Forfatter Emne: Starter problemer.  (Læst 4733 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Starter problemer.
« Dato: 04. November 2009 kl: 12:47:18 »
Hvor mange volt skal der mon til før starteren står af??  :?

Har haft gevaldige startproblemer idag og havde egentligt dødsdømt generatoren da den opførte sig nøjagtigt som om batteriet var fladt..

Da jeg så fik liv i dyret kunne jeg måle - hold nu fast - ca. 15.5 volt over batteriet (i tomgang)!  :shock:

Med slukket motor faldt spændingen over batteriet til lige omkring de 15...

Og nu kan den så ikke lige starte igen :(

Stelforbindelsen er helt fin...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Starter problemer.
« Svar #1 Dato: 04. November 2009 kl: 13:00:24 »
Citat fra: "BlackChart"
Ja, hvor mange volt skal der mon til før starteren står af??  :?

Har haft gevaldige startproblemer idag og havde egentligt dødsdømt generatoren da den opførte sig nøjagtigt som om batteriet var fladt..

Da jeg så fik liv i dyret kunne jeg måle - hold nu fast - ca. 15.5 volt over batteriet (i tomgang)!  :shock:

Med slukket motor faldt spændingen over batteriet til lige omkring de 15...

Og nu kan den så ikke lige starte igen :(

Stelforbindelsen er helt fin...

Starteren brænder ikke af ved at få 15-16 volt, hvilket den ikke kan få fra
et 12 volt batteri. Spændingen vil falde ved belastning.

At ladespændingen kommer så høj op lige efter start tyder vel på at batteriet ikke vil lade.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Starter problemer.
« Svar #2 Dato: 04. November 2009 kl: 13:03:43 »
Ladespændingen på de ca. 15 volt var der også efter en lille køretur (ca. 30 minutter)...

Men du er altså inde på at det er batteriet der er færdigt??

Generatoren fik ny regulator/kul da jeg var i gang med at renovere motoren da de andre var slidt helt ned...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Starter problemer.
« Svar #3 Dato: 04. November 2009 kl: 13:33:16 »
hvad har du målt med? en fluke eller den billige fra harald skrald?

jeg tror godt det kan være en fejl i laderegulatoren, den skal jo regulere spændingen så den ikke bliver for høj!

tror ik din starter tager skade af 15 volt, men hvis du har noget alarm eller lign. kan det godt tage skade....
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Starter problemer.
« Svar #4 Dato: 04. November 2009 kl: 14:20:08 »
1.21 gigawatt ... mere klares ikke af nuværende skrammel ;-)
check this out:
http://www.youtube.com/watch?v=I5cYgRnfFDA&feature=related
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Starter problemer.
« Svar #5 Dato: 04. November 2009 kl: 14:38:17 »
@verner: Kan ikke lige huske navnet, men den er sort og så ligger den i en gul kappe...
Men har lige målt efter på et andet batteri, der viser den sq også over 15 volt selvom det er flere dage siden der er blevet ladet på det...
Og så så jeg lige at den vil have strøm, så det kan vel være derfor "trofast" viser forkert...

Et billigt tang ampere meter fra harald skrald viser 13 volt på det i bilen og svinger mellem 12 og 13 på det andet jeg har til at stå (den viser ikke decimaler)...

Tror jeg vil prøve at arbejde lidt med stelforbindelsen, starteren er en nyrenoveret fra Mølle og jeg vælger, i første omgang, at lade somom den ikke fejler noget :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Starter problemer.
« Svar #6 Dato: 04. November 2009 kl: 14:39:00 »
yarh :D der kommer en BTTF4!!!

back to the 80's og masser af popcorn som mor lavede dem (før microovnen var folkeeje ;)  )
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Starter problemer.
« Svar #7 Dato: 04. November 2009 kl: 14:41:18 »
prøv lige med direkte stel til starter og kortslut starter relæet med en skruetrææker eller et stk ledning...
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Starter problemer.
« Svar #8 Dato: 04. November 2009 kl: 14:47:35 »
Ja, gør du lige det på en syncro :D

Der er sq da næsten ikke plads til hånden derinde :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Starter problemer.
« Svar #9 Dato: 04. November 2009 kl: 14:50:42 »
har aldrig været der, så det må jeg have tilgode, der er jo masser af plads på en 2wd :)
kan du nå indtil kabelskoen og sætte en ledning på? for så har du en nem fjernstarter, når du roder i motorrummet :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Starter problemer.
« Svar #10 Dato: 04. November 2009 kl: 15:02:54 »
Et svært sulfateret batteri kan faktisk godt ende oppe i 15 - 16 Volt, men sulfateringen sker jo gradvist og samtidigt med at sulfat udvikler sig på pladerne falder kapaciteten, så når du står med et batteri der holder 15 volt efter en smule ladning, har du for længst haft gentagne startproblemer, så hvis du har haft et udmærket drive på starteren indtil i går, er det din laderegulator der er stået af. Lade regulatorer kan gøre en af to ting når de brænder.....1/  enten lyser din ladelampe og de giver ingen strøm gennem rotoren i generatoren,   2/ de kan alt efter konstruktionen åbne helt og lede strømmen ureguleret igennem rotoren, og så får man altså 16 Volt på systemet. Den sidte type bringer en hjem, men med alle pærer sprunget, den første strander dig et sted på motorvejen mellem Hamborg og Kassel.... Men som allerede sagt af Brian, er der ikke noget 12 Volt batteri der giver mere end din starter kan klare..  Når den snurrer er der kun 9 - 10 volt over den.

Tjek lige om du har vand over alle celler i batteriet.... 16 volt damper det hurtigt af...

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Starter problemer.
« Svar #11 Dato: 04. November 2009 kl: 15:16:01 »
Bum bum...

Direkte stel og en "snydeledning" får den kun til at sige *KLIK* og så er det ellers det...

Med det billige Harald Skrald multimeter står den fast på 13v selv når starteren bare klikker...

Gad vide om man skulle se om man kunne få pillet "fødeledningen" til starteren af, den kan vel også lave sjov...

Det gnistede forresten GEVALDIGT da jeg satte snydeledningen på + på batteriet, det kunne vel også indikere at den vil forsøge at trække ekstra effekt igennem den...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Starter problemer.
« Svar #12 Dato: 04. November 2009 kl: 15:24:56 »
tjae med alt respekt for mølles starter-service, kunne nået tyde på at din starter hænger i relæet eller ikke får strøm nok!

hvis den ik falder i spænding når snydeledningen får plus, tyder det på at den ikke trækker noen strøm over starterrelæet!!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Starter problemer.
« Svar #13 Dato: 04. November 2009 kl: 15:41:13 »
Nu er starteren under hæftig mistanke :(

Den begyndte at ryge en smule og så kørte den lidt og stoppede lidt igen...
Nøjagtigt som når der er strøm på...

Var ovre og låne naboens multimeter (tidligere elektriker med tingene i orden ;)) og den har ca. 13.5v hvilespænding (der hvor min egen viser 15)...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Starter problemer.
« Svar #14 Dato: 04. November 2009 kl: 19:12:20 »
Den holder da bare rygepause.  :lol:   Nej, spøg til side, jeg ville også kaste mistanke på starteren.
Noget tyder på, at den ikke har hul igennem når relæet trækker. Brændte kontaktflader ?
Korroderede samlinger ?