Forfatter Emne: Tandremmen står stille!  (Læst 10773 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Dato: 23. Marts 2010 kl: 20:03:42 »
Jeg har i de år jeg har kørt 1.6 diesel aldrig brugt koldstarts håndtaget til noget.

Nu har jeg så ordnet blæsermotor under instrumentbord, og derved
er der blevet ændret på det håndtags indstilling.

Nu går den så helt elendig, og det lyder nærmest som om
der ikke er an-tænding i alle cylindere, og så ryger den.

Hvad kan diagnosen være?

Offline vw-grisen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #1 Dato: 23. Marts 2010 kl: 20:20:57 »
Prøv at kigge ned på pumpens venstre side i køreretningen og se om armen til koldstart fysisk er gået tilbage til normal(Bagud)
Venstre side mellem topstykke og pumpe.
Kunne være andet også efter din beskrivelse.

H. Jan
- 25c  Yes!! den startede fan...!!
1981 2,0 CU LBX Camper"Snigeln"
1989 1,6TD Caravelle Coach"Grisen"
1989 1,6TD Caravelle syncro "Isbjørnen"
1974 VW Type1 1200 Jeans (Billedet)
1990 1,6 TD Caravelle syncro 2 x spær "Finsk Brandbil"

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #2 Dato: 25. Marts 2010 kl: 15:46:55 »
Citat fra: "brian"
Jeg har i de år jeg har kørt 1.6 diesel aldrig brugt koldstarts håndtaget til noget.

Nu har jeg så ordnet blæsemotor under instrumentbord, og derved
er der blevet ændret på det håndtags indstilling.

Nu går den så helt elendig, og det lyder nærmest som om
der ikke er an-tænding i alle cylindere, og så ryger den.

Hvad kan diagnosen være?


Så er jeg nærmere en diagnose.

Jeg havde været på en 5 kilometers køretur ud.

Da jeg skulle hjem startede bilen også, men den gik helt elendig.
Jeg troede det havde med koldstarthåndtaget at gøre,
så var ikke urolig, og kørte hjem.

Idag ville den så godt starte, men gik øjeblikkelig i stå igen,
og ville ikke starte mere.
Den havde nu en lyd når starteren trak motoren rundt, som om der
ikke var kompression. på nogen cylindere.
Jeg konstaterede også at dieselpumpen ikke sugede diesel.

Det viste sig så, at tandremmen stod stille, selv om starteren trak
motoren rundt!

Kan det være tandhjulet på krumtappen der har løsnet sig?

Hvordan kommer jeg videre herfra?

Er katastrofen total mht. motoren?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #3 Dato: 25. Marts 2010 kl: 16:14:42 »
Det lyder som en klassisk "takthjulet på krumtappen er flået løst, fordi centerboilten er løsnet/knækket"

Hvis det er korrekt, så betyder det kapital motorschaden. Diagnosen støttes af, at du inden da har konstateret dårlig motorgang - et symptom på fluktuerende indsprøjtningstidspunkt afledt af løst takthjul.

Skadesscenariet er typisk: mindst 2 bøjede ventiler og deraf føljende defekte ventilstyr samt ventilaftryk på stempelkronerne - kan være underordnet, men kan også have trykket stempelringsudsparingen.

Dine næste skridt er - hvis du vil bevare den eksisterende motor, at bekræfte/afkræfte diagnosen ved at tjekke centerbolten/takthjulet og i bekræftende fald afmontere topstykket for at se skadernes omfang.

Medfølelse herfra - og held og lykke!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #4 Dato: 25. Marts 2010 kl: 18:41:14 »
Citat fra: "Jarl"
Det lyder som en klassisk "takthjulet på krumtappen er flået løst, fordi centerboilten er løsnet/knækket"


Mange tak for svar selv om det er et lidt trist perspektiv.

Hvordan kan det hjul dog løsne sig?
Hvis det viser sig at det er hjlet der er løs på akslen, og det er det jo nok,
når tandremmen står stille når motoren drejer,
er enden af krumtapakslen så ødelagt?

Citat fra: "Jarl"

Hvis det er korrekt, så betyder det kapital motorschaden. Diagnosen støttes af, at du inden da har konstateret dårlig motorgang - et symptom på fluktuerende indsprøjtningstidspunkt afledt af løst takthjul.


Jeg tager nederste tandremsdæksel af imorgen for at inspicere,
men beskrivelsen passer meget godt. Jeg synes også der var en mislyd
far motoren på vej hjem, og det kan måske være stempler der rør ved
ventilerne.


Citat fra: "Jarl"
Skadesscenariet er typisk: mindst 2 bøjede ventiler og deraf føljende defekte ventilstyr samt ventilaftryk på stempelkronerne - kan være underordnet, men kan også have trykket stempelringsudsparingen.

Dine næste skridt er - hvis du vil bevare den eksisterende motor, at bekræfte/afkræfte diagnosen ved at tjekke centerbolten/takthjulet og i bekræftende fald afmontere topstykket for at se skadernes omfang.

Medfølelse herfra - og held og lykke!


Jeg føler mig pt. ikke særlig heldig :-|

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #5 Dato: 25. Marts 2010 kl: 18:50:02 »
En måske ringe trøst er, at Golf og Passat motorer er til, at få fingre i.

Også stor medfølelse herfra.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #6 Dato: 25. Marts 2010 kl: 19:19:59 »
Krumtapsyndromet er måske den største enkelte svaghed ved vores motorer. Årsagerne ligger i flere ting:

1) Først og fremmest, at visse årgange har en ulyksalig svag 8.8 bolt

2) At der sættes for meget lir på - remskiver til servo, klima etc. - i den forbindelse også multiribrem, der forlænger momentarmen

3) At amatørmotoristandsættere ikke sørger for at sternfladen på krumtappen er plan og ren.

Det er ikke til at sige, hvor stor skade der er på krumtappen Et eksempel (jeg har hugget billederne fra FMSO.DE) kan ses i vedhæftede. Det kan fræseren til at plane enden også.

I praksis er det sikkert nemmere og billigere at skifte krumtappen (eller motoren) og så lave en varig løsning med en 12.9 bolt, masser af lock-tite og evt. omfræsning til TDI-profil.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #7 Dato: 26. Marts 2010 kl: 15:30:43 »
Så er tandhjulet på krumtappen tagen af.

Det sad helt løst.


Citat fra: "Jarl"
Krumtapsyndromet er måske den største enkelte svaghed ved vores motorer. Årsagerne ligger i flere ting:

1) Først og fremmest, at visse årgange har en ulyksalig svag 8.8 bolt

Tandhjulet sad med en 10.8 6-hantet bolt.
Jeg forstår at der også findes 12.9 bolte som er 12-kantede.

Citat fra: "Jarl"

2) At der sættes for meget lir på - remskiver til servo, klima etc. - i den forbindelse også multiribrem, der forlænger momentarmen

Min transporter sidder der kun kilerem til generator på,
så årsagen er nok nr. 3:

Citat fra: "Jarl"

3) At amatørmotoristandsættere ikke sørger for at sternfladen på krumtappen er plan og ren.

Det er ikke til at sige, hvor stor skade der er på krumtappen Et eksempel (jeg har hugget billederne fra FMSO.DE) kan ses i vedhæftede. Det kan fræseren til at plane enden også.


Jeg mener bestemt ikke at enden på krumtappen ser så slemt ud som på
billedet, men den er heller ikke perfekt. Særlig ved udfræsningen er der
ujævnheder, som også er op tandhjulet.

Citat fra: "Jarl"

I praksis er det sikkert nemmere og billigere at skifte krumtappen (eller motoren) og så lave en varig løsning med en 12.9 bolt, masser af lock-tite og evt. omfræsning til TDI-profil.


Den fræser på billedet ser ud til at skulle sættes på noget maskineri,
eller mon den skal sidde som en skive under bolten så operationen kan ske med knastakslen liggende i motoren.?

Den udfræsning, hvad skal den gøre godt for?
jeg kunne ikke se en tilsvarende udfræsning
i tandhjulet der passede.

Jeg prøvede at dreje på knastakslen, og den mærker helt normal.
Er der en lille chance for at ventilerne ikke er ødelagte?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #8 Dato: 26. Marts 2010 kl: 16:15:45 »
Sternfladefræseren er hånddrevet. der skrues et gevindstykke ind i enden af krumtappen - der, hvor bolten normalt sidder. dette gevindstykke overgår til et cylindrisk stykke længere ude, og ind over dette sættes fræseren, og der drejes med hånden. Enkelt og effektivt - og med motoren i bilen.

At du ikke kan se "næsen" til udfræsningen på takthjulet vidner om, at det har været galt længe. Der skal sidde en næse, der præcist passer i udfræsningen.

Hvis jeg var dig, så ville jeg nu lave en totalvurdering af motoren. Er den bevaringsværdig? Har den sin bedste tid bag sig? Hvordan har det været med olie-/vandforbrug? Hvis disse overvejelser giver udslag til den positive side, så skal toppen lettes af. Det skal nu vurderes, om stemplerne har taget alvorlig skade. Hvor dybe er aftrykkene efter ventilerne? Er der grund til at frygte, at stemplerne har lidt betydelig overlast? Også her kan motoren blive bortdømt. - Det, vi ved, er, at der er skader i ventilregionen -men hvor omfattende ved vi ikke. Forvent, at der muligvis skal investeres i en anden top. Skal der dertil lægges evt. defekte stempler, så bliver en Golf/Passat-motor fra DBA eller ebay hurtigt billig. På den anden side - hvis du selv lige kan presse de gamle ventilstyr ud og smække nye i, samt være heldig at stemplerne er brugbare, så koster det ikke mange basører.

Ondets rod skal jo fjernes - altså, der skal laves en troværdig løsning ved takthjulet. Det implicerer sternfladefræser (lån den hos VW), et nyt (ikke hovwdiaudi) takthjul, evt. fixering med 2 rørsplitter, masser af blå Lock-tite og en 12.9 bolt trukket i korrekt moment.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #9 Dato: 26. Marts 2010 kl: 16:46:57 »
Citat fra: "Jarl"

Ondets rod skal jo fjernes - altså, der skal laves en troværdig løsning ved takthjulet. Det implicerer sternfladefræser (lån den hos VW), et nyt (ikke hovwdiaudi) takthjul, evt. fixering med 2 rørsplitter, masser af blå Lock-tite og en 12.9 bolt trukket i korrekt moment.


2 rørsplitter, her mener du at der skal bores huller ind gennem takthjulet,
og lidt videre ind i krumtapakslen så der kan bankes rørsplitter ind inden
bolten spændes på?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #10 Dato: 26. Marts 2010 kl: 17:10:54 »
Ja - det er en meget populær løsning på FMSO.DE I bund og grund er det ikke en løsning, der tiltaler min æstetiske sans, men hvis det drejer sig om at redde en motor, så er det vel OK.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #11 Dato: 27. Marts 2010 kl: 09:38:52 »
Citat fra: "Jarl"
Sternfladefræseren er hånddrevet. der skrues et gevindstykke ind i enden af krumtappen - der, hvor bolten normalt sidder. dette gevindstykke overgår til et cylindrisk stykke længere ude, og ind over dette sættes fræseren, og der drejes med hånden. Enkelt og effektivt - og med motoren i bilen.

Det lyder som den rigtige løsning, men jeg tvivler på at VW vil låne mig det stykke værktøj.
et stykke sandpapir med hul i, så bolten kan gå i gennem, og så en cylinder der passer
nøjagtig rundt om bolten, og så stor tålmodighed var måske en alternativ til fræseren.

Citat fra: "Jarl"

At du ikke kan se "næsen" til udfræsningen på takthjulet vidner om, at det har været galt længe. Der skal sidde en næse, der præcist passer i udfræsningen.

Altså takthjulet har været trukket rundt ved næsen i længere tid mendens bolten har været løs, og til sidst er næsen knækket af takthjulet. Udfræsningen i krumtapakslen er er ikke perfekt længere, og derfor er den rørsplit-løsning måske den rigtige. Er der billeder af hvordan der er udført?
(mine tyskkundskaber er ikke tilstrækkelige til at lave en fornuftig søgning på FMSO.DE.

Citat fra: "Jarl"

Hvis jeg var dig, så ville jeg nu lave en totalvurdering af motoren. Er den bevaringsværdig? Har den sin bedste tid bag sig? Hvordan har det været med olie-/vandforbrug?

Motoren sidder i en T3 som ifølge tælleren har gået 280.000 km, men det siger jo ikke noget om motoren. Den starter straks i al slags vejr, og den bruger ikke olie og vand i nævneværdig grad, så for mig er den bevaringsværdig.

Citat fra: "Jarl"


Ondets rod skal jo fjernes - altså, der skal laves en troværdig løsning ved takthjulet. Det implicerer sternfladefræser (lån den hos VW), et nyt (ikke hovwdiaudi) takthjul, evt. fixering med 2 rørsplitter, masser af blå Lock-tite og en 12.9 bolt trukket i korrekt moment.


Hvad er der galt med Hovwdi’s takthjul?
Bolten til takthjulet kaldes på krogslunds hjemmeside en strækbolt,
men en 12.9 bolt strækker sig vel ikke.
http://krogslund.dk/reservedele/billeder/source/0842-55.jpg

Hvordan skal den tilspændes?

Ærgeligt at billederne er forsvundet fra din hjemmeside,
for her var svaret vist.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #12 Dato: 28. Marts 2010 kl: 21:01:19 »
Går det helt galt har jeg netop pillet en motor ud :-D
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #13 Dato: 29. Marts 2010 kl: 08:21:01 »
Så er der et par billeder af problemet:
(Wilson: hvis det bliver aktuel, så har jeg jo svært ved at afhente motoren)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #14 Dato: 29. Marts 2010 kl: 09:59:59 »
Ja - det er jo på én gang både klassisk og sørgeligt.

Sternfladen kan helt sikkert fræses, så den bliver plan igen. I den forbindelse vil jeg meget anbefale at låne den rigtige fræser. Tit kan man låne sådan en mod en sending basser til i kaffestuen. Sandpapir, fantasifulde opstillinger etc.? Been there, done that - never worked. Man gør sig ingen forestillinger om, hvor hårdt et stykke - i forvejen højkvalitets - akselstål, der har fået tæsk af et exende takthjul, er blevet.

Hovwdiaudis takthjul udmærker sig efter min erfaring ved at være skæve, så alle remhjul etc. kommer til at exe med stærkt forøget belastning på den stakkels bolt til følge.

Den rigtige løsning i dette tilfælde, tror jeg, er at fræse sternfladen, sætte rørsplitter i, samle ved hjælp af 12.9 bolt og blå Lock-tite.

Men allerførst anbefaler jeg, at du letter toppen af, så vi kan se, hvor mange tæv stemplerne har fået, og hvor mange ventiler, der er blevet smukt S-formede...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!