Forfatter Emne: Mercedes is the way to go boys!  (Læst 27546 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Mercedes is the way to go boys!
« Svar #45 Dato: 14. Juni 2007 kl: 15:50:02 »
Citat fra: "Lund"
Har du regnet på volumen i caliperne ?


Ja. Det vigtigste er som jeg ser det forholdet mellem arealet på for-og bagkalibrene.
At beregne den faktiske bremsekraft på både for-og bagaksel er svær. Mange ting der spiller ind og der er alt for mange ukendte faktorer

Citat fra: "Lund"

for der er ingen tvivl om at du har brug for en større master når dine calipre pludselig har et større areal.


Ikke helt enig ! - så længe der er væske nok i mastercyl. (altså slaglængde, ikke areal) skulle det være godt nok
Og som Gulf påpeger vil større areal mindske trykket i systemet.
Master med større areal vil helt sikkert medføre større forstærker, men ikke omvendt!
Jeg føler ikke volumen i masteren er noget problem, pedalen er ikke i nærheden af i bund.

Citat fra: "Lund"

forholdet mellem masterens areal og calipernes skal være det samme nu som før og hvis du har øget arealet i caliperen med ex. 30% skal du gøre det samme i masteren så uanset hvor stor en bremseforstærker du finder så vil det være en meget bedre løsning at få en større master !


Heller ikke enig her..! Bremsekraften afhænger også af bremsemomentet, som er afhængig af skivens størrelse og fiktionskoefficienten mellem skive og klods

Bremsefordelingen kan selvfølgelig løses ved at sætte en justerbar ventil på i stedet for std. ventilen.

Med skiver bag på vil det også mindske væskeforbruget.
Bremsecylinderene har forholdsvis stor vandring og dermed stort væskeforbrug.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Mercedes is the way to go boys!
« Svar #46 Dato: 14. Juni 2007 kl: 20:16:25 »
NU Spørger jeg dumt, som en der apsolut ikke har for stand på det. Kan :lol:


Men kan man ikke sætte svagt tryk på, i den anden side af forstærkeren. :?:

Når man har bremse forstærker, hvor gør den af luften, den pumper ud :?:  kunne det ikke ledes ind på den anden side, af forstærkeren.

Hvorfor er bremse forstærkeren, ikke bare en permanet fjeder  som hjælper i bremse retningen :?:


NU HAR JEG SÅ IKKE FLERE TÅBELIGE IDEER :wink: --------- i dag :wink:

hilsen poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Mercedes is the way to go boys!
« Svar #47 Dato: 19. Juni 2007 kl: 16:39:35 »
Citat fra: "Lund"
mht bremsekraftfordelingen så er ALB-ventilen jo opfundet....... den kan du bare tage fra en T4 hvis du får problemer...


Ja, det har jeg også overvejet.. men det er jo ikke sikkert ALB-ventilen passer til T3’ens bremser og affjedring.
Derfor ville jeg modificere en ALB-ventil, så den kan justeres med en fingerskrue eller lign.
Alternativet kunne være at købe en justerbar ventil hos rallycenteret, men nu kan jeg jo godt li’ at modificere ting og spare penge

Citat fra: "Lund"

jeg vil stadig holde på at du vil få en væsentlig bedre føling med bremsen ved at forøge diametren på masteren alene ud fra den betragtning at du har brug for mere vædske i kaliperne....


Hvad mener du med føling ?
Med en større diameter på masteren skal man træde hårdere på en pedal, som jeg i forvejen synes godt måtte være lettere at træde!?

Det er ikke hvad jeg forstå som føling !?

Citat fra: "Lund"
Ud fra din beskrivelse af problemet, er du så helt sikker på at alle stempler arbejder som de skal ?? for hvis du skifter fra 1- eller 2 stemplede kalipre til 4 stemplede, så skal der være en forøget vandring alene baseret på det ekstra stempel areal !  og hvis du ikke har mere vandring end før så tyder det da på at der måske er et stempel der hænger !?


Faktisk er volumen på de nye kalibrer næsten 30% mindre (org: 1stk 60mm stempel, AMG: 2 x 38mm + 2 x 34 mm (det tal skal divideres med to fordi de virker på begge sider af skiven)), hvis vi antager vandringen på de originale 1-stemplede flydende kalibrer er det dobbelte af hver af de 2 sider på den 4-stemplede.
Dette skyldes at den flydende kaliber skal kompensere for spillerummet på begge sider af skiven.

Tjekkede ikke om alle stempler kørte frit, men kalibrene var nye da jeg fik dem…

Citat fra: "Lund"

Men prøv da for sjov at chekke hvilken master-diameter din donorbil kører med for at få en ide om behovet for væske......


Tjaaa, nu er jeg ikke 100% hvor kalibrene kommer fra, men mener det er en AMG Mercedes 500 S-klasse fra 90’erne kan bare ikke finde specs på sådan en vogn nogen steder.

Vedhæftet finder I de noget usikre beregninger på bremserne.

Hvis man kigger på andre biler med samme størrelser bremser, er det sjældent masteren er større.. og søger man efter ”hovedbremsecylinder” på Hovwdiaudi’s hjemmeside, findes der kun 1 master cyl. som er større.

Jeg tænker nu på grunden til den manglende bremsekraft skyldes et mindre hydraulisk forhold pga. et mindre areal på stemplerne !?

Undskyld hvis jeg et sted har skrevet, at arealet var større… men det troede jeg faktisk, fordi der var flere stempler…
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Mercedes is the way to go boys!
« Svar #48 Dato: 27. Juni 2007 kl: 15:57:16 »
Hvis der var nogen som havde lyst til at lave et MB bremse projekt så kan de starte her:

http://cgi.ebay.de/Mercedes-W140-Bremssattel-VL-VR-2x-Radbremszylinder_W0QQitemZ170111751593QQihZ007QQcategoryZ61969QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem

Jeg skal nok være behjælpelig med tegner osv.  :wink:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mercedes is the way to go boys!
« Svar #49 Dato: 27. Juni 2007 kl: 16:14:58 »
Står der et MB part nummer på kalibrene ?
Mvh. Casper

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Mercedes is the way to go boys!
« Svar #50 Dato: 27. Juni 2007 kl: 16:18:08 »
Citat fra: "casper"
Står der et MB part nummer på kalibrene ?


Kan ikke se noget på mine, sandsynligvis for de mine er nogle AMG...  :?:

... men ud fra hvad jeg kan se på billederne er dem på E-bay identiske med mine  :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Mercedes is the way to go boys!
« Svar #51 Dato: 28. Juni 2007 kl: 23:46:24 »
Yes... jeg har styr på det nu !

Jeg monterer bagbremserne og tager så en beslutning derfra...

Vil lige understrege at det er udelukkende et luksus problem.
De bremser stadig lang bedre en standart bremserne, det eneste jeg er lidt bekymret for er bremsefordelingen, især når vejen er våd.

Btw. arealet på er "kun" 27 % mindre  :wink:

(diff*100) / oprindelige areal (areal = pi*r*r)

=>
STD= pi*30*30 = 2826 mm2
Merc. = pi*17*17+pi*19*19 = 2041 mm2

785*100/2826= 27%

Nogen der har en løs hovedcylinder til at ligge som jeg kunne låne til at finde noget tilsvarende med mindre diam. ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Mercedes is the way to go boys!
« Svar #52 Dato: 28. Juni 2007 kl: 23:53:47 »
Citat fra: "Lund"

de bremser jeg har ombygget flest af er på motorcykler og der er tendensen at man går op i master størrelse for at give køreren en bedre føling med bremsen.....  det opnåes jo ved at der skal et hårdere tryk til en blokering ved at og master diametren, hvilket så giver en noget lettere dosering og føling med bremsen.


Nu er det jo så det stik modsatte jeg går efter...
Mit ønske er at pedalen skal være lige så let at træde, som i en moderne bil.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Djursland

  • Gæst
Mercedes is the way to go boys!
« Svar #53 Dato: 29. Juni 2007 kl: 18:59:20 »
hej rasmus

jeg har en hvis det er

bare sig til så sender jeg den over til dig

Mvh Djurs  :lol:

Offline peterwings

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 243
    • Vis profil
Mercedes is the way to go boys!
« Svar #54 Dato: 22. Januar 2011 kl: 15:19:53 »
hmm. Er lidt nysgerrig på hvordan det er gået.Har du fået sat skiver bagpå og hvordan gik det med enligt med bremsetrykket? Har en doka som jeg er ved at lave porschebremser til istedet for de org.

Hilsen Peter
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk
Tlf: 31717970

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Mercedes is the way to go boys!
« Svar #55 Dato: 22. Januar 2011 kl: 18:57:08 »
Sjovt du lige tager emnet op i dag. Har lige været hos huggeren.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Mercedes is the way to go boys!
« Svar #56 Dato: 22. Januar 2011 kl: 20:34:16 »
Nej, jeg er ikke kommet videre.
Mine fælge blev stjålet og jeg blev tvunget til at sætte std. bremserne på igen med std fælgene.

Når jeg får lid tid og bilen skal ud og køre igen, monterer jeg Mercedes bremserne og T4 bag bremserne sammen med min komplet renoverede pulverlakerede undervogn og en større bremseforstærker fra en BMW.
Også må vi se hvordan det går....
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Mercedes is the way to go boys!
« Svar #57 Dato: 22. Januar 2011 kl: 22:28:34 »
om 20 år når ungerne er blevet store :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Mercedes is the way to go boys!
« Svar #58 Dato: 23. Januar 2011 kl: 07:20:13 »
Citat fra: "peterwings"
hmm. Er lidt nysgerrig på hvordan det er gået.Har du fået sat skiver bagpå og hvordan gik det med enligt med bremsetrykket? Har en doka som jeg er ved at lave porschebremser til istedet for de org.

Hilsen Peter


Peter, må vi ikke høre lidt om dit projekt gerne med billeder?
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline peterwings

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 243
    • Vis profil
Mercedes is the way to go boys!
« Svar #59 Dato: 23. Januar 2011 kl: 08:00:05 »
Tjo det må i da gerne. Min doka er fra 76 og lige nu kun sænket med forbro. Der sidder adaptore på de org skiver og tromler. Jeg har et sæt sænkede spindler med Porsche 968 4 stemplede Brembo kalibere og 968 ventelerede skiver til foran. Bagpå er det planen at bygge komplet skiver fra Porsche 944 på med ventilerede skiver med indvendig håndbremse i skiverne. Sommerfælge bliver Porsche cup3 poleret og vinterfælge bliver Porsche cup2 lakeret. Begge sæt fælge i 17" da bremserne er meget store. Gearkassen bliver en 6 rib fra en 2,0 for at få en længere gearing. Motorvalg har jeg ikke lagt mig fast på endnu, meeen mon det ikke bliver noget 2,2 eller større Type4. He he he he.

Når ja. De sænkede spindler er fordi den ikke er langt nok nede, og bremserne er bare fordi jeg syntes at de er fede. De skal lakeres røde og så lige have Porschelogoet på også.....

Kan godt lægge flere billeder på når jeg når lidt længere frem i prosessen, men det tager lidt tid da Porschestumperne er hunde dyre.

PS. Regner med at jeg vil bygge en Bremseforstærker på fra en Porsche da den jo er beregnet til de skiver og burde give det korekte tryk.....
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk
Tlf: 31717970