Forfatter Emne: Tikken i motoren - NY LØST  (Læst 4296 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Tikken i motoren - NY LØST
« Dato: 05. November 2006 kl: 18:58:33 »
Hej.....igen!

Ja jeg ved nu ikke om dette er problem som skal løses - og dem har jeg mange af iøjeblikket  :?

Før jeg lavede udstødning i fredags havde jeg godt lagt mærke til at moteren tikkede når den trækker og turboen sætter ind. Jeg synes efter jeg har lavet udstødning at det er tiltaget (måske er det kun fordi den larmer mindre).......den bruger ikke olie eller vand og da jeg havde næsen nede i den, er der ikke noget at bemærke! Når den står i tomgang lyder den normalt, så snart den får lidt gas starter tikken og forsvinder igen når gassen er konstant, det samme ved kørsel!

Er det noget udstødning manifolds pakning som driller eller måske ventilerne?

Jeg håber dog at det er normalt! :?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tikken i motoren - NY LØST
« Svar #1 Dato: 05. November 2006 kl: 20:17:57 »
Hvordan kan du høre det, når du ikke kører i bilen :twisted:

Nu siger du "tikken" - hmm. Altså, kan du huske, hvordan en gammel folkevogn med LBX lød? Sådan en knaldende lyd, der tiltog ved belastning - gerne med skønne refleksioner fra husmurene. Er det sådan? Hvis ja, så tipper jeg på en udstødningspakning - det er rimelig nemt at afklare - ind under svinet og kig minutiøst på omgivelserne ved manifoldens kontaktflader til toppen - er der sorte sodaflejringer?

Er der en rytmisk tikken, der lyder langsomere end motorens omdr. tal.? Sæt en lang skruetrækker på ventildækslet og læg øret til. prøv flere steder på ventildækslet. Er der steder, hvor lyden er meget markant? -> Mistanke om ventil(er) der er ude af justering.

Sæt skruetrækkeren på alle fire dyser efter tur. Er en af dem tydeligt højere end de andre? -> Mistanke om hængende dyse. Løsn dyserørene et efter et. Når du rammet den rigtige dyse, stopper lyden.

Er det en skarp metallisk tikken, der tiltager med belastning og omdrejninger? Går motoren lidt ujævnt - væltende i tomgang? Prøv at holde med håndbremsen trukket og bilen i 4. gear. Giv lidt gas og belast vha. koblingen. -> Mistanke om defekt plejlstangsleje -> Ultimativt kørselsforbud!!! - Ellers er det kun et spørgsmål om dage før der kommer en plejlstang ud af siden af motorblokken og motorblok, krumtap og topstykke er døde for altid. Tag oliefilteret af. Hold det opad, så olien ikke kan løbe ud. Stil oliefilteret på hovedet ovenpå et syltetøjsglas, så loien løber derned i. Lad det stå sådan i en nat. Næste morgen kan du i bunden af syltetøjsglasset se afrivninger fra et eventuelt defekt leje i form af små metalstykker i bunden af syltetøjsglasset.

Også er der 1000 andre ting, det kan være. Mit bedste råd ved mærkelige motorlyde er at gå i Biltema og købe et stetoskop. Selv om det ser latterligt højtideligt ud at stå og lytte på sin motor med sådan et, så er det altså en ufattelig god hjælp til at lokalisere en lyd - og det koster en slik.

Held og lykke med fejlsøgningen
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Tikken i motoren - NY LØST
« Svar #2 Dato: 05. November 2006 kl: 20:58:18 »
Citat fra: "Jarl"
Hvordan kan du høre det, når du ikke kører i bilen :twisted:


Jeg ved godt, at jeg ikke må - men idag var jeg lidt nød til det!

Citat fra: "Jarl"
Nu siger du "tikken" - hmm. Altså, kan du huske, hvordan en gammel folkevogn med LBX lød? Sådan en knaldende lyd, der tiltog ved belastning - gerne med skønne refleksioner fra husmurene. Er det sådan?


Ja sådan er det - når jeg sad i trafikken med åbent vindue - reflektere lyden kraftigt tilbage


Citat fra: "Jarl"
Er det en skarp metallisk tikken, der tiltager med belastning og omdrejninger? Går motoren lidt ujævnt - væltende i tomgang? Prøv at holde med håndbremsen trukket og bilen i 4. gear. Giv lidt gas og belast vha. koblingen. -> Mistanke om defekt plejlstangsleje -> Ultimativt kørselsforbud!!! - Ellers er det kun et spørgsmål om dage før der kommer en plejlstang ud af siden af motorblokken og motorblok, krumtap og topstykke er døde for altid. Tag oliefilteret af. Hold det opad, så olien ikke kan løbe ud. Stil oliefilteret på hovedet ovenpå et syltetøjsglas, så loien løber derned i. Lad det stå sådan i en nat. Næste morgen kan du i bunden af syltetøjsglasset se afrivninger fra et eventuelt defekt leje i form af små metalstykker i bunden af syltetøjsglasset.


Dette bliver gjort med det samme! men hvad skal jeg ligge mærke til når jeg gør det med håndbremsen og 4. gear?

Motoren går ellers rigtig godt, jeg gennemgår også de andre foreslået ting!

IGEN EN STOR TAK!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tikken i motoren - NY LØST
« Svar #3 Dato: 05. November 2006 kl: 21:59:40 »
Citér
men hvad skal jeg ligge mærke til


hårde metalliske tikkelyde
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Tikken i motoren - NY LØST
« Svar #4 Dato: 06. November 2006 kl: 00:34:15 »
Det lyder som det min motor udviklede her for en 1-2 ugers tid siden, den har en fræk diesel lyd i tomgang, når den passerer 1000-1200 omdr. skifter den karakter og lyder derefter mest som en gammel bobbel.

Jeg har bestilt pakninger til ventildæksel, udstødning, udstødningsmanifold og indsugningmanifold, samt trykolierør til og fra turboen. Det skulle komme tirsdag, du skal da være velkommen til at kigge forbi til engang mekning, hvis det er det samme der er galt med din så kan vi da lige træne på min vogn og så lave din bagefter
Mvh. Casper

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Tikken i motoren - NY LØST
« Svar #5 Dato: 09. November 2006 kl: 09:15:57 »
Citat fra: "Jarl"
Citér
men hvad skal jeg ligge mærke til


hårde metalliske tikkelyde


Dette var det heldigvis ikke! Jeg lavede 4. trikset og lod filteret stå til afløb - olien var helt clean og det som løb ned i glasset sigtede jeg og der var intet!

Jeg foreudsætter nu at det er manifoldspakningerne som er gået! og nu hvor jeg har håndelaget, jeg har sammen med Casper skiftet hans, vil jeg snarest muligt gå igang!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Tikken i motoren - NY LØST
« Svar #6 Dato: 09. November 2006 kl: 09:43:43 »
Ejjj, så kan du komme i 2 biler på lørdag :-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tikken i motoren - NY LØST
« Svar #7 Dato: 09. November 2006 kl: 09:47:56 »
Citat fra: "Hawaiibussen"
Citat fra: "Jarl"
Citér
men hvad skal jeg ligge mærke til


hårde metalliske tikkelyde


Dette var det heldigvis ikke! Jeg lavede 4. trikset og lod filteret stå til afløb - olien var helt clean og det som løb ned i glasset sigtede jeg og der var intet!

Jeg foreudsætter nu at det er manifoldspakningerne som er gået! og nu hvor jeg har håndelaget, jeg har sammen med Casper skiftet hans, vil jeg snarest muligt gå igang!


Og planslib lige manifoldens kontaktflader, så har du ro. De to midterste må gerne ligge 1/10 under de to yderste - så har den lidt forspænding. Og har du den gamle manifoldtype, så væk med svømmehuden....
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Tikken i motoren - NY LØST
« Svar #8 Dato: 09. November 2006 kl: 09:49:32 »
Citat fra: "jensjakob"
Ejjj, så kan du komme i 2 biler på lørdag :-)
´

nej

jeg skal stadig have skiftet tandremmen, da den er blevet mishandlet af røg og varme fra hullet i udstødningen!
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1175&postdays=0&postorder=asc&start=15
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Tikken i motoren - NY LØST
« Svar #9 Dato: 09. November 2006 kl: 12:04:02 »
Ouch....

