Forfatter Emne: Stærkt OT: Hvem har forstand på faldstammer?  (Læst 3187 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Stærkt OT: Hvem har forstand på faldstammer?
« Dato: 16. August 2009 kl: 22:14:29 »
Jeg er ved at lave badeværelse på 1. sal. Vi har godt nok et WC-rum deroppe allerede, men det er noget gammelt snusket møg. Oven i købet, så er det placeret helt åndssvagt. Derfor skal det nye badeværelse være 5 meter væk fra det gamle WC-rum.

Men så melder problemet med faldstammen sig jo. Der er selvf.  faldstamme i det eksisterende WC-rum (110 mm orange pvc). Jeg kan også godt komme til at lave det anbefalede fald på 20 promille derhen. Alternativt skal jeg lave en ny faldstamme, som kommet til at dundre lige ned i vores køkken...

Den første foreslåede løsning er naturligvis nemmest. Den anden er naturligvis bedst. Spørgsmålet lyder: Kan den første løsning bruges? Det samlede forløb vil så være: Fra toilet -> 5 meter med 20 promille -> Vinkel ned -> 3 meter lodret fald (nu kobler det andet badeværelse i stueplanet på) -> Overgang til 150 mm orange PVC -> Vinkel ud af huset -> Gennem sokkel og med 50 promille fald ud til samlebrønd. Selvf. bliver det med åben udluftning gennem taghætte.

Og lige for en ordens skyld: Jeg kender godt lovgivningen på feltet. Ingen frelste sange om "autoriserede håndværkere", tak. Risikoen vedrører kun mit eget enfamilieshus, og jeg har tænkt mig at blive boende, til jeg skal bæres ud og selvf. kunne jeg aldrig drømme om at kontakte forsikringen, hvis jeg selv har lavet noget klamp. Derfor prøver jeg at undgå klamp.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Stærkt OT: Hvem har forstand på faldstammer?
« Svar #1 Dato: 16. August 2009 kl: 22:21:59 »
Jeg ville klart vælge den første løsning.
 Hvis du kan lave min. 20 promille fald, giver det ingen problemer når der kun er 5 meter og det laves i glatte plastrør.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Stærkt OT: Hvem har forstand på faldstammer?
« Svar #2 Dato: 16. August 2009 kl: 22:30:38 »
Som vores vvs'er sagde: "Køkkenfaldstamme er de værste. Toiletfaldstammer bliver renset hver gang der bliver skyllet, l*rt og papir danner en fin rensebold som skyller røret igennem og trækker det rent"
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Kkrogsgaard

  • Gæst
Stærkt OT: Hvem har forstand på faldstammer?
« Svar #3 Dato: 17. August 2009 kl: 06:15:14 »
Kender du ikke en kloakmester du kan få til at " godkende" det for et beskedent beløb?

Jeg hælder nu mest til løsning 2, da det hele bliver skiftet ud og derfor er nemt at gå til/godkende.

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Stærkt OT: Hvem har forstand på faldstammer?
« Svar #4 Dato: 17. August 2009 kl: 10:38:37 »
Der må ikke bruges orange rør. Det skyldes ikke farven men indholdet af PVCgasser ved evt brand. Orange rør er til nedgravning. Det er de blågrå rør der skal bruges. De har samme dimension, men er godkendt som fritliggende rør.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Stærkt OT: Hvem har forstand på faldstammer?
« Svar #5 Dato: 17. August 2009 kl: 10:51:48 »
Når jeg graver et orange rør ned i haven, så er jeg tilfreds med 2 cm faldstamme pr. meter. Samme logik gælder inde i huset. 20 promille må svare til 2 cm, oder was? og når der så opstår en stinkende prop i røret, så må man være klar over problemet ... Der skal skyles med mere vand, ikke for lidt (sparefiduser til lokummet er uønsket her) - måske 10 liter i kassen stedet for 3 eller 5 ...
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Stærkt OT: Hvem har forstand på faldstammer?
« Svar #6 Dato: 17. August 2009 kl: 12:26:47 »
Fantastisk - tusind tak for de gode svar - det sparer masser af besvær!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Stærkt OT: Hvem har forstand på faldstammer?
« Svar #7 Dato: 17. August 2009 kl: 13:37:59 »
5 meter med 2% fald bør ikke give problemer. Det eneste problem du kan få afhænger af hvilket indhold du fodre dit wc med.  Faldet fra din brønd til hoved ledningen er sikkert også  2 %

Det grå rør dæmper støjen fra trækket bedre end de orange.

Ps. Har du forberedt huset til 3 familier siden du har samlet det til 160 mm?
Carsten

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Stærkt OT: Hvem har forstand på faldstammer?
« Svar #8 Dato: 17. August 2009 kl: 14:14:29 »
Citat fra: "CarstenAS"
5 meter med 2% fald bør ikke give problemer. Det eneste problem du kan få afhænger af hvilket indhold du fodre dit wc med.  Faldet fra din brønd til hoved ledningen er sikkert også  2 %

Det grå rør dæmper støjen fra trækket bedre end de orange.

Ps. Har du forberedt huset til 3 familier siden du har samlet det til 160 mm?


Super - jeg bruger grå rør. 160-mm-rørene har jeg ikke selv lagt - de har ligget der siden 1989 - 6 år før vi overtog, så jeg kender ikke begrundelsen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Stærkt OT: Hvem har forstand på faldstammer?
« Svar #9 Dato: 17. August 2009 kl: 14:35:52 »
Da vi først i 90'erne søgte om byggetilladelse til toilet nr 2 kunne det ikke overholde målene. Reglerne var sådan at hvis der var 2 toiletter skulle det ene være handicapvenligt. Det måtte dog gerne ligge på 1. sal hvor en kørestol ikke kunne komme op for der var ingen krav til trappen."Så skal vi ikke lige så stille godkende jeres tegning" sagde den byggesagkyndige og så fik vi en godkendelse.


WAAAAAHHHH !!!!!! :cry:  Jeg kan ikke finde ud af at slette dette indlæg og der er et rødt kryds oppe øverst jeg ikke kan få væk. Jeg ved ikke hvorfor der kom 2 indlæg WAAAAAAHHHH !

Nå så kunne jeg da slette det andet HA ! :evil:
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg