Forfatter Emne: Ventilator rem til 1.9 aaz diesel  (Læst 2625 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

tutke

  • Gæst
Ventilator rem til 1.9 aaz diesel
« Dato: 28. Juni 2009 kl: 12:52:27 »
God SommerSologSøndag ærede T3 ere
Jeg skal nu indvies i nyt kapitel på min T3 odysee.
Ventilator rem.
Forhistorie:
Jeg skulle igår have kørt 8 15-16 årige piger (deri blandt min datter) til Roskilde Festival nuskalvivæltehegnetsåvikankommeindogfåengodplads kø, heldigvis skulle jeg før det en tur på vesterbro. Undervejs ser jeg ved nørreport min temperaturmåler på vej op i det røde felt !!   :shock:  ind til siden og dette syn gemmer sig under låget (se billed)  :roll: liste tilbage til østerbro :mrgreen: ja glædeligt var det kun at det ikke skete på roskildemotorvejen med 8 forventningsfulde tøser i bussen.
Spørgsmål:
Jeg har kigget hos gørdetselv og så vidt jeg kan sjusse mig frem til det har de kun disse to typer til 1.9 D
http://www.gordetselv.dk/K471423.HTM#K%C3%98LESYSTEM
Kan jeg bruge sådan en i en AAZ.
Og hvis, er nogen tips og tricks ved montage af sådden fætter eller er det bare snuptag med et håndtag....
på forhånd tak
Per

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Ventilator rem til 1.9 aaz diesel
« Svar #1 Dato: 28. Juni 2009 kl: 13:16:07 »
Jeg er ikke sikker på du finder et entydigt svar på hvilken rem. !

Med en ombygning er der et utal af varianter i skiver og beslag, der kan gøre en forskel. Hvis ikke det var fordi du i forvejen skulle pande dig selv en, for at have kørt videre, kunne du køre bilen hen til en med sortiment og prøvet dig frem.

Måske du kan prøve at måle dig frem med konens målebånd fra symaskinen, men det bliver kun et vejledende mål.

Skiftet plejer at være nemt nok, der sidder som regel et beslag du kan løsne så generatoren kan vippes. Kan ikke lige se det på billedet, men det kan sidde nedenunder generatoren, så løsner du bare og tvinger generatoren hen så du kan få din nye rem på.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Ventilator rem til 1.9 aaz diesel
« Svar #2 Dato: 28. Juni 2009 kl: 13:21:31 »
Et-rems-system med det "store" krumtaphjul, efter hvad jeg kan se på billederne.
Så passer en alm. kilerem str. 10 x 890 (10 x 888 fra opel Kadett)
Mange siger 10 x 875 men den har jeg ikke kunnet få på nogle af mine.  :roll:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Ventilator rem til 1.9 aaz diesel
« Svar #3 Dato: 28. Juni 2009 kl: 13:25:27 »
Har du noteret dig det er en AAZ 1,9

Kurt
Kurt - 25115788

pawel

  • Gæst
Ventilator rem til 1.9 aaz diesel
« Svar #4 Dato: 28. Juni 2009 kl: 13:25:46 »
Så vidt jeg kan se, så skal du vel have en rem som passer på 1.6td (kendebogstaver jx).
Godtnok er det en AAZ motorblok, men din dieselpumpe, generator og vandpumpe er jo fra 1.6 typen. Derfor skal du søge efter en rem til 1.6td.
Og forøvrigt er der så to forskellige setups i denne variant: To rems system og Et-rems system. Og da din vandpumpe kun har een rille til kileremmen, ja så betyder det at du kører med et-rems setup.
Søg efter Transporter 1.6 td årg 1990, så skulle du kunne finde den størrelse som passer på et-rems setuppet.
Håber det ku bruges! :wink:

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Ventilator rem til 1.9 aaz diesel
« Svar #5 Dato: 28. Juni 2009 kl: 13:28:57 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Har du noteret dig det er en AAZ 1,9

Kurt


Jeps, men det har kun betydning for tandremmen.  :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

pawel

  • Gæst
Ventilator rem til 1.9 aaz diesel
« Svar #6 Dato: 28. Juni 2009 kl: 13:29:20 »
Nå, der var nogen som kendte størrelsen endda :D

Min pointe var blot at du ikke skulle søge remme til 1.9 varianterne.. :wink:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ventilator rem til 1.9 aaz diesel
« Svar #7 Dato: 28. Juni 2009 kl: 13:54:52 »
Du traf lige det bevidste valg at køre hjem uden cirkulation på vandpumpen? Modigt - modigt!