Men du er også velkommen i kun 1 bil.

Med venlige hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Tikken i motoren - NY LØST
« Svar #10 Dato: 23. December 2006 kl: 00:46:34 »
så kom dagen aftenen hvor jeg endelig havde tid til et "lille" projekt - nemlig udskiftning af pakninger på ud/ind sugningsmanifolde og på en TD er det rimeligt omfattende. Der var 2 pakninger som var gennembrændte og de andre 2 var ikke kønne.

KL 17.30 Jeg startede alene med at afmontere udstødning, turbo, olierørne også knækkede filmen.......Tilbageløbsrøret fra turboen knækkede.  :twisted:  

Heldigvis ville Casper komme senere og jeg vidste han havde et brugt liggende - så jeg jog Casper afsted for at finde det....MANGE TAK!   :D

Kl 19.00 var det varmeskjoldnes tur hvis bolte var helt færdige og selv med varme kunne de ikke komme af - vinkel sliber af med dem. også af med indsugningmanifolden.  :lol:

Kl 19.30 Casper kom!

Kl 20.30 var det udstødning manifoldsboltene som drillede og var rustne alle kom af på nær én.

kl 2100 den ene drejede en 10mm "Helli coil" ud hvor ståbolten 8mm sad i på topstykket  :evil: .......av for den. Jeg løb frem og tilbage fra reservedelslageret og bilen mens Casper skuede BUS.

Kl 21.30 nye ståbolte til 7 af hullerne og vi erstatede den ene med en 10mm ståbolt som viste sig at være forkert da dens gevindstykke var for bolte til at nå manifolden inde det ophørte det var umuligt at den ud igen og på tidspunkt var der et "lille" tidspress da GDS lukker kl 23.00, så jeg har kun én bolt i ved 2. cylender på nuværende tidspunkt. Vi svejser én bolt på og får den skruet ud - den er heldigvis at komme til.

Kl 21.45 ind og udsugning manifolde monteret, turbo på, luft indtag indsøgning fra og til turbo og luftfilter på, begge olierør.

Kl 22.40  4,5 L Duckmanns mineralskolie 15w/40.

Kl. 22.45 Montering af udstødning.

KL. 23.05 tjekkede jeg ud fra GDS!  :D

NU kl 12.35 sidder jeg og nyder en ØL.

Hvor jeg vil hen med det her............hvem kan skaffe mig én udvendig 10mm/8mm indvendig  "helli coil"? på GDS havde de dem ikke og de fortalte også lige at de var svære at få fat i.

Den køre så fint - og nu er der bare den dejlige diesel hymne at nyde.

Alt ialt blev det 560kr. inkl. materialer for en hund, for skruebushygge en fredag aften før jul.....dejligt.

og rigtig god jul til jer alle!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tikken i motoren - NY LØST
« Svar #11 Dato: 23. December 2006 kl: 00:58:09 »
Her i Jylland kan det fåes hos ethvert fornuftigt reservedelslager - a la Meca, Mekonomen osv.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Tikken i motoren - NY LØST
« Svar #12 Dato: 23. December 2006 kl: 01:02:52 »
så må jeg en tur til meca det ligger i Glostrup og der får jeg stadig Siemens Rabat......
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Mads-kaa

  • Gæst
Tikken i motoren - NY LØST
« Svar #13 Dato: 23. December 2006 kl: 11:21:28 »
Jeg kan prøve at kigge på arbejde, men jeg kommer først tilbage 8. januar! Sig til hvis du ikke har haft heldet med dig til den tid.

/Mads

T3Sync

  • Gæst
Tikken i motoren - NY LØST
« Svar #14 Dato: 23. December 2006 kl: 11:39:06 »
Tillykke med de nye pakninger  :D  Dem ville jeg godt have set blive monteret   :roll:  Jeg går og lader op til den opration   :lol:  Det lyder som et stor arbejde  :? Handlede du stumper hos Käfer & co ?

Glædelig jul

Morten