Forfatter Emne: Skift fra JX til AAZ *update2*  (Læst 12859 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pawel

  • Gæst
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #30 Dato: 09. November 2009 kl: 23:41:03 »
Nej du behøver ikke at skille noget ad.. Du skal blot tage et billede, og så kan det være at heldet er med os og Jarl kan huske hvilke dyser og åbningstryk..og timing.. og andre guldkornede råd.. :)

..og jeg ved godt at man blot skal bruge søgefunktionen og læse.. men for hulan da, vi skal vist have gang i lidt turbotråd igen  -inden der går svinepest og alverdens influenzaer i hele t3-forumet.. :D  Diesel-feber styrer!  :wink:

Bo

  • Gæst
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #31 Dato: 10. November 2009 kl: 07:22:42 »
@Pawel...Det er ikke "min" tråd, så fint med mig at bruge den til lidt vidensdeling.

Hvad AAZ´eren angår, ruller det blot derudaf. Er stadig imponeret over forskellen. Den bruger hverken olie eller vand (lige bortset fra da en kølerslange valgte at flække. Opdagede det heldigvis med det samme) Den springer igang hver morgen, så (7-9-13) ingen bekymringer vedr. motor lige for tiden

pawel

  • Gæst
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #32 Dato: 10. November 2009 kl: 17:21:19 »
Det ville være super med nogle kommentarer, tilføjelser, rettelser til nedenstående fremgangsmåde:

Udgangspunktet er en t3 med jx og en komplet 1y.

Først ud med jx'eren.
Derefter afmontere 1y generatorbeslag, dieselpumpe og beslag, begge manifolde, svinghjul, bundkar og oliepumpens sugesnabel.

Derpå udmåle slid på oliepumpen fra 1y, påmontere snabelen fra jx, påmontere bundkar med ny pakning fra jx.
Skifte schimmerringen bag svinghjulet på 1y. derpå påmontere svinghjul og kobling og evt gearkasse (hvis den ikke hænger i bilen endnu..)

På med jx-manifolde (udstødningsmanifolden portes lidt, dvs der slibes og files for at øge bredden på hullerne??)
Manifold pakning skal vel isåfald være til en 1.9td , ikke?

Jx indsugningsmanifolden passer plug'n'play og man kan derfor osse bruge jx-pakninger.

Påmontere jx-pumpe og generator og servopumpe med deres respektive beslag fra jx.

Dyserne skal jo skiftes.. Skal man bruge 1y dyserne og sætte nye 297spidser på dem, eller skal man sætte 297spidserne i alm jx-dyser? Hvordan kommer de til at passe med dyserørene fra jx? 1.9-dyser er jo lidt højere.

Åbningstryk 180. Timing ??? Det er jo ikke magen til jx-timing længere.. :!:

Og så kommer det jeg er mest i tvivl om:
Hvad skal der ske med hele tandremmens drivlinie?
Skal samtlige tandhjul flyttes fra jx over på 1y? Osse den sorte metalplade bag tandhjulene som holder tandremsdækslet på plads?
Og det er vel en tandrem til 1.9 td som skal bruges, da blokken nu er højere, ikk?


 :roll: ...jeg er tømrer og bedst med en hammer.. men heldigvis mangler min gode ven/ mekaniker en carport.. 8)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #33 Dato: 10. November 2009 kl: 21:48:32 »
Citat fra: "pawel"
Det ville være super med nogle kommentarer, tilføjelser, rettelser til nedenstående fremgangsmåde:

Udgangspunktet er en t3 med jx og en komplet 1y. (Fint - så læg 1Y'eren i, som den er, og vær lykkelig resten af dine dage... ;-))

Først ud med jx'eren.
Derefter afmontere 1y generatorbeslag, dieselpumpe og beslag, begge manifolde, svinghjul, bundkar og oliepumpens sugesnabel. Ja, og planslib lige sugesnablens overside - altså der, der udgør bundstykket på oliepumpen

Derpå udmåle slid på oliepumpen fra 1y, påmontere snabelen fra jx, påmontere bundkar med ny pakning fra jx.
Skifte schimmerringen bag svinghjulet på 1y. derpå påmontere svinghjul og kobling og evt gearkasse (hvis den ikke hænger i bilen endnu..) Ja, og husk endelig pilotlejet

På med jx-manifolde (udstødningsmanifolden portes lidt, dvs der slibes og files for at øge bredden på hullerne??)
Manifold pakning skal vel isåfald være til en 1.9td , ikke?