Lyt til Tony, hvad angår størrelsen på den nye rem, og så krydser vi fingre for at der ikke skete andet.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pawel

  • Gæst
Ventilator rem til 1.9 aaz diesel
« Svar #8 Dato: 28. Juni 2009 kl: 14:15:38 »
Hvordan opdager man ovenstående defekt når man ikke har omdrejningstæller, som jo må gå i nul når kileremmen springer.. Vil ladelampen for generatoren lyse rødt? Tænker bare at det ville være bedre at opdage uheldet før temperaturnålen løber løbsk i det røde felt... :roll:

@tutke: måske du skulle kraftigt overveje at sætte remmen på der hvor din bil holder lige nu.. Skiftet er jo ikke så vanskeligt at man behøver at leje sig ind på et værksted.
Når du kører uden vandcirkulation er risikoen for overophedning ligelovlig stor jo..  :?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Ventilator rem til 1.9 aaz diesel
« Svar #9 Dato: 28. Juni 2009 kl: 20:15:14 »
Jo, ladekontrollen burde da advisere om, at generatoren står uproduktivt stille.
Jeg ville ikke have kørt en meter mere uden rem, men lad os da håbe, at der ikke er sket noget.

tutke

  • Gæst
Ventilator rem til 1.9 aaz diesel
« Svar #10 Dato: 28. Juni 2009 kl: 22:26:11 »
jeg var nødt til at få bussen væk fra området omkring nørreport station timetaksten dér svarer nærmest til taksten på gørdetselv.
Jeg fulgte rådet fra hr salvesen, slog et stykke snor om de tre hjul, slog en knude og målte med konen målebånd, 82 mm.
Det kan vel glimrende passe med TONY s 10X890 idet "vippemekanismen" er i bund dvs der er rig mulighed at "stramme op" som I siger århus  :D  :D  :D  
så imorgen tidlig kl 8 står ut og glæder sig til en ny rem og siden hen spændt på hvad der er tilbage af aaz igen tak de herrer   :D

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Ventilator rem til 1.9 aaz diesel
« Svar #11 Dato: 28. Juni 2009 kl: 22:59:33 »
Citat fra: "tutke"
jeg var nødt til at få bussen væk fra området omkring nørreport station timetaksten dér svarer nærmest til taksten på gørdetselv.
Jeg fulgte rådet fra hr salvesen, slog et stykke snor om de tre hjul, slog en knude og målte med konen målebånd, 82 mm.
Det kan vel glimrende passe med TONY s 10X890 idet "vippemekanismen" er i bund dvs der er rig mulighed at "stramme op" som I siger århus  :D  :D  :D  
så imorgen tidlig kl 8 står ut og glæder sig til en ny rem og siden hen spændt på hvad der er tilbage af aaz igen tak de herrer   :D

Sørg for at det er muligt at få den byttet, hvis størrelsen alligevel glipper.

timetaksten er vel ikke højere end en ny motor ?, hvis den overlever kan du sende varme tanker til din oliekøler, den må have hjulpet lidt på det.

Kurt
Kurt - 25115788

tutke

  • Gæst
Ventilator rem til 1.9 aaz diesel
« Svar #12 Dato: 30. Juni 2009 kl: 08:32:54 »
ærede klan
vores dejlige bus overlevede  :D  :D  :D
jeg endte op med 10X888 som passede efter jeg havde løsnet generatoren og strammmet op med den så at sige.
men .... den skriger stadig under opstart, dvs i kort tid efter nystart. Har det noget med hvor stramt/løst remmen kører på hjulene ?
tirsdag sol og roskilde festival støv i halsen,
(hør sangen i det fjerne) såååå det ølhunder der glammer.... :P

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Ventilator rem til 1.9 aaz diesel
« Svar #13 Dato: 30. Juni 2009 kl: 09:05:52 »
Du skal stramme den noget mere
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Bo

  • Gæst
Ventilator rem til 1.9 aaz diesel
« Svar #14 Dato: 30. Juni 2009 kl: 09:10:32 »
"Skrigeriet" - altså det fra remmen, kan godt være fordi den ikke er strammet ordentligt op.

Det andet du kan høre er vel blot en flok alt for fulde teenagere, der tror de er en del af en stor kulturbegivenhed, men som i virkeligheden bare er på udendørs værtshus.

[size=9](Er slet ikke misundelig :mrgreen: )[/size]