Forfatter Emne: Problemer med at starte  (Læst 3147 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Problemer med at starte
« Dato: 29. November 2009 kl: 22:39:53 »
Mary vil ikke rigtig starte for tiden. Naar noeglen drejes og der forvarmes, saa gaar der rimelig lang tid inden blinkeren stopper og vi saa fortsaetter med at dreje noeglen. Men nu her i den sidste uges tid, saa har den gamle dame ikke rigtig villet starte og vi har vaeret noedt til at proeve til baade 5, 10 og 15 gange foer det lykkes. For et par dage siden begyndte vi saa at parkere paa skraaninger for at hun saa i noedstilfaelde kunne trilles i gang. Med naesen nedad, saa starter hun rimelig hurtigt :?:  :?:  :?:
I dag proevede jeg saa at traekke "chokeren" ud naar jeg startede hende. Normalt vil hun overhovedet ikke starte naar den er trukket ud (men den skal saa traekkes ud lige efter start), men nu hjaelper det rigtig meget at traekke chokeren ud inden jeg drejer noeglen. Saa kommer der liv i hende efter faa forsoeg.

Vi har lige skiftet batteriet uden at det hjalp noget. Og ved at saette startkablerne paa alle vores ekstrabatterier, saa giver det heller ingen aendring.

Starteren blev renoveret for en maaneds tid siden, saa den skulle ogsaa gerne vaere i orden.

Er der nogen bud, paa hvad det kan vaere?
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Problemer med at starte
« Svar #1 Dato: 29. November 2009 kl: 22:51:06 »
Hej,

Godt at høre fra jer. Hvor er i?

Lidt mere viden vil hjælpe:
1. Turner starteren uden problem?
2. Hvilken højde er i i?
3. Hvad er temperaturen?
4. Er der nogen synlige utætheder o.l. i motorrummet?

Diesel folket må på banen, gad vide hvem der først sætter fingeren på problemet pr. fjern-diagnose.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.766
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Problemer med at starte
« Svar #2 Dato: 29. November 2009 kl: 22:58:45 »
Det ku godt være gløderørne
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Problemer med at starte
« Svar #3 Dato: 29. November 2009 kl: 22:59:11 »
Vi er i Chile nu. Ca. en dags koersel syd for Santiago.

Hoejden er ikke noget problem for her er hundekoldt naar man bevaeger sig lidt op. Vi fik for alvor problemet i ca. 1500m hoejde, hvilket var omkring 100m under snegraensen.  Saa, som i ser er temperaturen ikke helt hoej. Men om dagen er det alligevel omkring 15grader. Nu er vi nede i faa hundrede m. hoejde men det har stort set ikke hjulpet.

I min verden vil jeg sige at starteren skal forsoege at traekke hele motoren rundt saa laenge der er stroem paa batteriet. Men det lyder helt anderledes. Det lyder saadan cirka som om den proever at traekke motoren rundt i 1/2 sekund og herefter giver den et klik (som om noget slaaes fra) og herefter proever den ikke laengere at traekke motoren rundt, men giver derimod naermest et haest hvaes lige saa    laenge at noeglen holdes i startpositionen.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Problemer med at starte
« Svar #4 Dato: 29. November 2009 kl: 23:10:44 »
Hmmm, det lyder som stelforbindelsen fra starteren?

Det "hæse hvæs" - kan det lyde somom det kommer fra gnisterende el?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Problemer med at starte
« Svar #5 Dato: 29. November 2009 kl: 23:11:05 »
Det lyder som om der ikke er strøm nok til at trække starteren rundt, måske på grund af en dårlig stelforbindelse. Prøv at sætte et startkabel fra minuspolen på batteriet og over på starterhuset, for at lave en god stelforbindelse. Uanset hvor mange batterier du kobler på, hjælper det ikke hvis der er dårlig stelforbindelse. Dårlig stel kan også være årsagen til at du nu skal bruge koldtstarteren, fordi gløderørene ikke varmer optimalt.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Problemer med at starte
« Svar #6 Dato: 29. November 2009 kl: 23:11:28 »
Enten er det din bladsikring, som sidder nedenunder gløderelæet til venstre i den sorte boks i motorrummet, eller også er det dine gløderør.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Problemer med at starte
« Svar #7 Dato: 29. November 2009 kl: 23:19:00 »
Jeg har ogsaa selv taenkt meget paa gloederorene, men hvorfor giver den saa et klik og derefter hvaeser?
Desuden saa er  problemet der ogsaa med varm motor. Har vi f.eks. koert i en times tid og slukker motoren og starter efter 1/2 minut saa er problemet der igen.

Naa, men mht. gloederoerene, er det standart gloederoer som passer til mange forskellige biler? Saa vil jeg nemlig proeve at skifte dem og se om det virker.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Problemer med at starte
« Svar #8 Dato: 29. November 2009 kl: 23:51:50 »
Gløderørerne er vis alm golf 2 standard og gløderørs relæet, som sidder i boksen til venstre i motorrummet, er vist også golf 2, bladsikringen sidder lige ved siden af.       MEN uanset dette, så skal starteren kunne trække motoren rundt.  (hvem har ikke prøvet at flytte en bil der ikke ville starte,  et par meter, bare ved at sætte den i gear,og tørne starteren.    

Så udover at tjekke stel, ville jeg også kikke kritisk på starteren..       Hvis der er gået et kul, så trækker startmotoren ikke, og jeg har prøvet fejlagtigt, at tro batteriet var fladt.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Problemer med at starte
« Svar #9 Dato: 30. November 2009 kl: 00:10:32 »
Det må være alfa og omega, at få starteren til, at fungere optimalt. Det  gør den tydeligvis ikke. Jeg ville gøre som andre allerede har foreslået: Kontroller stelforbindelsen (og ligeså til batteriet ) og dernæst kabelforbindelser på starteren. Irrede og halvt gennembrændte kabelsko = spændingstab og stor modstand. Hvis det er ok, så målomgeneratoren lader optimalt. Et halvfladt batteri kan sagtens skyldes, at generatoren ikke kan oplade det. Slidte kulbørster, slap kilerem etc. mulighederne er mange. Og resultatet kan være de symptomer du nævner.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Problemer med at starte
« Svar #10 Dato: 30. November 2009 kl: 00:54:24 »
Jeg har lige tjecket stelforbindelsen fra startbatteriet, og den var fin nok. Jeg strammede ogsaa lige kileremmen til generatoren for en sikkerheds skyld.

Jeg tjeckede ogsaa lige bladsikringen i boksen og den var fin nok.

Den hvaesende lyd er ikke fra gnistrende el. Naar den lyder saa traekkes motoren heller ikke rundt (eller i hvert fald saa traekkes hjulet til kileremmen paa motoren ikke rundt).

I morgen vil jeg se om jeg kan finde nogle nye gloederoer. Er der nogen der ved hvad det hedder paa spansk?

For en maaneds tid siden fik vi starter og generator renoveret. Saa jeg haaber ikke at de allerede er gaaet. Der blev skiftet kul og lejer m.m. samt starterhuset blev svejset sammen igen. Der var en forfaerdelig revne igennem det og dengang kammede tandhjulet over, men starteren kunne sagtens koere og traekke motoren rundt.

Jeg vil lige proeve at koble starterkablet direkte til starteren og minus paa batteriet og se om det virker.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Problemer med at starte
« Svar #11 Dato: 30. November 2009 kl: 01:26:05 »
Citat fra: "Mary"


Jeg vil lige proeve at koble starterkablet direkte til starteren og minus paa batteriet og se om det virker.


Batteri-minus til starterHUS, ikke også......... ikke til starterforbindelsen !  :wink:  for så får du gnister.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Problemer med at starte
« Svar #12 Dato: 30. November 2009 kl: 18:33:51 »
Og husk også lige, at kigge efter om polerne er fastspændte på batteriet!  DET kan nemlig godt give en hvæsende lyd, hvis de ikke sidder 100 % fastspændte.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Problemer med at starte
« Svar #13 Dato: 01. December 2009 kl: 20:17:53 »
Jeg gjorde det forkerte og fik en masse gnister :oops:

Naa, men saa derefter fandt jeg et dieselvaerksted som mente at problemet var starteren. De fik adskildt starteren og fandt fejlen. Desvaere var der ingen reservedel i Chile, sagde de efter at have ringet en del rundt. Men vi fortalte dem at det nok ikke var sikkert at starteren kun brugte originale VW dele. F.eks. har vi puttet en stump fra en Ford starter i og de passer fint i. Herefter var der en paa vaerkstedet, som fik en god ide og ringede rundt igen, snakkede meget og maalte overalt paa dimsen. Hen paa eftermiddagen fik vi saa beskeden at de havde fundet en lignende stump i Santiago, knap 700km nordpaa. Stumpen ville vaere fremme naeste dag ved middagstid. Vi fik lov til at  overnatte paa vaerkstedet og naeste dag (i dag) var vi koerende inden kl. var 11.

Rigtig god service og nogle utrolig flinke mekanikere.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk