Forfatter Emne: Skift af tandrem på en JX  (Læst 5367 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skift af tandrem på en JX
« Dato: 26. August 2006 kl: 15:31:55 »
For at klargøre maskinen til et senere raps-t3-kursus, vil jeg følge Jarls råd og skifte tandremmen så den er tip-top iorden.

Selve proceduren har jeg ikke kigget på endnu, men den kan jeg vel læse mig til i so wird.../bentley vwpix eller lign.
Så spørgsmålene går mere på selve hardwaren.

Hvad skifter man normalt udover selve remmen ? fx. strammerhjul ?
Er der kvalitetsforskelle på forskellige tandremme ?
Hvor køber i tandrem+tandremsdele ?
Er vi ude i en gang ebay.de igen ?
Mvh. Casper

Djursland

  • Gæst
Skift af tandrem på en JX
« Svar #1 Dato: 26. August 2006 kl: 17:43:45 »
hej hej med dig...

det var da en god ting at ha i orden inden vores raps kursus

du SKAL skifte strammehjulet når du skifter rem..

for jeg har set nogle der ikke har gjort det og når de lejer der er i en strammer bliver slidt nok render remmen af eller bliver slap fordi kuglene mangler og du kan nok selv regne ud hvad det så vil koste istedet for fordi man synes at det er sgu godt nok den stammen her...

Mvh Flemming  :lol:

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skift af tandrem på en JX
« Svar #2 Dato: 30. August 2006 kl: 16:55:33 »
Er der ikke 2 strammer hjul ?

Der sidder jo 3 tandhjul og 2 "hjul" , det på krumtappen, det på pumpen, det på knasten. Udover er der strammeren og et hjul mere, det sidste hjul bliver vel også slidt i lejerne ?
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skift af tandrem på en JX
« Svar #3 Dato: 30. August 2006 kl: 16:55:29 »
Er der ikke 2 strammer hjul ?

Der sidder jo 3 tandhjul og 2 "hjul" , det på krumtappen, det på pumpen, det på knasten. Udover er der strammeren og et hjul mere, det sidste hjul bliver vel også slidt i lejerne ?
Mvh. Casper

Djursland

  • Gæst
Skift af tandrem på en JX
« Svar #4 Dato: 30. August 2006 kl: 17:20:03 »
hej casper

jeg må være dig svar skyldig for jeg kan ikke huske det man jarl kan gareateret huske det


Mvh Flemming  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af tandrem på en JX
« Svar #5 Dato: 30. August 2006 kl: 17:38:37 »
Der sidder set nedefra i tandremmens omløbsretning (med uret når man kigger på motoren bagfra):

1) Krumtappens hjul (check lige, at den bolt, der holder det er i 12.9 kvalitet - ellers risikerer man deep shit, når den knækker)

2) Strammerhjulet (kendetegnet ved 2 små "øjne" til at dreje det med - skiftes ubetinget hver gang!!!)

3) Knastakslens hjul

4) Dieselpumpens hjul

5) Mellemakslens "tandløse" hjul (stort alu-hjul). Det er nok det, der omtales som et ekstra strammerhjul, men det er det ikke. Mellemakslen driver vacuumpumpen og oliepumpen (altså til smøreolien). Derfor behøver den ikke at være "i takt". Man skal ikke bekymre sig om lejerne her - det er lejeskaller tryksmurt af motorolien.

Generelt skal man tænke sig om, når man skifter tandrem. Selvfølgelig angående timingen - men sandelig også hvad angår tilspændingen af tandremmen. Spænder man den for hårdt "spiser" den dieselpumpens lejebøsninger og der skal man altså have rimelig meget diesel i kroppen for at skifte sådan en svend.
Stram så den føles tilpas. Drej motoren rundt med en topnøgle på krumtappen indtil tandremmen har kørt et par gange rundt. Tag en hammer og giv et pænt "dunk" med skaftet mellem knasthjul og dieselpumpens hjul, så skal remmen kunne drejes ca. 90 grader med fingrene.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skift af tandrem på en JX
« Svar #6 Dato: 01. September 2006 kl: 13:22:11 »
Hvordan ved man om man har en styrke 12.9 bolt ? måske var det bedere bare at skifte den til en 12.9, så ved man det er gjort.
(jeg troede egentligt kun det var noget man skulle være opmærksom på ved aaz moteren)

Når du siger 90 grader, mener du så at man tager fat i remmen fx. mellem pumpen og knasten og så kan trække remmen en kvart omgang på knastens tandhjul ?
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af tandrem på en JX
« Svar #7 Dato: 01. September 2006 kl: 15:39:24 »
Igennem tiderne har der været 3 bolte i spil.

Først en sekskantet 10.8'er, der klarer jobbet fint



Derefter kom den ulykkelige tolvkantede 8.8'er, der har taget livet af mange motorer



Og så kom den stærke tolvkantede 12.9'er, der har en "næse" på toppen



Når den er monteret på motoren kan man stikke en finger ned til remskiven og føle om "næsen" er der



Mht. remspændingen mener jeg, at man tager ved remmen og prøver at vride den rundt ligesom, når man drejer gashåndtaget på en motorcykel. Altså med en finger på "tandsiden" og en på bagsiden prøver man at vriden den rundt, så den står lodret. Prøven laves midt mellem knast- og pumpehjul.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skift af tandrem på en JX
« Svar #8 Dato: 15. Oktober 2006 kl: 20:59:36 »
Nå, så har jeg brugt de gode 6 timer på den "%##"¤%¤#% tandrem henover weekenden. Dyret holder stadig på gaden, og jeg har slået fingrene en 2-3 gange, først efter de var blevet godt kolde naturligvis.
Nu er der så kommet varme i fingrene, og det skal gå ud over tastaturet.

