0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Det ville være super med nogle kommentarer, tilføjelser, rettelser til nedenstående fremgangsmåde:Udgangspunktet er en t3 med jx og en komplet 1y. (Fint - så læg 1Y'eren i, som den er, og vær lykkelig resten af dine dage... ;-))Først ud med jx'eren.Derefter afmontere 1y generatorbeslag, dieselpumpe og beslag, begge manifolde, svinghjul, bundkar og oliepumpens sugesnabel. Ja, og planslib lige sugesnablens overside - altså der, der udgør bundstykket på oliepumpenDerpå udmåle slid på oliepumpen fra 1y, påmontere snabelen fra jx, påmontere bundkar med ny pakning fra jx.Skifte schimmerringen bag svinghjulet på 1y. derpå påmontere svinghjul og kobling og evt gearkasse (hvis den ikke hænger i bilen endnu..) Ja, og husk endelig pilotlejet På med jx-manifolde (udstødningsmanifolden portes lidt, dvs der slibes og files for at øge bredden på hullerne??) Manifold pakning skal vel isåfald være til en 1.9td , ikke?Jx indsugningsmanifolden passer plug'n'play og man kan derfor osse bruge jx-pakninger.Omvendt. Udst passer plug'n'play. Indsugningskanalerne i 1,9-toppen er større, og var det en sugediesel, så bør man porte lidt, men på en termodræber er det lige fedt, for den bliver jo stopfodret til den en dag brækker sig. Påmontere jx-pumpe og generator og servopumpe med deres respektive beslag fra jx. JepsDyserne skal jo skiftes.. Skal man bruge 1y dyserne og sætte nye 297spidser på dem, eller skal man sætte 297spidserne i alm jx-dyser? Hvordan kommer de til at passe med dyserørene fra jx? 1.9-dyser er jo lidt højere.Der er frit valg mellem dysespidser. 297 er det originale valg. 293 er det konservative valg. 294 er det lækre cremede valg. Dyserørene fra en JX giver du et lille bøj, så er den prut slået. Med mindre din 1Y'er har to fjeder dyser, så er det hip som hap, hvilken dysekrop, du benytter.Åbningstryk 180. Timing Det er jo ikke magen til jx-timing længere.. :!: Nej, nu er du ude på det dybe vand, hvor man påtager sig ansvaret selv. Alt afhænger af, hvilken pumpe og hvilket dysetryk, du vælger. Jeg er ikke klar over, hvilken pumpe, du projekterer med at montere, så der må du lige præcisere.Og så kommer det jeg er mest i tvivl om:Hvad skal der ske med hele tandremmens drivlinie?Skal samtlige tandhjul flyttes fra jx over på 1y? Osse den sorte metalplade bag tandhjulene som holder tandremsdækslet på plads?Og det er vel en tandrem til 1.9 td som skal bruges, da blokken nu er højere, ikk?Der benyttes 1,9 rem (137 tænder mod JX, der har 135). Kamhjul på krumtap og knastaksel samt strammerhjul er identisk mellem JX og 1Y/AAZ. Sidstnævnte har et mindre remhjul på mellemakslen, så det skal forblive på 1Y'eren. Dieselpumpen er 1Y/AAZ har en længere "hals", så akslen stikker længere frem, og derfor har kamhjulet et andet offset. Før vi kan afklare, hvad du skal gøre her, må vi have klaring på, hvilken pumpe, du skal have på. :roll: ...jeg er tømrer og bedst med en hammer.. men heldigvis mangler min gode ven/ mekaniker en carport.. Jeg er lærer og bedst med et spanskrør, men desværre vil min kone ikke lege med... ;-)
Hmm...Ja, der står også .80, så har jeg sikkert misforstået et eller andet...
Genialt det er helt korrekt! Jarl alias Diesel Guru siger 0,8 Hørt .....og snart justeret....Tak hilsen Thor
Citat fra: "BlackChart"Hmm...Ja, der står også .80, så har jeg sikkert misforstået et eller andet...hvis din pumpe står 0,1 mm for sen, så er det nok noget af forklaringen på dine manglende hyppere.