Forfatter Emne: I håb om tilgivelse...  (Læst 113418 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #15 Dato: 12. August 2010 kl: 22:02:49 »
Igen tak for de mange forstående tilkendegivelser.

I bund og grund er det en lettelse at have truffet afgørelsen. I den senere tid har jeg syntes, at fremtidsperspektivet var lidt dunkelt for T3 grundet de ovenfornævnte omstændigheder. Men i forb. med vores søgen efter ny bil har jeg regnet en masse på forskellige scenarier, og jeg har ret nøjagtigt gjort op, hvad det har kostet mig at køre på diesel inkl. motorhavarier og vægtafgift. Min prognose er, at selv med mit relativt store kørselsbehov, så tror jeg simpelthen at økonomien går lige op. Man er velkommen til selv at regne lidt på tallene: 30 tkm/år; benzinpriser, dieselpriser og vægtafgift er almentkendte - husk tudsen for manglende dpf og læg dertil, at det for mig gennemsnitligt har kostet 4000 kr/år i materialer i forb. m. motorhavarier at køre diesel, så tror jeg, det bliver svært at argumentere for, at diesel er billigere.

Og selvf. er jeg ikke så blåøjet, at jeg tror, at ABS er usårlig og for evigt fejlfri, men det har altid irriteret mig, at når benz.-folkene virkeligt er udfordrede, så er det "helt oppe på et niveau", hvor der skal skiftes strømfordelerdæksel og fejlsøges på en tændspole. Når vi diesel-folk er ude i tovene, så skal der skiftes stempler og topstykker. Der er atså forskel i pris på 4 tændrør og og 4 stempler. På den anden side er jeg helt sikker på, at man bliver klogere af at køre diesel, for mens mange benz.-folk anser blokken og topstykket for at være en fabriksforseglet enhed, man aldrig skal røre, så har de fleste dieselfolk jo selv samlet sådan et sæt.... mange gange endda!

Nu ser jeg frem til at få en lydsvag bil med agil speederrespons - en omdrejningsvillighed af dimensioner, og jeg vil aldrig mere have dårlig samvittighed over at spæne afsted med 4500 rpm. Jeg glæder mig også til ikke konstant at overveje, hvordan jeg kan geare bilen, så den passer til evindeligt skiftende motorer, og samlet set, så glæder jeg mig til at få en T3, der ikke skal behandles som et råddent æg. Tænk - en T3, der kan følge med dette århundredes trafik, til en menneskelig afgift og med en motor, der findes hundredetusindevis af alle vegne... Jeg kan sgu ikke vente - bare det var i morgen, jeg skulle til Hamburg, men jeg må vente en uge...

PS: Monstro ikke der er noget om, at sådan en ABS er en friløber. Det skal jeg sgu lige have tjekket. Hvis den er, så vil jeg bevidst undlade at skifte tandrem, og når den så springer, så vil jeg stille mig ved siden af bilen, fyre op i en King's og måske en nuppe en sort kop kaffe, og så vil jeg bruge 8 minutter på at sætte den nye tandrem på - ja, der er jo mærker på ALLE hjulene - så vil jeg gå ind og starte bilen og køre videre...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #16 Dato: 12. August 2010 kl: 22:12:50 »
Svjv er ABS _ikke_ en friløber.....

Men,. du renoverer vel blokken før du sætter den i, med behørig fotodokumentation -    det er jo en velkendt blok så det tager dig ikke mange timer - og så har du en 300% frisk motor fra dag 1?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #17 Dato: 12. August 2010 kl: 22:32:27 »
I gamle dage var der "rigtige" friløbere - det defineres som en minimalafstand ml stempel og ventil i worst case scenario på 1 mm. Mig bekendt findes der - blandt 1,8'erne kun RP fra G2, der kan opfylde det.

Så er der den modsatte kategori - bl.a. alle dieselerne - hvor det med sikkerhed går galt.

Midt i mellem disse grupper er der en gråzone, hvor det kan gå galt, og det kan gå godt - dvs., at hvis motoren er meget varm (lange ventiler) og omdr.-tallet er højt (svømmende ventiler), så er risikoen stor, mens det ofte kan gå godt ved alm. drift. Fuldstændig uden at vide det, så vi mit gæt være, at ABS tilhører denne kategori., men når jeg finder ud af det, så skal jeg nok sige til.

Renovering eller ej afhænger af, om de kompressionstal, jeg har fået oplyst også holder stik, når jeg får donorbilen hjem. Umiddelbart ser de rigtigt flotte ud, men det kan jo være bluf.

PS: To tråde, hvor det hævdes at ABS er friløber, men troværdigheden er jo på "von-hören-sagen-niveau"

http://www.golf4.de/golf4/57979-freilaeufer-motoren-im-golf-4-a.html

http://www.syncro-community.de/index.php?page=Thread&postID=4399
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

  • Gæst
I håb om tilgivelse...
« Svar #18 Dato: 12. August 2010 kl: 22:36:49 »
Jeg kan ikke vente til at se billeder og få en prøvetur.

Fremgangsmåden må være den samme som til min RP. undtaget det elektriske,måske...

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #19 Dato: 12. August 2010 kl: 23:01:57 »
det kalder man nok "Zeitgeist", men hvem tror på spøgelser? ;)

R4 som 1,8 med Monopoint eller 2,0 med Digifant/Simos er monteret  på en weekend, når alt er på plads,
donorbiler koster 2-300€ så lad os da forbrænde med luftunderskud ;)

jeg har en fin 2,0 5cylinder fra en audi 90, som måske skal i SiKa eller DoKa  :roll:

god fornøjelse med projektet!

mvh, michael
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #20 Dato: 12. August 2010 kl: 23:27:20 »
Jeg vil bare lige høre om der så også skal turbo på? .............overløber!
;-)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
I håb om tilgivelse...
« Svar #21 Dato: 12. August 2010 kl: 23:49:53 »
eller lattergas, det er jo nemt på sådan en motor :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #22 Dato: 13. August 2010 kl: 07:39:14 »
Eller mellemgas :?
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Carsten

  • Gæst
I håb om tilgivelse...
« Svar #23 Dato: 13. August 2010 kl: 08:39:16 »
Hej Jarl,

Pröv lige at se denne nyrenorverede 2E'er.....ikke saa meget längere i forhold til Hamburg. Og ekstra HK kan man vel altid bruge!

http://cgi.ebay.de/VW-Motor-2E-2-0L-115-PS-Golf-3-T3-GTI-neu-uberholt-/270619205627?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r

Kan sagtens forstaa at du skifter, men fuck hvor ville jeg savne lyden af min brummende AZZ'er.

Carsten

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #24 Dato: 13. August 2010 kl: 08:50:37 »
Turbo. Hmm, det ville være et sejgt lille projekt. Og hvis man har alle delene liggende fra en JX, så er det jo nemt at teste.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
I håb om tilgivelse...
« Svar #25 Dato: 13. August 2010 kl: 08:59:19 »
Hej Jarl,

Jeg har læst mange af dine indlæg, selvom jeg er den lykkelige ejer af en benziner.

Jeg glæder mig til at læse om dine erfaringer med benzin, og er sikker på at jeg bliver klogere hver gang.

Tak for dine altid informative kommentarer.

mvh
Otto
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #26 Dato: 13. August 2010 kl: 10:12:44 »
Hej Jarl

Det tog sin tid før du så lyset.
Du skal være yderst velkommen i benzinklubben og jeg glæder mig til at følge dine erfaringer.
Næste skridt bliver vel en WBX ? Så bliver din bil komplet  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Solow

  • Gæst
I håb om tilgivelse...
« Svar #27 Dato: 13. August 2010 kl: 10:23:24 »
Arhhh... Subaru :-)

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #28 Dato: 13. August 2010 kl: 10:27:56 »
Jeg glæder mig til tråden "Vandboksning for Dummies" bliver kreeret! Håber på et afsnit om MV-motoren!
 :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #29 Dato: 13. August 2010 kl: 10:37:52 »
Takker igen!

Ang. 2E, så er det jo klart en drømmemotor, men jeg har brug for en komplet donor med alt strøm, styrebox osv. Desuden passer manifolderne fra ABS bedre, og effekten er rigelig til mig - husk, at jeg kommer fra 68 hk og 124 nm... I øvrigt er bilen beskattet som 90 hk, så 115 ligger lidt ud over de 20%. En anden mulighed var jo PF (tror jeg den hedder) 1,8 med 107 hk, men dels har den sit moment og effekt ved et meget højt omdr.tal og dels er dens manifold til Digifant enorm stor, så der skal skæres i motorbrønden, og det gør jeg nødigt.

Ang. WBX, så er jeg fuld af respekt og beundring, men selvom den totale økonomi måske er meget ok, så påvirker det mig psykologisk at køre noget under 10 km/l. Desuden bliver dte sgu en fornøjelse at have en ultra-almindelig motor med reservedelslagre på ethvert gadehjørne.

Turbo og lattergas? Grow up drenge! Mine turboer ligger trygt og godt i fundamentet til drivhuset - ja jeg betragter dem som nærmest som radioaktivt affald, så måske skulle jeg - lige som i Tjernobyl støbe en hel sarkofag... ;-)I
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!