Forfatter Emne: Hjælp til strøm  (Læst 6120 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

adman

  • Gæst
Hjælp til strøm
« Dato: 31. Marts 2010 kl: 17:57:11 »
Jeg laver lige en ny tråd til mine tidligere spørgsmål om et strømproblem, da den tidligere tråd var lidt rodet, og i virkeligheden handlede om noget helt andet.

Er der en af jer der er kyndig mht til strøm på T3?

Jeg har et problem som åbenbart er større eller mere kompliceret end først antaget.

Bilen aflader trods nyt batteri, ny generator og spændingsregulator.

Generatoren er testet og den virker. Batteriet virker. De har testet forbindelser ved starteren, de har kørt kabler direkte fra generator til batteri.

I dag "lånte" min mekaniker deres faste autoelektriker et par timer og han gav også op. mnete at feljen måtte ligge et sted mellem boksen i motorrummet og batteriet, men havde ikke mod på at skulle til at rode med det tykke kabelbundt fot at fejlsøge der.

Han fandt flere mistænkelige samlinger i boksen som han loddede om, men heller ikke det løste problemet.

Jeg har ikke selv forstand på det, og har bilen til salg, så problemet skulle meget gerne ordnes, så den nye ejer kan køre glad og lykkelig.

Er der nogen som har lyst/tid til at hjælpe?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hjælp til strøm
« Svar #1 Dato: 31. Marts 2010 kl: 18:20:05 »
Det lyder besynderligt i mine ører. En autoelektriker der ikke vil give sig i kast med, at fejlsøge ?
Hvor længe har du specifikt haft de problemer med afladningen ?  Hvilke muligheder er der for et så ekstremt forbrug, at generatoren ikke skulle kunne "hænge på" ?  Selv med kørelys, blæser og el bagruden tændt, skal den ikke aflade batteriet.  Jeg skal gerne kaste et multimeter i den, men kan først en gang efter påske, da jeg har l o v e t  min viv, at holde mig på afstand af sorte fingre i hele påsken.
Du skal være velkommen, hvis det er tids nok ?

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Hjælp til strøm
« Svar #2 Dato: 31. Marts 2010 kl: 21:23:37 »
Aflader den med startet motor eller er det med slukket, eller både og????
Carsten

Crapz

  • Gæst
Hjælp til strøm
« Svar #3 Dato: 31. Marts 2010 kl: 21:59:08 »
Hvor i landet er du du hænger ud ?

jeg har tid til at se på den fredag hvis du har tid :D

Kkrogsgaard

  • Gæst
Hjælp til strøm
« Svar #4 Dato: 31. Marts 2010 kl: 22:02:50 »
lugter det lidt af dårligt elnet?
Ledninger der er halvt isolerede og sende strømmen ud i stel?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hjælp til strøm
« Svar #5 Dato: 01. April 2010 kl: 19:21:33 »
Mnaeh, det er som bekendt svært, at spå - og især om fremtiden. Men mon ikke Mølle var inde på noget af det rigtige ? Den blå ledning til ladekontrollen ?  På en wbx er der flere muligheder for, at "hugge" en + ledning fra f.eks. tændingsanlægget, og føre til generatorens D+ klemme. Og hvis det så afslører synderen, er det spørgsmålet: Hvad er årsagen ?
Et bud kunne være multistikket bag instrumenterne, bundstykket i tændingslåsen og så fremdeles....
Spændingsfaldet harmonerer fint med, at generatoren kun lader periodisk. Lys og andet forbrug tapper batteriet, og spændingen falder til under 12 volt. En periodisk afladning vil ikke kunne dræne batteriet på samme måde.

adman

  • Gæst
Hjælp til strøm
« Svar #6 Dato: 02. April 2010 kl: 00:04:03 »
Tak for input og tilbud om hjælp.

Bilen står stadig ude på værkstedet, og han holder fri i påsken, så jeg kan desværre ikke komme til bilen før tirsdag, så hvis nogen kan give et nap efter tirsdag vil jeg være vildt glad for det.

Bilen står i Valby.