Jx indsugningsmanifolden passer plug'n'play og man kan derfor osse bruge jx-pakninger.

Omvendt. Udst passer plug'n'play. Indsugningskanalerne i 1,9-toppen er større, og var det en sugediesel, så bør man porte lidt, men på en termodræber er det lige fedt, for den bliver jo stopfodret til den en dag brækker sig.

Påmontere jx-pumpe og generator og servopumpe med deres respektive beslag fra jx. Jeps

Dyserne skal jo skiftes.. Skal man bruge 1y dyserne og sætte nye 297spidser på dem, eller skal man sætte 297spidserne i alm jx-dyser? Hvordan kommer de til at passe med dyserørene fra jx? 1.9-dyser er jo lidt højere.

Der er frit valg mellem dysespidser. 297 er det originale valg. 293 er det konservative valg. 294 er det lækre cremede valg. Dyserørene fra en JX giver du et lille bøj, så er den prut slået. Med mindre din 1Y'er har to fjeder dyser, så er det hip som hap, hvilken dysekrop, du benytter.

Åbningstryk 180. Timing ??? Det er jo ikke magen til jx-timing længere.. :!:
Nej, nu er du ude på det dybe vand, hvor man påtager sig ansvaret selv. Alt afhænger af, hvilken pumpe og hvilket dysetryk, du vælger. Jeg er ikke klar over, hvilken pumpe, du projekterer med at montere, så der må du lige præcisere.

Og så kommer det jeg er mest i tvivl om:
Hvad skal der ske med hele tandremmens drivlinie?
Skal samtlige tandhjul flyttes fra jx over på 1y? Osse den sorte metalplade bag tandhjulene som holder tandremsdækslet på plads?
Og det er vel en tandrem til 1.9 td som skal bruges, da blokken nu er højere, ikk?

Der benyttes 1,9 rem (137 tænder mod JX, der har 135). Kamhjul på krumtap og knastaksel samt strammerhjul er identisk mellem JX og 1Y/AAZ. Sidstnævnte har et mindre remhjul på mellemakslen, så det skal forblive på 1Y'eren. Dieselpumpen er 1Y/AAZ har en længere "hals", så akslen stikker længere frem, og derfor har kamhjulet et andet offset. Før vi kan afklare, hvad du skal gøre her, må vi have klaring på, hvilken pumpe, du skal have på.


 :roll: ...jeg er tømrer og bedst med en hammer.. men heldigvis mangler min gode ven/ mekaniker en carport.. 8)
Jeg er lærer og bedst med et spanskrør, men desværre vil min kone ikke lege med... ;-)

Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pawel

  • Gæst
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #34 Dato: 10. November 2009 kl: 22:46:56 »
@Jarl, din allerførste sætning i svaret ovenover..-jeg vidste at det ville være noget i den dur.. Men du kan vel godt fornemme at der kommer turbo på den 1,9er.. ellers var der ikke grund til at maltraktere den så voldsomt..
Nå, men jeg er jo stadig ganske ung, og er aaaalt for afhængig af den turbo.. Det med at tage imod gode og formanende råd er ej min stærke side, og jeg har altså et eller andet underligt behov for at prøve at køre sådan en AAZ ihjel.. Tror det er noget man skal igennem før man er klar til saugeren.. :wink:

Nå, men det bliver altså med jx turbo og jx pumpe. Den skal ikke være specielt økonomisk..såeh.. Hvad er forskellen på 297 og 294 dyser? Er begge ikke forstråledyser?

Og jeg er godt klar over at når jeg går op over standart-åbningstrykket og dermed endnu tidligere timing, så får jeg lidt fugtigere hænder når jeg skal krydse tyskerlandet og mit blik vil hvile ligesåmeget på udstødningsrøgens farve som på de skønne horisonter jeg passerer i aaaalt for høj fart..

Hvis man antager et dyseåbningstryk på 180, så ligger timingen ca....?
Og hvis man antager et åbningstryk på 190, så ligger timingen på ca..?

