Forfatter Emne: Udskiftning af gearhjul  (Læst 8899 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Udskiftning af gearhjul
« Svar #15 Dato: 06. Oktober 2009 kl: 21:31:30 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Er det utopi at forestille sig at man udskifter 4. gearet med et 5. gear i en 4 trins gearkasse?


nej, men ofte er et 4.gear man sætter i som 5.gears kasse.
jarl har forklaret det flere gange, det er fordi at en femtrins T3-gear kasse egentlig bare er en 4trins med et påbygget 1.gear!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Udskiftning af gearhjul
« Svar #16 Dato: 06. Oktober 2009 kl: 21:44:14 »
Det er nemlig ret, Niels. Pointen ved overhovedet at skifte er jo typisk, at man ønsker en højere gearing. Hvis man f.eks. har en 3H eller tilsvarende gearkasse, så har den en udveksling i topgearet på 0,816 (jo lavere tal - jo højere gearing). Man kan selvf. købe sig fattig i customfremstillede tandhjulspar på 0,74 eller 0,69 (findes på tyske T3-sider), men det er så heldigt, at topgearet i den meget udbredte ABH har en udveksling på 0,78 og på den måde kan man redde sig en lille opgearing for prisen af en gammel gearkasse + et par timers arbejde + to pakninger og lidt gearolie. Det er sgu da til at leve med, er det ikke?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

ivan

  • Gæst
Udskiftning af gearhjul
« Svar #17 Dato: 07. Oktober 2009 kl: 17:34:00 »
OK, nu tror jeg jeg er med. Lejepladen trækkes af sammen med lejet der så bliver siddende i lejepladen.

Tak for svar og billeder.

mvh
Ivan

ibber

  • Gæst
Udskiftning af gearhjul
« Svar #18 Dato: 07. Oktober 2009 kl: 18:31:39 »
nu skriver i godt nok de der costum tandhjul koster en formue - men hvor dyrt er det egentligt ?
og hvem sælger nogen gode nogen ?
dvs kun til det omtalt "5" gear ....

altså skal en håndværker feks ha 400 kr i timen , så burde det da kunne
tjenes hjem på en rum tid hypotetisk set eller ?

især hvis man har en maskine der realistisk set burde kunne trække det eller hyr ?

laver man feks et regnestykke nu :
før - - - ASS 5 gear , 235/70-17 dæk , 3000 rpm = 90 km/t
efter -- XXXX gear , 235/40-17 dæk , 3000 rpm = 140 km/t

hvad ville X i så fald være ? formoder det ville være et andet tandhjul
end dem man alm vis kan plukke fra en anden org gearkasse.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Udskiftning af gearhjul
« Svar #19 Dato: 07. Oktober 2009 kl: 19:31:23 »
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

ibber

  • Gæst
Udskiftning af gearhjul
« Svar #20 Dato: 07. Oktober 2009 kl: 19:46:04 »
tak Jarl - men pass ;0) - beregning af gearinger  og fagteknisk tysk , to ret store forhindringer for at kunne se en fornuftig løsning ud fra dit link , selv med google translate.. , især for mig

men har på fornemmelsen at den her 0,69 måske er noget i den rigtige retning ?
http://www.tdi-umbau.com/getriebe-t3/gangradpaar-verstaerkt-074-2.html

den koster så 2570 dkr plus diverse monteringstilbehør - er det den rigtige er det noget der på
sigt skal arbejdes på , og læres noget om ,især når det kan skiftes PÅ bilen , jeg takker

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Udskiftning af gearhjul
« Svar #21 Dato: 07. Oktober 2009 kl: 23:50:14 »
jeg syntes os der tit bliver snakket om et tdi diff!!
det er vel som standard ik en billig ting, så costum bliver jo ik billigere ;-)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline merckx

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Udskiftning af gearhjul
« Svar #22 Dato: 06. Januar 2010 kl: 17:51:49 »
Citat fra: "Jarl"
Jeg ved ikke lige, hvad dit projekt går ud på, og jeg ved heller ikke, hvor ofte før, du har åbnet gearkasser, men her er lidt overordnede retningslinjer, som jeg har sakset fra et svar til Ivan:

Du kan godt skifte gearhjulene til 5. gear bare ved at åbne gearkassen forfra. Du behøver såmænd ikke engang at tage gearkassen af motoren. Der skal bruges en særlig aftrækker, som tager fast i bolthullerne på det forreste lejehus, og som så giver plads til f.eks. en flaskedonkraft, der presser på højgearakslen. Du skal altså ud i lidt customværktøjsfremstilling.
Så skal du jo have nogle fornuftige gearhjul at putte i. Hvis det skal være billigt, så kan du finde et 4. gear fra en ABH gearkasse. Det tandhjulspar gearer 0,78 mod de 0,815, du sikkert har nu. Hvis det skal være vildere endnu, så kan der i Tyskland købes tandhjulspar til 0,74 og 0,69 med det er ikke gratis...



