Så blev det sidste samlet, det var en hyggeligt lille 2 timers seance i lommelygternes skær sammen med hawaiibussen.
Jeg havde indkøbt 4 nye 12.9 unbrako bolte i rustfast stål til remskiven på krumptappen. det gav lidt problemer af monteret remskiven igen. Hullerne i skiven passede ikke med hullerne i remhjulet, hjulet blev roteret 90 grader uden held, så 180 igen uden held, ved 270 passede hullerne fint sammen. (senere viste det sig dog at der er en tap på remhjulet, der passer til et fordybning i remskiven, (damm lommelygter...))
Fixeringerne af knasten og indsprøjtningspumpen blev fjernet og jeg drejede med en 19´ nøgle på krumtappen motoren rundt to gange for at kontrollere at alt var som det skulle være. Hawaiibussen kiggede på remmen mens motoren blev trukket rundt for at se at den gik lige og i et fint spor. Alt var fint :-) krumtappen stod lige på OT, indsprøjtningspumpen stod hvor den skulle, og knasten stod så fint at fixeringen var lige til at skubbe på akslen.
Remmen fik et slag mellem knasten og indsprøjtningspumpen og tilspændingen blev kontrolleret igen.
Tidligere på dagen var der gået lidt motorrums-styling i den. Jeg kørte hjem i frokosten, rengjorde ventildækslet og malede det med mat sort kakkelovnsmaling, sweet.....
Ventildækslet blev monteret, kølevandsbeholderen blev monteret i, snorklen til koblingsklokken blev monteret og så kom turen til kileremmen. Det viste sig at være lidt problematisk at stramme generatoren, men det gik (efter en frisk lille lysbue :-)).
Det øverste tandremsdæksel blev monteret, så pol skoen på indsprøjtningspumpen, og det var tid til det nervepirrende øjeblik.......
Motoren startede og gik godt i tomgang, lidt højt dog........
Nå ja, udstødningen skulle lige monteres, det blev den så på et kvarters tid og vi kørte en prøvetur.
Den lyder bare godt den motor, og så den ro i sjælen, det giver at vide man kører med en tandrem der har 4 km på klokken :-)
Jeg takker for al den feedback der har været på den her tråd.
Nu er jeg jo ved at føle mig som en mindre tandrems ekspert, så lad os aflaste Jarl lidt..... Hvis tråden her er lidt uklar, og skulle der være nogen der skal have skiftet tandrem i den her del af landet så ring eller pm mig. Så skal jeg nok agere tandrems guide.
Skulle der også være nogen der skal have skiftet tandrem og ikke selv vil lave det, men ligger inde med lidt dele til vognen jeg savner, så slå på tråden og vi finder nok ud af noget