Kan lige supplere med at de har prøvet Mølles trick uden at det afslørede noget.

De undrer sig over at den aflader så hurtigt. Altså fra omkring 12,3 til 6,5 på under ti minutter.

Der er ingen fancy ting i bilen, og det eneste forbrug der er ved målingerne er alm lys på bilen.

Carsten:  Det er når bilen er startet at afladningen sker.

Mads Kaa var også inde på om det kunne være bundstykket, og jeg spurgte om hvordan jeg tester det, men fik ikke noget svar.

Aran: Autoelektrikeren var kun til "låns" så der var grænser for hvor meget gratis arbejdstid vi kunne hive ud af ham og efter et par timer gav han op. men hvis du har mod på det, er jeg mere end interesseret.

Crapz: tak for tilbudet, men som nævnt er dyret låst inde til tirsdag, så langfredag er desværre ikke en mulighed. Men vi kunne måske slå os sammen med Aran til en aften i stødet?

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Hjælp til strøm
« Svar #7 Dato: 02. April 2010 kl: 08:32:18 »
Hvis et nogenlundet friskt batteri går fra 12 til 6 volt på under 10 min, har du vist en fejl man burde kunne se/lugte sig frem til.
Med så hurtig en afladning vil jeg mene at forbruget er større end 50 Amp. og derfor skulle være rimelig nemt at måle.
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Hjælp til strøm
« Svar #8 Dato: 02. April 2010 kl: 08:53:45 »
Jeg ville kikke grundigt på denne her.  

http://www.hovwdiaudi.dk/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=941255003&Group=17328
 Ved ikke om det er den samme der er til bez som til diesel.   Jeg haft en kortslutning i netop den box.    Hvis din bil er af ældre model -86 tror jeg, med porcelænsikringer har du ikke sådan en box

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Solow

  • Gæst
Hjælp til strøm
« Svar #9 Dato: 02. April 2010 kl: 16:13:23 »
Det eneste der trækker så meget strøm er vel næsten El bagruden ?!?.. ellers ville jeg også mene at man ville kunne lugte sig frem til noget som er MEGET varmt  :|

adman

  • Gæst
Hjælp til strøm
« Svar #10 Dato: 02. April 2010 kl: 19:24:12 »
Elbagruden er slet ikke sluttet til, så det er nok ikke den som er problemet...

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hjælp til strøm
« Svar #11 Dato: 02. April 2010 kl: 21:44:02 »
Det er selvfølgelig gætterier, men enten lader generatoren ikke konstant, eller også er der en fejl i batteriet som det umiddelbart mest oplagte. Drastiske spændingsfald som følge af en kortslutning vil unægteligt efterlade noget markant afbrændt. Jeg er frisk på et grundigt kig, men vil helst have den i nærheden af værkstedet. Det giver mulighed for, at afprøve anden generator / andet batteri ( og lave målinger på evt. manglende / dårlige stelforbindelser mellem motor og karrosseri )
Og jo: Jeg har haft et batteri, der var fuldt smæk på det ene øjeblik, men blev det vippet bare en smule, faldt spændingen drastisk. Da vi satte laderen på, begyndte det, at syde og lugte fælt af svovl.

adman

  • Gæst
Hjælp til strøm
« Svar #12 Dato: 06. April 2010 kl: 15:57:20 »
Så er påsken ovestået og jeg har adgang til bilen igen. Er der nogen som har tid/lyst til at give et nap med fejlsøgning?

Bilen står på værksted i Valby, som vi kan låne frit. Så der er alt i værktøj, måleudstyr osv.

Bare sig til, så står jeg klar.

Crapz

  • Gæst
Hjælp til strøm
« Svar #13 Dato: 06. April 2010 kl: 16:53:27 »
Jeg snakker lige med konen, om hvornår jeg kan lege ;)

adman

  • Gæst
Hjælp til strøm
« Svar #14 Dato: 06. April 2010 kl: 23:25:01 »
Crapz, super. Det vil jeg være glad for. Måske vi kan lokke Aran med? Så er der da to, der ved hvad de laver, for jeg har ingen idé om hvor vi skal kigge.

Tak