En lidt sent tak og godt nytår.Jeg har mont.AAZ motor. Nu kommer gear kassen.Men hvad er klogest en 32/7 eller 26/7? gear, det ska værer så den køre på lavest omdrejninger i femte.

pawel

  • Gæst
Udskiftning af gearhjul
« Svar #23 Dato: 06. Januar 2010 kl: 18:25:02 »
32/7 svarer til diffen i en fx AAP gearkasse (4.57)

26/7 er jo 3.71 i diff. Hvor kommer sådan et differantiale fra?? Er vi ude i en ombygget passat-gearkasse eller?

Og svar på dit spørgsmål: Des lavere tal, des lavere omdrejninger. Så hvis du har mulighed for at putte et sådan differantiale i, ja så kommer du ihvertfald laaangt ned i omdrejninger.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Udskiftning af gearhjul
« Svar #24 Dato: 06. Januar 2010 kl: 19:37:17 »
Jeg bringer også mit mailsvar her:

Hej og godt nytår

32/7 og 26/7 er differentialeudvekslinger og hæver altså udvekslingsniveauet for alle gear inkl. bak. Denne ombygning er ganske omfattende og noget kostbar. Det ,du selv er inde på, er at ændre udvekslingen i 5. gear, og lade de andre være, som de er. Det er noget mere overskueligt og betydeligt billigere.
Jeg ved ikke, hvilken gearkasse, du har i, men et forsigtigt gæt kunne være en 3H med en udveksling i 5. gear på 0,816. Der er forskellige muligheder for at ændre den udveksling - 0,78 findes som 4. gear i en ABH-gearkasse og kan flyttes over som 5. gear i din, 0,74 findes som custom del på det tyske marked og 0,69 er også en custom-mulighed, hvis det skal være meget vildt. De to sidstnævnte udvekslinger er hundedyre, men 0,78 i kombination med nogle større hjul er min egen opskrift og fungerer fint - også til AAZ.

Bedste hilsner

Jarl
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pawel

  • Gæst
Udskiftning af gearhjul
« Svar #25 Dato: 06. Januar 2010 kl: 21:18:25 »
Jeg har ingen erfaring sammenlignet med Jarls, men pt kører jeg med den gearing som Jarl beskriver. Det er en AAS (hvor differantialet er magen til 3h, men blot er der et lsd-spær i kassen) hvortil jeg har fået udskiftet det sidste gearhjul til et 0.78.

Jeg har denne kasse drevet af min jx'er og det synes jeg fungerer helt perfekt. På mine 14" 185 vinterhjul tager den ca 3800omdr for at ligge på 120, når den tager 4000 omdrejninger så kører den knap 130.
Det er en anelse lavere end med standard-hjulet på 0.81 i femte gear. Jeg skyder på at udskiftningen af det sidste gearhjul har givet ca 10 km mere i timen på toppen.Når mine sommerhjul på 205 i fuldprofil 14" kommer på, så vil det nok give lidt mere endnu.

Det som glæder mig mest ved det femte gear nu, er bilens evne til at holde en højere march-hastighed på motorvej. Det er ligesom den ikke går så let ned i fart op ad små stigninger, og den er langt lettere at holde på 120 nu end før.

Tilgengæld ville jeg gå efter endnu lavere gearing når der er drivkraft fra en AAZ. Den vil jo helst endnu længere ned i omdrejninger end jx'eren.  Så når min bluestar skal ud og rulle med AAZ så vil jeg klart gå efter en AAP-gearing og helst osse med 0.78 i femte cruise-gear.

ibber

  • Gæst
Udskiftning af gearhjul
« Svar #26 Dato: 06. Januar 2010 kl: 21:34:28 »
du kan få en rapport når foråret kommer , der kører jeg forhåbentligt med en 112i B gearkasse med 0,78  5 gear , og med 225/60-17 dæk til min AAZ motor med IC på , lige nu kører jeg med 185/60-14 og alm 3H gearkasse og uden IC , og det duer sgu ikke helt optimalt - dvs det er
ok - men som man siger , det kunne være bedre..

men den trækker sgu godt når den er kold *GG*

jeg overvejer dog hvis det ser ud til at virke kanon evt at gå ned i 215/45-17 - også få et sæt 60 mm fjedre på i stedet for de 30 mm jeg kører med nu , men det må tiden vise.

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Udskiftning af gearhjul
« Svar #27 Dato: 06. Januar 2010 kl: 22:09:48 »
Ib ! Hvis det er originale multivan fjedre dem du har nu ( 30 mm ) vil jeg gerne købe dem hvis du vil sælge på et tidspunkt .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

ibber

  • Gæst
Udskiftning af gearhjul
« Svar #28 Dato: 06. Januar 2010 kl: 22:16:02 »
det skriver jeg bag øret , men nu må vi lige se hvordan det kommer til at virke det hele...
det ender nok med jeg bliver nød til at vaske mig bag øret inden der er klarhed om det ;0)
og råd til det ikke mindst ;0)

pawel

  • Gæst
Udskiftning af gearhjul
« Svar #29 Dato: 26. Januar 2010 kl: 22:33:52 »
Her er en som kører AAZ med llk.
Som gearkasse har han AAP og et 0.78hjul i femte gear.

Hjulstr:205/75 r16c

Men dejlige omdrejninger til den fart.. :)