Forfatter Emne: Gearolie til T3 - den endelige version  (Læst 9799 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Gearolie til T3 - den endelige version
« Dato: 18. Januar 2010 kl: 08:30:48 »
Der har været mange forskellige tråde omkring dette emne.

Den helt korte version - med udgangspunkt i fakta fra instruktionsbogen - er, at der altid kan anvendes en GL-4 olie.

GL-4 angiver oliens bæreflade, dvs evne til at samle oliefilmen igen efter, at den har været en tur igennem skråtskårne tandhjul i gearkasser og differentialer.

GL-4 olier findes i forskellige baseoliekvaliteter fra mineralsk baseolie til konstruerede syntetiske olier, hvor man har fjernet unødvendige og/eller uønskede funktioner fra baseolien. Imellem disse to yderpunkter er de kendte halv-, semi- eller delsyntetiske olier, der er et blandingsprodukt af de to yderpunkter. Med en delsyntetisk olie ved man aldrig hvor meget af hver type, der er i - og derfor kan man ligesågodt vælge den fuldsyntetiske olie med det samme. Lidt dyrere - meget bedre...!!

Delsyntetiske olie har ofte en bedre flydeevne ved lave temperaturer - og kan desuden tåle væsentligt højere temperaturer uden fordampning - men det er jo ikke så væsentligt i forbindelse med gearolier - snarere motorolier til højtydende motorer.

Man skal også være opmærksom på, at når en motorolie er feks 10W40 og en gearolie er 75W80 - ja, så betyder det ikke, ar gearolien er 7 gange tykkere. Man har simpelthen valgt at lægge disse viskositetstal i en anden skala for med det samme at kunne se, at der er tale om hhv motor- og gearolier.. Lidt smart, ikk'...??

Hvis I vil vide noget om smøreolie - så spørg mig... ;-)
Til gengæld kan I så hjælpe mig med at betjene en stjerneskifteskruehammer en dag, når min sprinklerbeholder er løbet tør for bremsevæske - hvilket jo sker ofte med de ringe glødetråde, der er i hjulkapslerne nu om dage...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Mads-kaa

  • Gæst
Gearolie til T3 - den endelige version
« Svar #1 Dato: 18. Januar 2010 kl: 21:23:11 »
Vil du så også garantere at en gearkasse med lsd(eller 40%)-spær ikke hyler og tager skade af en GL-4 gearolie?

/Mads

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Gearolie til T3 - den endelige version
« Svar #2 Dato: 18. Januar 2010 kl: 21:38:24 »
Nej - jeg kan heller ikke garantere, at en bøf bliver god ved at blive stegt i vand... ;-)

Et begrænset spær - Limited Slip - kræver normalt en LS olie, der såvidt jeg ved er en GL-5 olie med heftigere additivering.

Hvem har produceret gearkassen...??
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Mads-kaa

  • Gæst
Gearolie til T3 - den endelige version
« Svar #3 Dato: 18. Januar 2010 kl: 21:42:37 »
vw... det er en std. T3 gearkasse, har du ikke læst nogle af de tråde du omtaler???
Undersøg evt. gearkasse-tabellen på www.t3-infos.de

/Mads

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Gearolie til T3 - den endelige version
« Svar #4 Dato: 18. Januar 2010 kl: 22:33:10 »
Jo da - nogle tråde er læst - men ikke alle. ;-)

Ifølge VW dänish 2.89  892.551.250.38 foreskrives en API GL-4 SAE 80 til manuel gearkasse med diffentiale, samt differentiale foran på Syncro.

Der er ikke angivet andre olietyper - og dermed må man jo gå ud fra, at også det 45%-spær, der er i baghjulstrækkerne kan anvende den olietype.

Det er såmænd VW's egne trykte ord...

Jeg ville derfor være tryg ved at bruge en fuldsyntetisk 75W80 GL-4 olie og få en anelse lettere gearskifte ved lave temperaturer...

Gode hilsener...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Gearolie til T3 - den endelige version
« Svar #5 Dato: 18. Januar 2010 kl: 22:37:34 »
Tak for det fine indlæg. I "bentley " er der ej heller nævnt noget specielt om 40% spær udgaven.
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline Fut

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 95
    • Vis profil
Gearolie til T3 - den endelige version
« Svar #6 Dato: 18. Januar 2010 kl: 22:42:54 »
Hvad så med en tomatkasse. hvad olie kan man med fordel bruge eller er der kun det røde snask der duer ????

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Gearolie til T3 - den endelige version
« Svar #7 Dato: 18. Januar 2010 kl: 22:54:50 »
ATF - Automatic Transmission Fluid... Der er ingen vej uden om.

Til gengæld er der jo ikke de store fejlmuligheder indenfor aut-gearolier...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Mads-kaa

  • Gæst
Gearolie til T3 - den endelige version
« Svar #8 Dato: 19. Januar 2010 kl: 08:15:28 »
Det vil sige at din egen viden fortæller dig at man skal bruge GL-5 til LSD-gear, mens VW ikke siger noget. Din konklusion forekommer mig en smule underlig på basis af din tilsyneladende store viden på området. Hvad er årsagen til at LSD normalt skal have GL-5? Kan VW på nogen måde have lavet deres spær anderledes?

Ja, du må undskylde, men med denne tråd får du altså ikke mig til at skifte gearolie fra GL-5 til GL-4...

/Mads

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearolie til T3 - den endelige version
« Svar #9 Dato: 19. Januar 2010 kl: 11:00:24 »
VW's egne trykte ord vedr. lamelspær er her (Kilde: VW Reparaturleitfaden 5-Gang Schaltgetriebe dez. 1982):



Der angives altså, at der skal anvendes "Spezialöl" og videre information kan findes i TM Sonderinformation Nr. 22.

Slår man op i denne ser man, at VW foreskriver anvendelse af et additiv efter Ford-Specifikationen Ford M2C-104 A, der altså skal tilsættes gearolien (som i øvrigt jf. førstnævnte kilde skal være en hypoidgearkasseolie GL-4 SAE 80 eller SAE 80-W90.

Det var så data. Erfaringen viser, at den Castrol olie, som Jan henviser til længere oppe i tråden (TAF-X) er suveræn til at lette gearskiftet ved kold gearolie, og samtidig giver den en fremragende støjdæmpning ved "raslende" gearhjul. Imidlertid er den alt andet end billig, og derfor kører mange af os med en udemærket semisyntetisk GL-5. Rygterne har floreret om, at GL-5 spiser vores syncromeshringe op. Da jeg selv renoverer mine gearkasser, turde jeg tage chancen for at prøve at modbevise denne påstand og samtidig dagligt glædes over GL-5 oliernes gode smøreegenskaber. Så for 6 år siden påfyldte jeg GL-5 på min nuværende gearkasse. Efterfølgende har jeg kørt ca. 180.000 km med den, og mine syncromeshringe stortrives fortsat, så jeg har fuldstændig ro i maven ang. GL-5.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Gearolie til T3 - den endelige version
« Svar #10 Dato: 19. Januar 2010 kl: 11:33:48 »
jarl så tilspørger jeg dig
opskriften er i følge dig så  et additiv fra ford og så en eller anden GL-5 olie til en gearkasse med lsd
eller skal jeg købe den ford olie der før har været nævnt http://galleri.t3nettet.dk/displayimage.php?pid=839&fullsize=1

(og ja jeg er ekstremt tungnem på det her område har jeg fundet ud af )
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearolie til T3 - den endelige version
« Svar #11 Dato: 19. Januar 2010 kl: 14:32:54 »
Snup ford-olien.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Gearolie til T3 - den endelige version
« Svar #12 Dato: 19. Januar 2010 kl: 15:02:21 »
Citat fra: "Jarl"
Snup ford-olien.

Nemlig.

 Det er vi flere som har gjort, og ingen af os har beklaget os til forummet.(Endnu):D   Mener jeg gav 60 kr/l for 2 år siden, og de skaffede det hjem til næste dag.

yahhh sig ford til din VW
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Gearolie til T3 - den endelige version
« Svar #13 Dato: 19. Januar 2010 kl: 17:14:27 »
godt så er det det jeg gør ja jeg gør det er jeg (næsten) helt sikker på  :lol:   :lol:
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Gearolie til T3 - den endelige version
« Svar #14 Dato: 19. Januar 2010 kl: 20:58:52 »
Godt, at høre, at ét er teori og andet praksis - igen... ;-)

Jarl - din erfaring med GL-5 taler jo for sig selv. Det pudsige er jo forskellen på kan og skal i relation til anvendelse af en bestemt foreskrevet olietype. Man kan helt sikkert slippe godt afsted med mere end man skal. Min fortid i smøreoliebranchen tillod ikke at bevæge sig ud i gråzonerne, men var bl.a. af erstatningsmæssige årsager bundet til fabrikanters og producenters krav og godkendelser. Derfor var det jo let at bladre op i instuktionsbogen og se, at API GL-4  SAE 80 var trylledrikken for T3'ers tandhjul.

Tak fordi, at du introducerer Castrol TAF-X, som jeg ikke kendte før nu. Min horisont er udvidet - skønt.

God hilsen...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)