0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.
Sternfladen kan helt sikkert fræses, så den bliver plan igen. I den forbindelse vil jeg meget anbefale at låne den rigtige fræser. Tit kan man låne sådan en mod en sending basser til i kaffestuen. Sandpapir, fantasifulde opstillinger etc.? Been there, done that - never worked. Man gør sig ingen forestillinger om, hvor hårdt et stykke - i forvejen højkvalitets - akselstål, der har fået tæsk af et exende takthjul, er blevet.
Hovwdiaudis takthjul udmærker sig efter min erfaring ved at være skæve, så alle remhjul etc. kommer til at exe med stærkt forøget belastning på den stakkels bolt til følge.Den rigtige løsning i dette tilfælde, tror jeg, er at fræse sternfladen, sætte rørsplitter i, samle ved hjælp af 12.9 bolt og blå Lock-tite.
Men allerførst anbefaler jeg, at du letter toppen af, så vi kan se, hvor mange tæv stemplerne har fået, og hvor mange ventiler, der er blevet smukt S-formede...
Nu forholder vi os lige realistisk til skadesscenariet: 1) Motoren skal ud - det er langt det nemmeste.2) Toppen skal af og formentlig skiftes.3) Når motoren er ude, så flår du krumtappen ud - så vil jeg gerne forære dig en ny med intakt sternflade4) Når krumtappen alligevel er ude, så får den lige nye stempelringe (hvis sliddet tillader denne nemme løsning) og plejllejer samt nye pakninger alle vegne.Og så svar på de ovennævnte spg:At SMC ikke kender VW's værktøj overrasker ikke. Fræseren fåes alle vegne i Tyskland - eksempelvis ebay.de og Dieselkontor.Stemplerne skal ikke nødvendigvis ud, når man skifter krumtap, men man skal selvf. måle overstanden, så man kan vælge toppakning.Sandpapirsslibning? Spørgsmålet er, hvor mange måneder du skal bruge på at lave synlige ridser i et stykke benhårdt akselstål.Nej, man må ikke tage modhold gennem gearkassen. Bolten skal strammes 90 nm + 90 grader - det er temmelig meget for de to tænder i gearkassen, der ulykkeligvis står i indgreb. - Men det er jo ligegyldigt - du tager jo alligevel bundkarret af - right?God fornøjelse.
Det er vist et religiøst spørgsmål. Jeg foretrækker altid at tage motoren solo - så slipper man for at bakse med trækakslet, koblingscylinder og div. småsnaller. Samtidig ved jeg, at andre har det diametralt modsatte synspunkt.To pottelignende ting? Og sidder den ene på forrøret, og er tydeligt mindre end den "rigtige" potte? Det kunne evt. være en katalysator.EDIT: Slået med få minutter af Poul :oops:
Hej Brian ! er det ikke en oxi-kat der er på nogle tyske dieselbiler , er det en lille kort en der sidder før lydpotten .hilsen poul
Hvis det sker uden lift og andet værkstedslir, så kan du gøre sådan: