Forfatter Emne: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)  (Læst 28426 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
« Svar #30 Dato: 18. November 2010 kl: 19:34:34 »
Citat fra: "Jarl"
Igen: jeg aner ikke, hvordan det fungerer på din type indsprøjtning, men jeg har et lille overblik over MonoMotronic. Jeg aner intet om, om farvekoderne er de samme på din indsprøjtning - brug det som inspiration, eller skrot det.

Først en opridsning af de relevante kabler: Boksen har to typer strømforsyning. Rødt kabel, der har permanent+ og sort kabel, der får plus, når der sættes tænding på. Brunt kabel til stel. Desuden er der et grønt/hvidt kabel, der giver boksen signalet fra Hallgiveren, der sidder i strømfordeleren. Endelig er der kablet til benzinpumperelæet - det er brunt/blåt og giver stel (altså skal "den anden side" af relæet have tændingsafbrudt +)

Funktion:

Når der sættes tænding på (nu strøm på sort kabel) giver boksen stel til benzinpumperelæet i 2-3 sek. (strøm på brunt/blåt kabel). Hvis der ikke kommer signal (svag impuls) fra Hallgiveren, så afbrydes stel til benzinpumperelæet igen - altså efter 2-3 sek. og benzinpumpen stopper. Hvis motoren går i gang (det "ved" boksen, når impulssignalet fra Hallgiveren fortsætter=motoren roterer), så fortsætter den med at give stel til pumperelæet, og benzinpumpen kører kontinuerligt, indtil du drejer nøglen til "sluk" (den tændingsafbrudte + til pumperelæet slukker), eller motoren af anden årsag går i stå (Hallsignalet ophører, og så "ved" boksen jo, at motoren er gået i stå, og den "slukker" derfor for stel til pumperelæet.

Jeg ved ikke, om det overhovedet er forståeligt, eller giver mening, men det var i hvert et behjertet forsøg ;-)


Det er en klasse beskrivelse, Jarl. Til et 13 tal (jeg for ung til UG og for gammel til 12 skalaen)

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
« Svar #31 Dato: 18. November 2010 kl: 19:37:59 »
først og fremmest tak for forklaringen den vil jeg forsøge at tolke når der bliver tid igen  :D

det er et digifant 2 indsprøjtning

det eneste jeg ikke lige forstår er at du skriver brunt/blåt kabel er stel og senere strøm på brunt/blåt kabel
med det mener du vel stadig at det får stel ikke
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
« Svar #32 Dato: 18. November 2010 kl: 20:11:02 »
Jo, jo - jeg mener selvf. stel. Man skal lige vænne sig til den bagvendte logik, at man slukker og tænder for et relæ ved at "tænde" eller "slukke" for stel.

PS: tak Hinze. I øvrigt er jeg også selv fra 13-skala-generationen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
« Svar #33 Dato: 18. November 2010 kl: 22:15:24 »
endnu en gang tak for at du gider bruge tid på at skrive disse forklaringer der gør det hele lidt lettere  :D  :D
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

PARKHAVE

  • Gæst
barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
« Svar #34 Dato: 18. November 2010 kl: 22:38:04 »
Stelstyring giver nærmest sig selv, når man altså er udlært japsermekaniker :lol:  :lol:  :lol:

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
« Svar #35 Dato: 19. November 2010 kl: 12:00:09 »
jeg har nu tjekket det hele igennem igen og det ser ud til at være sat rigtigt sammen men den får stadig alt for meget benzin
det virker lidt som om at styreboksen/pumpen tror motoren kører lige så snart der er tænding på

må indrømme jeg er ved at tabe modet lidt og kaste håndklædet i ringen (t3 synrom ved det) og så bare kaste en wbx med karburator i istedet
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
« Svar #36 Dato: 19. November 2010 kl: 12:13:09 »
Hvis jeg forstår det rigtigt, kan den starte men drukner. Hvis du pille dysebroen/dyserne af og sætter tænding på kommer der så benzin ud. De skal selvfølgelig ikke give en dyt før du tørner starteren. Giver dyserne benzin når du tørner starteren. Er lambdasonden tilsluttet/virker den?

Vi giver ikke op nu!

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
« Svar #37 Dato: 19. November 2010 kl: 12:39:24 »
lamdasonden er så vidt jeg har fundet ud af kun på pf motoren

jeg har ikke pillet dysebro og dyser af og tjekket de ting efter
men jeg tror at problemet består i at pumpen bare kører max lige så snart der er tænding på og det samme gør tomgangsluftventil (ved ikke om det har nogen sammenhæng) og lige nu får den så meget benzin så den pakker cylindrene med benzin og kun kommer med lidt hoste lyde
lige som om den gerne vil starte med ikke kan forbrænde alt det den bliver fodret med
jeg har den startet op så den kørte men så var det som om den druknede og siden har den kun hostet lidt
pumpen har startet og stoppet som den skulle men nu kører den bare konstant
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
« Svar #38 Dato: 19. November 2010 kl: 13:05:46 »
Så nu først: Ro på! Du har en toppotent motor liggende i bilen. Den har kunnet køre i en anden bil, så det kan den selvf. også i bussen. Jeg kan godt forstå, at du er ved at brække dig over ledningsnettet - det får man lidt grå hår i hovedet over, men når først du har en bil, der kører lydløst og problemfrit, så er det bare noget du kigger tilbage på og griner af. Husk det.

Mit forslag er, at du tager ledningsdiagrammet, der passer til din motor, og så går du ALLE kabler fra styreboksen igennem én for én. I den her stil: "OK pin nr 1 skal have forbindelse til det og det. Nu tager jeg mit multimeter og måler om, der er forbindelse igennem til det rigtige sted, og så bagefter tager jeg pin nr 2 og gør det samme"

Næste skridt er at tjekke trykket i benzintilførslen. Få fat i et manometer og sæt det ind på et T-stykke mellem pumpen og indsprøjtningen. Er der det tryk, som foreskrives for din motor? Har du overset en trykreguleringsventil? Skulle der faktisk være lambdasonde på?

Og så alle de "banale" ting. Er der gnist i tændrørene. Står tændingen overhovedet rigtigt? Har strømfordeleren været afmonteret og er monteret forkert? Sidder tændkablerne på den rigtige plads i strømfordeleren? Er tandremmen taktet rigtigt?

Det er simpelthen bare systematisk fejlsøgning. Lad være med at forudsætte at noget som helst virker. Alt er under mistanke - især de ting, der er pillet ved under ombygningen. Mål alt igennem - skaf dig sikker viden, om hvad der helt sikkert er OK, og hvad der måske kunne være galt. Kun systematisk gennemgang kan løse problemet, for i virkeligheden er benzinindsprøjtning og tænding et kompliceret samspil, og én lille fejl kan fucke hele dynen totalt op. Jeg er selv så meget autist, at jeg elsker nedskrevne lister. Jeg sidder med diagrammet g skriver til mig selv: Pin 1, grønt kabel, 0,5 mm2, bærer 12 V fra klemme 15, er tilsluttet ved fordelerboksen osv." Så går jeg ud med mit multimeter og måler, om det er faktisk er sådan. Når jeg så har konstateret, at det passer, så får den et flueben (man er vel lærer ;-)), og så behøver jeg aldrig mere at overveje pin 1 som en fejlkilde, for jeg VED, at den er på plads. Når så jeg VED at alle pins er belagt, som de skal være, og lortet stadig ikke spiller, så er næste skridt: "hvad er der af elementære fejlkilder, jeg har overset?" Se bare på mit eksempel: Jeg havde hovedet fuldt af ledninger og farvekoder, og så overser jeg noget så simpelt, at den sluger falsk luft fra slangen til bremsekraftforstærkeren. Jeg ved sgu da godt, at en benz.motor fucker up, når den tager falsk luft. det har jeg vidst siden jeg var 12 og kørte på tunet Maxi Puch, men jeg var simpelthen så fokuseret på alt muligt andet, at jeg ikke tænkte logisk.

Hvis et total gennemgang af ledningsnettet ikke giver bonus, så sæt dig ned og tyg en skrå, og spørg dig selv: Hvad har jeg overset?

Det skal nok komme til at køre, men der er perioder, hvor man har lyst til at skubbe den i havnen - det tror jeg, at enhver T3ejer kender - og det giver altså lidt at grine af - bagefter.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bo

  • Gæst
barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
« Svar #39 Dato: 19. November 2010 kl: 15:30:16 »
Ahhhh.... nu blev jeg helt rolig....og jeg er ikke engang ved at skifte motor :D

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
« Svar #40 Dato: 19. November 2010 kl: 17:04:02 »
lidt åbne tanker, hvor meget skal der til at åbne en elektrisk dyse, altså med "voldens" magt når benzintrykket står klar i dysebroen

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
« Svar #41 Dato: 19. November 2010 kl: 18:12:42 »
Og i mangel af indgående kendskab til pågældende motorer spørger jeg:
Er den med map sensor ? (Styrer max. tryk i indsugningsmanifolden ) Isåfald kan den være et godt bud på en fejlmelding. Er den med spjældhus potentiometer ? Hvis og såfremt i fald, og ledningerne er møre og måske snoede sammen, kan den give ALT for meget, selvom spjældet reelt står til tomgang.
Men som Jarl så rigtigt skriver: Du skal nok finde fejlen og få styr på den. Og så er det mange gange man bagefter siger: Var det virkelig bare det ??!!! Når man passende mange gange har bandet, truet med ophugger og næsten opgivet ethvert håb, så sker miraklet.
Så held med det .....

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
« Svar #42 Dato: 19. November 2010 kl: 19:08:08 »
Citat fra: "bos1"

må indrømme jeg er ved at tabe modet lidt


Skulle det nu ske, så lad os lige få en tilbagesnak inden du kaster  tændstikken.

Hinze

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
« Svar #43 Dato: 19. November 2010 kl: 19:46:08 »
i kan tage den helt med ro der bliver ikke kastet med tændstikker og intet bliver skrottet  det holder jeg alligevel for meget af min bus til  :D
det var kun modet til et bygge denne motor i jeg var ved at miste men det går bedre nu :D  :D

den er med spjældhus og llm
ledninger ser fine ud
reguleringen sidder på retur siden og kan som jeg har forstået det holde op til 5 bar men kører normalt ved 2,5 bar

men der er nok ikke andet for at starte fra en ende af og så prøve mig frem

sidder lige og kommer i tanke om at jeg ikke har sat vakumslangen til bremsen på endnu og den skal vidst side i indsugningsmanifoldet så der kanden jo suge luft
kan det være derfor at den drukner
men det er jo så ikke derfor at pumpen og div ikke får de rigtige signaler
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
« Svar #44 Dato: 29. November 2010 kl: 14:42:46 »
nu har jeg målt ledninger og de går alle derhen hvor de skal og der er gennemgang i dem alle men pumpen kører satdig hele tiden når der er tænding på
det er lige som om at når der kommer tænding på så får motoren besked på at nu kører den

benzintrykket er også målt og hold da fest det er højt:shock:
manometeret er sat ind lige før dysebroen og når man sætter tænding til drøner måleren op på mellem 7 og 8 bar
så vidt jeg kan læse mig frem til kører PB motoren med op til 5 bar så hvad kan der gøres for at sænke dette da det jo nok er derfor at den drukner og benzinen står ud gennem udstødningen inden den overhovedet starter
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966