Og forresten, en "boost-pine", er det noget at gøre med højtryksstemplets dimension i pumpen? Er det muligt på en jx-pumpe, eller kun på en AAZ-pumpe?

Ps, jeg kigger allerede efter en frisk 1.9blok, for jeg VED at det her ender galt.. Men jeg må prøve det først. 8)

pawel

  • Gæst
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #35 Dato: 11. November 2009 kl: 12:29:08 »
Jeg har fattet nu forskellen på dysespidserne 294 og 297.
Her er en beretning om dysespidser..:  http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-7872-highlight-294.html

Kunne osse læse at en standart aaz-pumpe times på 0.81.

Men hvad sker der når man så skal bruge en jx-pumpe på et aaz-setup?
Hvilke åbningstryk og hvilken timing?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #36 Dato: 11. November 2009 kl: 12:43:09 »
JX pumpen skulle eftersigende give små 10 hyppere mere end AAZ pumpen..

Men AAZ-pumpens standard timing er da ikke .81?! Som jeg har forstået Jarl så er det .90 +/- .02 (men vil da ikke afvise at jeg blander noget sammen ifbm. mit bastard setup!)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Thor

  • Gæst
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #37 Dato: 11. November 2009 kl: 12:50:43 »
Efter skift af toppakning og turbo 1,9 td AAZ standard setup (passat)  skal jeg i aften justere min pumpe.
Da jeg selvfølgelig ikke lige har timing data er jeg meget interesseret i det korrekte mål.
Håber at der er nogle AAZ freaks der lige kan af eller bekræfte de 0,9.
Hilsen Thor

pawel

  • Gæst
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #38 Dato: 11. November 2009 kl: 12:55:29 »
Der blev skrevet om det i din tråd Thor...
Se det sidste indlæg i:  
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-8713.html

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #39 Dato: 11. November 2009 kl: 12:59:47 »
Hmm...Ja, der står også .80, så har jeg sikkert misforstået et eller andet...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Mølle

  • Gæst
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #40 Dato: 11. November 2009 kl: 13:04:23 »
Citat fra: "BlackChart"
Hmm...Ja, der står også .80, så har jeg sikkert misforstået et eller andet...


hvis din pumpe står 0,1 mm for sen, så er det nok noget af forklaringen på dine manglende hyppere.

Thor

  • Gæst
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #41 Dato: 11. November 2009 kl: 13:04:29 »
Genialt det er helt korrekt! Jarl alias Diesel Guru siger 0,8 Hørt .....og snart justeret....
Tak hilsen Thor

pawel

  • Gæst
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #42 Dato: 11. November 2009 kl: 13:09:30 »
Morten, du har jo en aaz-pumpe på dit 1y-setup.
Jeg husker at hvis man skal køre med jx-pumpe på 1.y setup. så skal man fiksere lda-armens stilling sådan et sted midt imellem helt åben og lukket. (lda'en får jo ikke længere påvirkning fra en turbo.)
Hvordan er det på sådan en aaz-pumpe? Er der dér mulighed for fiksering af lda-armen i en stilling midt imellem?
Tænkte om det måske var det som gjorde at din sauger ikke fik nok at leve af?

pawel

  • Gæst
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #43 Dato: 11. November 2009 kl: 13:11:58 »
Citat fra: "Thor"
Genialt det er helt korrekt! Jarl alias Diesel Guru siger 0,8 Hørt .....og snart justeret....
Tak hilsen Thor


Hørte du ikke efter sidste gang Thor??
Eller var du allerede smuttet ud på værkstedet inden det sidste indlæg blev skrevet med timing-værdien..? :lol:  :wink:

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift fra JX til AAZ *update2*
« Svar #44 Dato: 11. November 2009 kl: 13:19:22 »
Citat fra: "Mølle"
Citat fra: "BlackChart"
Hmm...Ja, der står også .80, så har jeg sikkert misforstået et eller andet...


hvis din pumpe står 0,1 mm for sen, så er det nok noget af forklaringen på dine manglende hyppere.


Nu kører jeg jo så ikke AAZ men 1Y med AAZ pumpeog 1Y dysetryk...
Min står på .78, har prøvet .80 men den føles mere kvik på .78...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan