Forfatter Emne: Skift af tandrem på en JX  (Læst 5414 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skift af tandrem på en JX
« Svar #15 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 16:49:14 »
Ok, har lige ligget på gaden og hevet i remskiverne som en gal, den er ikke til at rokke, måske den skal lunes lidt?

Hvis nu jeg skulle have lavet noget galt, har jeg lige skudt et billede, så der er lidt og kigge på



Remmen til generatoren og vandpumpen går på den inderste skive, den yderste er ikke i brug
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af tandrem på en JX
« Svar #16 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 18:25:06 »
Det ser fint ud. den skal bare af. Du må helst ikke varme på den - det er jo en svingningsdæmper, så der er masser af gummi i. Klask lidt på den eller brug en aftrækker - de plejer ikke at sidde sååå fast.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Skift af tandrem på en JX
« Svar #17 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 20:28:31 »
hej hej med dig

nej jeg mindes nu heller ikke de sidder såååå fast men som den gode mend jarl siger brug en aftrække så hopper den lige af

Mvh Flemming  :lol:

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skift af tandrem på en JX
« Svar #18 Dato: 19. Oktober 2006 kl: 01:41:08 »
Yes Sir!  Så er tandremmen på :-)

Remskiven blev lige "nudged" lidt fra bagsiden med en plademejlsel og en lille hammer, en 8-10 små tryk og den hoppede lige af. For at få nederste tandremsdæksel af var det også nødvendigt at skrue remskiven til vandpumpen af, den sidder med 3 små unbrako 6mm bolte.

Jeg kontrollerede lige for 8. gang af knasten var fint låst, indsprøjtningspumpen var låst, og krumptappen stod ud for mærket på svinghjulet. Jeg løsnede strammerhjullet, det sidder med 17mm møtrik, strammerhjulet blev sat i den position der gav mest længde på remmen. herefter var remmen lige til at trække af tandhjulet på indsprøjtningspumpen.

Inden remmen blev trukket af tandhjulene havde jeg sat en prik med en speed-marker ud for en tand på hvert hjul, og talt tænderne mellem hver prik, for at være sikker talte jeg afstanden i tænder 2 gange, en gang venstre om en gang højre om.

Den nye rem blev sat på, og i et øjebliks panisk angst for at have lavet en fejl, kontrollerede jeg knasten, indsprøjtningspumpen og krumptappen. Dernæst talt jeg tænder mellem prikkerne, igen 2 gange, højre og venstre om.

Det var så hvad jeg kunne nå på en time nede på gaden lidt før 23 i lommelygtens skær. Egentligt forbavsende hvor mange der bare går forbi på den tid, uden så meget som at kigge, eller undre sig over at der ligger en mand på gaden halvt under en bil, med en tandrem på maven, værktøj over det hele, og så tæller tænder højt :-)

Jeg har skudt et par billeder undervejs, de kommer her:

Remhjulet er af:


Den gamle rem:


Den nye rem:


Det bliver spændende og se hvordan den kører når den er færdig. En update ryger på når jeg er færdig med at samle det hele igen.
Mvh. Casper

Djursland

  • Gæst
Skift af tandrem på en JX
« Svar #19 Dato: 19. Oktober 2006 kl: 09:05:38 »
hej med dig

blæret må jeg sige...

jeg er dybt imponeret over at folk vil lave sån noget på en vej midt i kbh i lommelygtens skær

for hvis jeg skal lave sån noget skal jeg ind på et værksted og lave det jeg kan ikke lave sån noget midt på en vej med en lommelygte der skal være ordenligt lys osv osv....

så dyb respekt for dig og jer andre der gør det

men gør dig selv en tjenste ar sætte nøgle på krumtapen og drej den rundt for at se om ventilerne går på stemplerne og for at se om mærkeren passer igen når de har være rundt...

Mvh Flemming  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af tandrem på en JX
« Svar #20 Dato: 19. Oktober 2006 kl: 09:15:42 »
Respekt, Casper!

Der ligger en stor dieselfremtid og venter på dig!

Jeg elsker din perfektionisme - sådan har jeg det også selv.

Og lyt til Djursland. Det er vigtigt at "spole" remmen et par gange rundt med håndkraft. På den måde kan du checke om den er timet rigtigt og samtidig sætter remmen sig i sit naturlige spor, og først når den sidder der, kan du bestemme om den har den rigtige spænding.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Skift af tandrem på en JX
« Svar #21 Dato: 19. Oktober 2006 kl: 10:20:24 »
Når en to værelses koster det samme som 20 tønder land må man lære at sno sig! Jeg skiftede også gearkasse ude på vejen, og jeg kunne sgu godt finde på at gøre det igen hvis det blev nødvendigt!
Tillykke med at det endelig lykkedes dig at blive færdig Casper!

/Mads

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skift af tandrem på en JX
« Svar #22 Dato: 20. Oktober 2006 kl: 01:04:51 »
Så blev det sidste samlet, det var en hyggeligt lille 2 timers seance i lommelygternes skær sammen med hawaiibussen.

Jeg havde indkøbt 4 nye 12.9 unbrako bolte i rustfast stål til remskiven på krumptappen. det gav lidt problemer af monteret remskiven igen. Hullerne i skiven passede ikke med hullerne i remhjulet, hjulet blev roteret 90 grader uden held, så 180 igen uden held, ved 270 passede hullerne fint sammen. (senere viste det sig dog at der er en tap på remhjulet, der passer til et fordybning i remskiven, (damm lommelygter...))

Fixeringerne af knasten og indsprøjtningspumpen blev fjernet og jeg drejede med en 19´ nøgle på krumtappen motoren rundt to gange for at kontrollere at alt var som det skulle være. Hawaiibussen kiggede på remmen mens motoren blev trukket rundt for at se at den gik lige og i et fint spor. Alt var fint :-) krumtappen stod lige på OT, indsprøjtningspumpen stod hvor den skulle, og knasten stod så fint at fixeringen var lige til at skubbe på akslen.
Remmen fik et slag mellem knasten og indsprøjtningspumpen og tilspændingen blev kontrolleret igen.

Tidligere på dagen var der gået lidt motorrums-styling i den. Jeg kørte hjem i frokosten, rengjorde ventildækslet og malede det med mat sort kakkelovnsmaling, sweet.....

Ventildækslet blev monteret, kølevandsbeholderen blev monteret i, snorklen til koblingsklokken blev monteret og så kom turen til kileremmen. Det viste sig at være lidt problematisk at stramme generatoren, men det gik (efter en frisk lille lysbue :-)).

Det øverste tandremsdæksel blev monteret, så pol skoen på indsprøjtningspumpen, og det var tid til det nervepirrende øjeblik.......
Motoren startede og gik godt i tomgang, lidt højt dog........
Nå ja, udstødningen skulle lige monteres, det blev den så på et kvarters tid og vi kørte en prøvetur.

Den lyder bare godt den motor, og så den ro i sjælen, det giver at vide man kører med en tandrem der har 4 km på klokken :-)

Jeg takker for al den feedback der har været på den her tråd.

Nu er jeg jo ved at føle mig som en mindre tandrems ekspert, så lad os aflaste Jarl lidt..... Hvis tråden her er lidt uklar, og skulle der være nogen der skal have skiftet tandrem i den her del af landet så ring eller pm mig. Så skal jeg nok agere tandrems guide.
Skulle der også være nogen der skal have skiftet tandrem og ikke selv vil lave det, men ligger inde med lidt dele til vognen jeg savner, så slå på tråden og vi finder nok ud af noget
Mvh. Casper

Djursland

  • Gæst
Skift af tandrem på en JX
« Svar #23 Dato: 20. Oktober 2006 kl: 10:26:14 »
jamen tillykker med det

er det ikke dejligt at køre i en vogn man kender = selv har lavet og ved hvordan den er skruet sammen for hvis man så kan høre en lille mislyd så hvad man præcis hvad det er

er det ikke herligt

Mvh Flemming  :lol: