Forfatter Emne: ?Bunden af forruderammen?  (Læst 8043 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads-kaa

  • Gæst
?Bunden af forruderammen?
« Dato: 27. December 2009 kl: 23:25:39 »
Hej

Jeg har problemer med at der løber vand ind ved min forrude, det er i begge sider. Jeg mistænker den elendige konstruktion af bunden af rammen. VW har endda lavet drænhuller på indersiden, men vandet løber jo bare ned på gulvet??? Den mængde rust der er tilstede siger mig at jeg ikke kan være den eneste med det problem, hvad gør I andre?

Jeg overvejer om gummilisten skal have noget rudelim i bunden, men det er jo ikke den mest service-venlige løsning.

/Mads

ibber

  • Gæst
?Bunden af forruderammen?
« Svar #1 Dato: 27. December 2009 kl: 23:37:15 »
et velkendt problem på gamle busser , de helt gamle får dødstødet når ruden er gledet ned igennem rammen af sig selv , pil ruden ud , besigt skaden , reperer om nødvendigt , og sæt ruden i igen . IKKE med rudelim , så skal den skæres derfra , brug bare noget alm sort silecone tætningsmasse , den slags som ikke hærder helt , men forbliver lidt elastisk , så skal den nok forblive tæt i mange år fremover.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.266
    • Vis profil
?Bunden af forruderammen?
« Svar #2 Dato: 27. December 2009 kl: 23:38:14 »
p.t. har jeg samme problem på min LLE, der kommer enkelte dråber ned på knæet når det øser løs. Til sommer kommer ruden ud, så tændes for CO2 med nogle fine 1mm pladedele, vinkelsliber, maling og farve og som finifsh en ny gummiliste i samtidig med, at den modtager en hel kartusche blød gummipakning via pistolen (kan købes hos CSP) for at lukke problemfeltet.

normal T3 frontrudehverdag.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Mads-kaa

  • Gæst
?Bunden af forruderammen?
« Svar #3 Dato: 28. December 2009 kl: 00:31:37 »
Silicone og autolak har jeg hørt skulle være no go.

Ruderammen er helt fin, det er ikke 2 måneder siden jeg har skiftet forruden. Problemet er i mine øjne (som tidligere nævnt og tildels bekræftet af jer begge) konstruktionen.

Gummipakning lyder som en acceptabel løsning. Det gælder vel om at få vandet til ikke at lægge sig i "renden" under gummilisten.

/Mads

ibber

  • Gæst
?Bunden af forruderammen?
« Svar #4 Dato: 28. December 2009 kl: 00:44:49 »
du kan godt få siliconefri acrylfugemasse - men indrømmet - de der små rørtuber kræver en doctorafhandling - men spørg i dit byggemarked.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
?Bunden af forruderammen?
« Svar #5 Dato: 28. December 2009 kl: 00:47:37 »
Er du sikker på det er drænhuller, på min var der kun rusthuller. Det er ihvertfald ikke nok at få hullerne lappet og ny gummiliste i, for jeg ser stadig dråber i bunden af min.

Når du maler med autolak er silicone NoGo, på grund af fiskeøjne,  men på færdig lak er det ligegyldigt. (silicone er en gennemsigtig væske, ikke fugemasse, det indeholder bare noget silicone, lidt som med patter, kun en bestandel)  

Jeg er ikke kommet videre, men har købt en tube siliconefedt, det vil jeg ha i en sprøjte og så give hele vejen rundt. Ideen er det ikke skal hærde og være vandskyende.

Kurt
Kurt - 25115788

Bluestar

  • Gæst
?Bunden af forruderammen?
« Svar #6 Dato: 28. December 2009 kl: 08:20:18 »
man kan købe tætningsmasse med netop det formål som i forespørger til her! det er som Ib skriver en tætningsmasse, der ikke størkner og det klister langt ind i H.... men normalt, hvis ellers rammen og listen er ok, så ville jeg også som KHsalvesen skriver benytte noget siliconefedt!

jesper

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.266
    • Vis profil
?Bunden af forruderammen?
« Svar #7 Dato: 28. December 2009 kl: 19:49:25 »
www.customspeedparts.de:

Um große Frontscheiben optimal abzudichten ist es oftmals erforderlich eine Dichtmasse aufzutragen. Normale Karosseriedichtmassen kleben extrem und Reste davon lassen sich nur noch mit Verdünnung entfernen. Die Scheibendichtmasse ist abtupfbar und greift den Autolack nicht an. Selbst die Heckscheibendichtung beim Cabrio mit Textilverdeck wird dank dieser Dichtmasse kein Wasser mehr durchlassen und Dichtmassereste auf dem Stoff können ebenfalls einfach abgetupft werden. Die schwarze, streichfähige Scheibendichtmasse ist Temperaturbeständig von –20°C bis +80°C.
Kartusche 310ml

(søgeord er scheibendichtmasse) jeg har en udmærket erfaring med min cabriolet og min gamle sambabus, men der skal tid og koncentration til jobbet, stres er ikke godt.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Mads-kaa

  • Gæst
?Bunden af forruderammen?
« Svar #8 Dato: 28. December 2009 kl: 21:17:29 »
Tak til jer alle, jeg prøver at skaffe noget tætningsmasse til opgaven.

/Mads

PS.: Kurt, ja det er drænhuller, ellers er det i hvert fald meget præcis rust;-)

PPS.: link til Würth: http://www.wuerth.dk/produktinfo/Products.aspx?searchword=0890100043076%20%20%2012&request=0

PPPS.: et produkt fra Thansen som måske kan bruges: http://www.thansen.dk/product.asp?c=3328867238&n=-2027216147&pn=-1279820007

Offline birk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 95
    • Vis profil
  • T3 model: Sika Syncro 2,1 WBX 112HK
  • By: 3390 Hundested
?Bunden af forruderammen?
« Svar #9 Dato: 28. December 2009 kl: 21:35:30 »
Hej Mads

 Da jeg monteret min forrude var min bil nymalet,den fik rigeligt med voks på spray dåse,før ruden blev sat i.  = TÆT..  TÆT..

   Mvh Birk
WV T3             : Syncro Sika 2,1 DJ 1991
Til dele.       
Daily driver      : Cadillac SRX 4X4

t1finn

  • Gæst
?Bunden af forruderammen?
« Svar #10 Dato: 29. December 2009 kl: 10:52:09 »
Hvis man bruger den gamle gummi liste igen så kan den godt være lidt "træt" i de lameller som skal tætne, så er det godt at bruge en rude tætner. Har man andre ruder som er utæt så kan man bruge trykluft til at fjerne skidt og vand inden man bruger rudetætner. Har man snavs imellem sine gummilister og rudehul kan vand og snavs trænge ind og så kan rustangreb begynde fordi det aldrig bliver helt tørt bag gummi listerne. Vh. Finn

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
?Bunden af forruderammen?
« Svar #11 Dato: 29. December 2009 kl: 23:16:26 »
Dinitrol laver også noget udemærket rudetætningsmasse på patron til fugepistolen.
har brugt det til et soltag engang, det tører aldrig :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
?Bunden af forruderammen?
« Svar #12 Dato: 31. December 2009 kl: 06:54:42 »
Citat fra: "Mads-kaa"

PS.: Kurt, ja det er drænhuller, ellers er det i hvert fald meget præcis rust;-)


Det vil være godt med billeder af de drænhuller.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
?Bunden af forruderammen?
« Svar #13 Dato: 31. December 2009 kl: 09:33:59 »
Jeg kan ikke genkende de drænhuller. I de T3'ere, jeg har haft ruden ude af, har der aldrig været "tiltænkte" drænhuller. Men de kan være lavet custom, men så burde der jo være ført et afløb via slange til udenfor kabinen som ved at soltag.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bluestar

  • Gæst
?Bunden af forruderammen?
« Svar #14 Dato: 31. December 2009 kl: 09:37:05 »
hmm, jeg er nu ret sikker på, at der også var drænhuller i min bluestar! Ideen er jo god nok også selvom, at det bare skulle dryppe med et andet sted! Der hvor vandet ender er højst sandsyndligt mere korrosionsbestandig end den forruderamme. men det skal helst være så tæt, at det ikke er nødvendigt med de drænhuller... : )

jesper