Jeg gjorde følgende:
1) demonterede det øverst tandremsdæksel
2) demonterede den tank køleranlæget tager vand fra
3) skruede 8 10´ møtrikker af ventilfækslet og tog det af, slangen til olietågen blev stripset op ude i siden.
4) demonterede slangen på udlufningen til gearkasse klokken.
5) satte en 19´nøgle på krumtappen og stillede ind på OT på først cylinder, det passede fint OT mærket der kunne ses gennem udlufningshullet
6) knastakslen blev fixeret med en skruetvinge da pladen i det indkøbte tandremssæt fra biltema ikke passede.
7) Indsprøjtningspumpen blev fixeret med en 16´dorn fra tandremssættet
8 ) generatoren blev demonteret for at kunne tage kileremmen af
9) udstødningen blev demonteret for at give mere plads
10) den nederste tandremsafdækning blev forsøgt demonteret, og her gik det galt.

Hvordan demonteres den nederste tandremsafdækning ?

Jeg antog at de 4 6´Hex bolte skulle ud, de gik fint med de 2 første, men så drejede jeg indmaden ud af de 2 sidste hex bolte :-(  :oops:  :-(

Måske er ovenståede mest et Jarl spørgsmål, men der er vel andre der selv skifter tandrem på deres JX´er
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af tandrem på en JX
« Svar #9 Dato: 15. Oktober 2006 kl: 21:59:03 »
Jamen, så må jeg jo gribe bolden...

Ja, Biltemas pis-lineal er for tyk. Den kan slibes/files til den rette størrelse. Indtil man gider det kan en passende lige stykke fladjern bruges. F.eks passer "nøglen" fra min Makita-vinkelsliber præcis i kærven.

De der umbrachobolte kan du nemt ordne. Tag et sæt med forskellige størrelse torx og tolvkant-bits. Find en, der er lidt for stor og giv den nogle dask med en hammer til den er kommer i bund. Så løsnes de nemt. Og når du så samler det igen, så ved du, hvorfor det godt kan betale sig at bruge 12.9 bolte alle steder.

Nederste remdæksel sidder med 3 befæstigelser. Først skal remhjulet på krumbassen selvfølgelig af. Så sidder der en 8 mm bolt (umbracho) på den ene side af krumtaphjulet og en 6 mm (ti'er) på den anden side. Til sidst sidder der en møtrik (6 mm - ti'er nøgle) på vandpumpens overkant.

Held og lykke med projektet - og pas nu godt på fingrene - lange forlængere sparer mange knoer...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skift af tandrem på en JX
« Svar #10 Dato: 15. Oktober 2006 kl: 23:50:29 »
Jeg takker mesteren........

Med skruetvinge mente jeg faktisk det lange stykke fladjern fra en lille af den gamle type skruetvinge, den passer lige i. Tror vist det er en 10-kr-markeds model fra silvan.

Jeg vil give torx/tolvkant metoden et forsøg mandag/tirsdag når jeg har fået mig et sæt.

Jeg har skruet holderne til dækslet af, egentlig så troede jeg det var noget fusk der var lavet..... helt ærligt, 1 unbrako, 1 bolt og en møtrik ud af tre på et dækse, kunne de ikke have lavet det ens?

Bolten i midten af krumtappen er en 10.9 type, så det er jo godt nok. Havde ellers købt den med tappen hjem (12.9) hvis det skulle være den farlige 8.8 type jeg havde.
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skift af tandrem på en JX
« Svar #11 Dato: 17. Oktober 2006 kl: 23:03:04 »
Nå...... så er det tid til fortsættelsen

Jeg fik mig et sæt torx og et sæt 12kanter idag. Har lige stået og kigge på det og sparket en gang dæk med hawaiibussen, og det gik egentlig fint til at starte med.

Boltene er unbrako 6mm, og efter et besøg med en 12kant 8´er, og 4 af de friske med en 2kg muggert så kom de fint ud. Faktisk sad de så godt fast at vi brækkede den ene 12 kant i et forsøg på at få den ud af bolten igen. Alle 4 unbrako bolte er ude, and then what? skal der nu endnu et stykke ikke eksisterende værktøj til for at komme videre, en aftrækker måske? eller kunne det måske klares med et forsigtigt koben mellem blok og remskive?

Jeg tog da også et billede undervejs, det kommer her:

Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af tandrem på en JX
« Svar #12 Dato: 17. Oktober 2006 kl: 23:20:30 »
Til remhjulet på krumtappen? Den ydersteremskive tages med fingrene og den tykke (svingningsdæmperen) får bare et lille kærligt klask med den mindste bolchehammer du har - så stryger den lige af. Så er det remdækslet og så er du ved calorius.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skift af tandrem på en JX
« Svar #13 Dato: 17. Oktober 2006 kl: 23:38:40 »
Lyder til jeg lige har misset en detalje, jeg har lige være nede på gaden og forsøge uden held. Skal den center bolten i remhjulet også skrues ud (10.8, 19mm hoved) ?
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af tandrem på en JX
« Svar #14 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 00:30:52 »
Nix - den bliver, hvor den er. Det er bare (kile)remhjulene, der skal væk.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!