Forfatter Emne: Fast frysning af gearskifte  (Læst 4716 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Fast frysning af gearskifte
« Dato: 30. Januar 2010 kl: 14:12:25 »
Efter min kåde snekørsel i går aftes, og hele undervognen var dækket af sne. Var mit gearskifte frosset helt fast.

Hele gearkassen var en stor isklump, af alt sneen var tøet pga varmen men nattens frost havde sat sig godt og grundigt.

Gearskiftet på gearkassen måtte jeg hugge alt isen omkring væk. Men hjalp kun begrænset. Jeg tror at røret som geartrækket køre/ligger i var fuld af sne og så når kølerrørene som ligger op af bliver varme tør snneen og fryser så igen ved stilstand.

Har i nogle erfaringer med dette? og hvor kan man forebygge det? fedt?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Fast frysning af gearskifte
« Svar #1 Dato: 30. Januar 2010 kl: 14:36:10 »
Jeg havde mindre problemer med gearskiftet. Jeg har købt en spraydåse kædefedt til motorcykler, den har et 15 cm langt sprøjterør. Røret prikkede jeg ind i forreste gearstangsgummi i førerhueset og den sprøjter fint de forskellige steder under bussen, dog kun en improviseret måde omkring problemet. Du skal rense bussen under gearkassen efter sådan en tur inden den fryser  ...
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Fast frysning af gearskifte
« Svar #2 Dato: 30. Januar 2010 kl: 16:39:19 »
det kan osse ligge vand inde i det gummi på geararmen på gearkassen. den kan stå fuld af vand og fryse
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Fast frysning af gearskifte
« Svar #3 Dato: 30. Januar 2010 kl: 21:27:11 »
Forebyggelse? Tja, har du selv nogle bud - evt. med relation til førerens adfærd? ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Fast frysning af gearskifte
« Svar #4 Dato: 30. Januar 2010 kl: 21:52:12 »
Den kan ikke køre i mudder højere end 2 gajoler på højkant -så kommer det i turbo med mere :shock:  den kan ikke køre i vand så sprøjte det på de ædlere dele :oops: den kan heller ikke køre i en smule sne  :o  hvorfor al det halløj om den "berømte " og frygtelige SYNCRO  i virkeligheden skulle de alle være lyserøde og hedde andersine,  buuuuuuuuuuuuu :mrgreen:
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

biff

  • Gæst
Fast frysning af gearskifte
« Svar #5 Dato: 30. Januar 2010 kl: 21:53:57 »
..Og den holder stadig på værkstedet ikke?

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Fast frysning af gearskifte
« Svar #6 Dato: 30. Januar 2010 kl: 21:55:06 »
jo forhåbentlig kun til imorgen  :D
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

biff

  • Gæst
Fast frysning af gearskifte
« Svar #7 Dato: 30. Januar 2010 kl: 22:00:25 »
Så er det bare at smøre den godt ind i tigerbalsam og få den ud af den københavnske smat (forestiller jeg mig). Der er jo en skov eller to på vej hjem for dig til at teste om skidtet fungerer med olie i tanken også.
Det slår nok under alle omstændigheder bøvlet med de skide snekæder.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Fast frysning af gearskifte
« Svar #8 Dato: 30. Januar 2010 kl: 22:52:51 »
Citat fra: "Jarl"
Forebyggelse? Tja, har du selv nogle bud - evt. med relation til førerens adfærd? ;-)


ja måske :)

men det må være den dybe sne som har forvoldet sig ind i røret, da jeg bakkede for at komme fri,  og smeltet og frosset efterfølgende......øv øv

MEN der var 2 landrovere som lyste på mig og jeg ville ikke miste ansigt og blive trukket fri af sådan én......
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Fast frysning af gearskifte
« Svar #9 Dato: 31. Januar 2010 kl: 10:19:18 »
Jeg har endnu ikke haft problemer med køligt gearskifte - på trods af munter fremdrift igennem de nordsjællandske småveje.

Jeg forstår udfra ovenstående, at det ikke er en god idé, at bakke igennem snedriverne - men kan nogen komme med præventive råd - smøring af bevægelige dele eller lign...??

Jeg smutter ud i sneen igen - der ligger jo friske forsyninger derude... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Fast frysning af gearskifte
« Svar #10 Dato: 31. Januar 2010 kl: 10:48:41 »
Jeppe - husk billeder
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fast frysning af gearskifte
« Svar #11 Dato: 31. Januar 2010 kl: 11:05:44 »
Det er under alle omstændigheder en rigtig god ide at vaske undervognen ned når man har været i terrænet, ligegyldigt om det er sne eller mudder.  Evt. med højtryk hvis man er 100% sikker på at manchetter o.s.v er helt tætte. En hedvasker er også ret effektiv, så skal man bare huske at smøre ting op igen bagefter.

Jeg mener at Wilson har fortalt om forsvarets G-vogne at det tog 2 timer at vaske dem ned efter en tur i terrænet. Træls surt arbejde, men så kører vognen igen dagen efter...

Jeg ville ihvertfald nok gøre det på en Syncro p.g.a det rimeligt udsatte gearskifte system.

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Fast frysning af gearskifte
« Svar #12 Dato: 31. Januar 2010 kl: 14:30:42 »
Jeg har så lige blevet en (bitter) erfaring rigere idag!

Ofte når vi taler om træge gearskift er rådet at smøre op - dette er helt sikkert også en fejlkilde.
Men min var at Trambussen ville sidde fast i gearene og at 1. + bak var svære at finde.

En lang arbejdsdag på 17 timer, kulde og en smule stress gjorde at jeg tog en hurtig beslutning og tyede til vold.... Resultat bolten til gearvælgeren knækkede - dette har jeg klaret med lidt migatronic lim, ikke optimalt, men den umiddelbart bedste løsning udover at adskille gearkassen og skifte armen!

Den egentlige grund var IKKE at armen sad løs, der var en smule slør, men efterfølgende kan jeg se at det absolut ikke var nok til at være fejlkilen. Istedet var manchetten der dækker over kugle og skål revnet og skålen var fyldt med fedt og jord i en klæg blanding, der i det kolde vejr var blevet hård... Dette resulterede i at kuglen ganske enkelt blev tvunget op af skålen og træge gear til følge af dette!

Derfor et opråb til alle med et træg gearskifte: Ned under vognen og løsn de to bolte der holder gearvælger armen bagerst lige ved gearkassen. Rengør skål og kugle og tør det hele over med fedt og en klud så der bare er en tynd hinde af vejr bestandigt fedt. Kontroller at manchetten er intakt ellers så monter en ny.

Ved samme lejlighed kan man rengøre føringerne til gearvælger armen og ligeledes smøre dem op med et tyndt lag fedt.

Selve skålen kan fjernes fra armen ved at drive dornen ud der sidder iggen arm og skål. Nemmest at gøre nedefra efter man løsnet beslaget, taget kuglen ud af skålen og genmonteret beslaget.

---

Så er spørgsmålet bare hvorfor min koblingsslave cylinder smed al væsken den nat der frøs 18-19 grader! Vand i væsken måske?!
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Fast frysning af gearskifte
« Svar #13 Dato: 31. Januar 2010 kl: 18:28:23 »
At skifte den arm du har knækket er let, af med baklyskontakten samt det hus kontakten sidder i, så kan du trække den ud den vej igennem...

Det var sådan jeg skiftede min, det er en 10 minutters operation...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fast frysning af gearskifte
« Svar #14 Dato: 31. Januar 2010 kl: 18:42:22 »
Måske man skulle udvidde Syncro "systemet" med detder plastik-rør der på nogle syncroer er skruet på undervognsbeskyttelsen og som omslutter skiftestangen. Etellerandet system med en omslutning af hele skiftesystemet i et tæt rør med nogle gummi vinkler ind til gearkasse og op til kulissen. Og måske et enkelt sted en aftapningsskrue til evt. kondens.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012