0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Jeg har i de år jeg har kørt 1.6 diesel aldrig brugt koldstarts håndtaget til noget.Nu har jeg så ordnet blæsemotor under instrumentbord, og derved er der blevet ændret på det håndtags indstilling.Nu går den så helt elendig, og det lyder nærmest som om der ikke er an-tænding i alle cylindere, og så ryger den.Hvad kan diagnosen være?
Det lyder som en klassisk "takthjulet på krumtappen er flået løst, fordi centerboilten er løsnet/knækket"
Hvis det er korrekt, så betyder det kapital motorschaden. Diagnosen støttes af, at du inden da har konstateret dårlig motorgang - et symptom på fluktuerende indsprøjtningstidspunkt afledt af løst takthjul.
Skadesscenariet er typisk: mindst 2 bøjede ventiler og deraf føljende defekte ventilstyr samt ventilaftryk på stempelkronerne - kan være underordnet, men kan også have trykket stempelringsudsparingen.Dine næste skridt er - hvis du vil bevare den eksisterende motor, at bekræfte/afkræfte diagnosen ved at tjekke centerbolten/takthjulet og i bekræftende fald afmontere topstykket for at se skadernes omfang.Medfølelse herfra - og held og lykke!
Krumtapsyndromet er måske den største enkelte svaghed ved vores motorer. Årsagerne ligger i flere ting:1) Først og fremmest, at visse årgange har en ulyksalig svag 8.8 bolt
2) At der sættes for meget lir på - remskiver til servo, klima etc. - i den forbindelse også multiribrem, der forlænger momentarmen
3) At amatørmotoristandsættere ikke sørger for at sternfladen på krumtappen er plan og ren.Det er ikke til at sige, hvor stor skade der er på krumtappen Et eksempel (jeg har hugget billederne fra FMSO.DE) kan ses i vedhæftede. Det kan fræseren til at plane enden også.
I praksis er det sikkert nemmere og billigere at skifte krumtappen (eller motoren) og så lave en varig løsning med en 12.9 bolt, masser af lock-tite og evt. omfræsning til TDI-profil.
Ondets rod skal jo fjernes - altså, der skal laves en troværdig løsning ved takthjulet. Det implicerer sternfladefræser (lån den hos VW), et nyt (ikke hovwdiaudi) takthjul, evt. fixering med 2 rørsplitter, masser af blå Lock-tite og en 12.9 bolt trukket i korrekt moment.
Sternfladefræseren er hånddrevet. der skrues et gevindstykke ind i enden af krumtappen - der, hvor bolten normalt sidder. dette gevindstykke overgår til et cylindrisk stykke længere ude, og ind over dette sættes fræseren, og der drejes med hånden. Enkelt og effektivt - og med motoren i bilen.
At du ikke kan se "næsen" til udfræsningen på takthjulet vidner om, at det har været galt længe. Der skal sidde en næse, der præcist passer i udfræsningen.
Hvis jeg var dig, så ville jeg nu lave en totalvurdering af motoren. Er den bevaringsværdig? Har den sin bedste tid bag sig? Hvordan har det været med olie-/vandforbrug?