Forfatter Emne: Erfaring med Diff. spær - vedligholdelse - vacum - m.m.  (Læst 4191 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Erfaring med Diff. spær - vedligholdelse - vacum - m.m.
« Dato: 25. Marts 2010 kl: 21:52:29 »
[Jeg har problemer med at få det til at virke kontinuerligt og i det hele taget med at holde vacum slanger vedlige er der kun mig!! er der andre gode råd end massage af spær. har meget svært ved at bedømme hvor meget vacum der skal til for at man kan sige at det er i orden og at fejlen skal søges andre steder   :oops:  Sorry men  jeg synes at det er mangelfuldt belyst!! Ved godt at der er mange hint herinde med motion og smøring. Men hvad så.! Erfaring med at pakke alt ind??! hvor meget undertryk.?? Ærligt hvor mange kan sige "mine spær virker vær gang""    :roll:  er det for besværligt at spørge om .. :idea:
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Erfaring med Diff. spær - vedligholdelse - vacum - m.m.
« Svar #1 Dato: 25. Marts 2010 kl: 21:58:58 »
Jeg vil gerne, helst ærligt, sige at mine spær virker HVER gang jeg trækker i knappen...

Der kan dog gå lidt tid før kløerne står rigtigt for at gå i indhak så det er ikke sikkert at der kommer lys i lampen med det samme men det kommer...

Det eneste jeg har gjort er at motionere dem igang og så ellers holdt det ved lige ved at trække dem begge mindst en gang om ugen...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst
Erfaring med Diff. spær - vedligholdelse - vacum - m.m.
« Svar #2 Dato: 25. Marts 2010 kl: 22:00:53 »
Du kan jo have møre slanger eller andre utætheder.

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Erfaring med Diff. spær - vedligholdelse - vacum - m.m.
« Svar #3 Dato: 25. Marts 2010 kl: 22:18:49 »
Jeg tænkte ikke kun på mig selv specifikt. og er sådan set også ved  at starte op til en nærmere gennemgang af hele systemet- men ville måske bare gerne belyse om det var  1. et generelt problem !!! 2. Det tjekker jeg aldrig !!  3.: Jeg er Fu--   :mrgreen:  Jeg vil ikke spørge  :oops:  de syncroer er tossede  :P   Personligt er jeg lidt ked af der ikke er helt tjek på det. og synes det er svært at læse noget specifikt om det kun at det skal motioneres - men hvad hjælper det når man ikke ved hvor meget vacum der skal være og så videre- det er selvfølgelig nemt når det virker!!! men det er  alt jo. så lidt hjælp på kravle stadig-et  yes!!!! :D
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Erfaring med Diff. spær - vedligholdelse - vacum - m.m.
« Svar #4 Dato: 25. Marts 2010 kl: 23:04:17 »
Jeg har også dårligt fungerende spær i begge ender og har hjemkøbt nye blå dåser og er klar til et spær-arbejdstræf, for at få overbevisende gang i dem.

Jeg var for nogle uger siden i Sverige, hvor jeg i ret høj sne med frosset skorpe hang fast for hver halve meter - og det hænger ikke sammen med min opfattelse af "The Unstopable Syncro". http://www.youtube.com/watch?v=r4RTmi5dEzE

Hvem er rigtig god coach til en aften på et Gør-Det-Selv værksted med et passende antal lifte, så vi kan være klar med knapperne, når vi kører til 25Y...??
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Erfaring med Diff. spær - vedligholdelse - vacum - m.m.
« Svar #5 Dato: 26. Marts 2010 kl: 05:59:07 »
Mit det foreste virker også hvergang.(efter det er blevet motionere)  Det skal gå så glat, at det selv glider ud når du hat trykket det ind.
Carsten

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Erfaring med Diff. spær - vedligholdelse - vacum - m.m.
« Svar #6 Dato: 18. November 2010 kl: 21:21:23 »
Jeg vil gerne vække denne tråd til live, da jeg imorgen vil ha' gang i det bageste spær på Røde Mor.

Jeg fik fixet det forreste uden nævneværdige problmer inden Rømø, hvor det pludseligt satte sig så fast i tilkoblet tilstand, at eneste udvej var at rykke en trækaksel af foran.

Når man har en Syncro, skal spærrene selvfølgeligt virke og jeg vil meget gerne medvirke til en "how-to-shave-a-goat" omkring dette emne.

Idag havde jeg Røde Mor på liften og fik fjernet den gamle blå dåse og dennes holdebeslag.
Palen ind i diff'et stod totalt fastgroet og med en forsigtig hammer, rigeligt med WD40 og en papegøjetang med dækjern til "udaf-bevægelserne" fik jeg løsnet palen - dog kun så bevægeligheden ind/ud var ca 1 cm. Jeg kunne ikke få den mere løs og satte den nye blå dåse på slangerne for ikke at få grums i systemet og pakkede sammen for idag.

Jeg sidder nu og tænker på, om jeg simpelthen har været uheldig, at spærret har stået for tand - og om jeg kunne have fuldført mit projekt ved at løfte det ene baghjul for at få diff'et til at snurre lidt rundt indeni og dermed få mulighed for at palen ville bevæge sig længere ind...

Hvad siger I...???

Jeg skal jo måske til Seest Grusgrav og lege i næste weekend og jeg vil jo gerne repræsentere T3'erens fremragende egenskaber overfor Land Rovere, Land Cruisere, Patrol'er mv - i en stille stemning af at være under-rated men overlegen...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Erfaring med Diff. spær - vedligholdelse - vacum - m.m.
« Svar #7 Dato: 18. November 2010 kl: 21:37:20 »
Jep, "bank" den så langt ind du kan, og med baghjulene løftet fra underlaget drejer du langsomt på dem imens du dasker lidt mere på palen, pludselig står diffen rigtigt og den går i indhak...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Erfaring med Diff. spær - vedligholdelse - vacum - m.m.
« Svar #8 Dato: 18. November 2010 kl: 21:44:47 »
var det på kørebanelift siden du ik ku rotere hjullene?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Erfaring med Diff. spær - vedligholdelse - vacum - m.m.
« Svar #9 Dato: 18. November 2010 kl: 21:53:15 »
Ja - såmænd bare en 4-søjlet lift med 2 saksedonkrafte....
Man må jo nøjes... ;-)

- og iøvrigt måske kaste sig ud i projektet, når man er frisk og kreativt tænkende - og ikke, når man lige skal nå at handle ind og lave mad en halv time efter man går i gang med arbejdet....

Jeg har siden ovenstående indlæg læst et par andre tråde om emnet. Det er pudsigt, hvordan forklaringerne bliver meget mere letfattelige, når man har været kørt fast selv.

Igen må jeg sige, at T3-nettet er genialt - og håbe på, at jeg kommer på plads med det imorgen...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Hr mortensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.233
    • Vis profil
Erfaring med Diff. spær - vedligholdelse - vacum - m.m.
« Svar #10 Dato: 19. November 2010 kl: 06:36:23 »
Jeg har nogle billeder fra da jeg lavet mine spær på min gamle computer.Dem kan jeg finde i aften engang så kan i se
hvordan det "skal  gøres"(kan gøres)
Jeg lavede mine for to år siden og de har virket uden den mindste fejl siden..


Daniel
viewtopic-t-12380.html

88 Multivan
81 Westfalia Joker EJ22
86 Sika med sneglehus.
79 Ford Capri.
Daniel -29261364-

Offline Hr mortensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.233
    • Vis profil
Erfaring med Diff. spær - vedligholdelse - vacum - m.m.
« Svar #11 Dato: 19. November 2010 kl: 19:22:18 »
For og få et funktions dygtigt spær kræver det at man skal have
kassen af hvis det skal gøres ordenligt.
Man kan godt prøve med alle mulige smøremidler, men det ville aldrig komme ind og smøre.
Det ville også være lige fedt da det er det hus som den akslen sider er lavet af alu.Og det ville begynde og irer og klemmer om akslen der trækker akslen til spæret og ville med tiden side helt fast.

Så for at det skal virke skal det hele skilles ad og smøres op.

Jeg har et par fotos fra da jeg lavet på min ejen.

Daniel
viewtopic-t-12380.html

88 Multivan
81 Westfalia Joker EJ22
86 Sika med sneglehus.
79 Ford Capri.
Daniel -29261364-

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Erfaring med Diff. spær - vedligholdelse - vacum - m.m.
« Svar #12 Dato: 22. November 2010 kl: 22:45:57 »
Tak for kaffe...

Jeg droppede at hive gearkassen ned og tog den hårde vej "udefra". Fik løftet baghjulene, så de roterede frit og gik videre med den forsigtige hammer samtidigt med hjulene blev drejet lidt ad gangen. Pludseligt var der plads i diff'et til at palen kom lidt længere ind og jeg satte bilen ned igen, vel vidende at nu var første klik på Frantz Jäger på plads. Jeg satte en passende dorn i det tværgående split-hul og havde således et lille håndtag at tage fat i. Palen blev gennemvædet i penetrerende olie (kan evt selv fremstilles med symaskineolie, der rystes sammen med acetone i 1:1). Træk tilbage til yderste position - smør - bank forsigtigt ind - træk ud igen - smør - bank forsigtigt ind - smør - etc.... Når du definitivt kan mærke, at palen ikke kan komme længere ind - hvilket du også kan høre på klangen, når den er i bund - trækkes palen ud igen, tørres af og slibes hele vejen rundt med et passende stykke fint smergellærred, så de sidste begroninger bliver fjernet. Blæs rent og smør igen og motionér endnu mere. I løbet af kort tid vil du kunne bevæge palen blot med fingrene - og så er man i en helt særlig "jeg-er-på-toppen-af-Mount-Everest-stemning". Sæt den nye rustfri holdebøjle på med de rustfri bolte og saml dåsen med et passende længde olieresistent slange som klimaskærm, fyld slangen op med motorolie og sæt dåsen på plads i holdebøjlen med de rustfri skruer. Lige i det øjeblik smager kaffen specielt godt i selskab af en Queens...

Nu er jeg klar til vinteren.... Yeah....

Forreste holdebøjle: http://www.kaefer-co.de/index.php?view=details&path=0.191.217.&size=large&id=8271

Bageste holdebøjle: http://www.kaefer-co.de/index.php?view=details&path=0.191.217.&size=large&id=8270

Vakuumdåse: http://www.kaefer-co.de/index.php?view=details&path=0.191.233.&size=large&id=2972

Låsesplit t/ vakuumdåse: http://www.kaefer-co.de/index.php?view=details&path=0.191.233.&size=large&id=2973
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Erfaring med Diff. spær - vedligholdelse - vacum - m.m.
« Svar #13 Dato: 22. November 2010 kl: 22:49:56 »
;-) Kviiins. God tobak, og fedt projekt!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Erfaring med Diff. spær - vedligholdelse - vacum - m.m.
« Svar #14 Dato: 22. November 2010 kl: 22:56:23 »
Tak, Jarl... Jada - Queens... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)