Forfatter Emne: Er 61 HK nok i en T3?  (Læst 1853 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nielshk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 97
    • Vis profil
Er 61 HK nok i en T3?
« Dato: 20. September 2010 kl: 22:44:54 »
Med risiko for at falde helt igennem i dette fora: er der nogen der har haft ideen om at montere en 1,2TDI i en T3'er`???

Kan godt se at rigtig mange tråde handler om hvordan vi flere tryllet flere heste ned i rytterstuen på T3'eren. Og ja - jeg ved godt at vi her flytter mange kg rundt. Men hvis nu vi skulle prøve tankeeksperimentet med at få en T3'er til at gå langt på literen - så ville en 1,2TDI da være et bud på et sådant eksperiment.

Men måske er der allerede en anden gal T3-nørd der har gjort eksperimentet?

Der er i hvert fald ikke nogen dramatik med en 20% regel her :-)

Og hvis man så konverterede den til at køre rapsolie - så har vi vist en fremtidssikret T3'er inden for rækkevidde - hehe.

B3ac0n

  • Gæst
Er 61 HK nok i en T3?
« Svar #1 Dato: 20. September 2010 kl: 23:53:49 »
Man kan da få en T3 med omkring 50hk ab fabrik, så kan den vel også køre med 61, men det kunne da tænkes den lille TDI motor kommer på arbejde. Hvis det er en 3L motor må der vel stadig komme en slags økonomi ud af det :D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Er 61 HK nok i en T3?
« Svar #2 Dato: 21. September 2010 kl: 09:05:07 »
Den lille grønne TDI er en fin lille maskine, og den gør det godt i Lupo. Desværre har den en fuldstændig anden blok end T3, så vi snakker adaptorplade, hjemmelavede motorophæng, tilpasset svinghjul osv. Desuden er der en elektronikside, der får almindelige eTDI-konverteringer til at fremstå som en lur på sofaen. Det er ikke en anbefalelsesværdig vej.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

ibber

  • Gæst
Er 61 HK nok i en T3?
« Svar #3 Dato: 21. September 2010 kl: 10:25:31 »
er det økonomien der frister , så prøv at læs en lupo til med ekstra tons bagi og se hvad det gør med økonomien , den falder seriøst drastisk - og det gør effekten også..

en del englænderer ligger de der 1,4 diesel med kompressor i deres lidt ældre busser , den fylder ikke ret meget, og trækker som en okse, men konveteringen er mindst ligeså avanceret som en 3L mht elektronikken og adapterkittet..

du skal nok bekymre dig lidt mere om drejningsmommentet kontra hestekræfterne.... hvis den skal trække en bus..

subaru har jo også lavet en diesel boxer  :P


Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Er 61 HK nok i en T3?
« Svar #4 Dato: 21. September 2010 kl: 13:21:38 »
kan den nye sub diesel mon bruges med samme adaptor plade som ej'erne

Offline subwoofer

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Er 61 HK nok i en T3?
« Svar #5 Dato: 21. September 2010 kl: 16:40:41 »
Skulle tro gearkassens levetid regnes i dager med en sådann. Eneste håp er en ombygging med subarukasse og slik R&P: www.subarugears.com, og sannsynligvis også en slik for å unngå alle problemene med å tilpasse CAN-buss: http://www.bodylogicuk.com/90265/info.php?p=9

Såvidt jeg vet er det samme fester som benziner-boxeren...

Bo

  • Gæst
Er 61 HK nok i en T3?
« Svar #6 Dato: 21. September 2010 kl: 18:46:04 »
Citat fra: "Jarl"
Den lille grønne TDI er en fin lille maskine, og den gør det godt i Lupo. Desværre har den en fuldstændig anden blok end T3, så vi snakker adaptorplade, hjemmelavede motorophæng, tilpasset svinghjul osv. Desuden er der en elektronikside, der får almindelige eTDI-konverteringer til at fremstå som en lur på sofaen. Det er ikke en anbefalelsesværdig vej.


LYSESLUKKERJARL!!  :wink:

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Er 61 HK nok i en T3?
« Svar #7 Dato: 22. September 2010 kl: 00:15:41 »
DIESEL BOXER????? så stopper festen........
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Er 61 HK nok i en T3?
« Svar #8 Dato: 22. September 2010 kl: 01:20:17 »
Hvordan ser momentkurven ud ? Mon den kan levere effekt nok ?

Offline nielshk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 97
    • Vis profil
Er 61 HK nok i en T3?
« Svar #9 Dato: 23. September 2010 kl: 09:45:27 »
Jeg kender ikke momentkurven på 1,2TDI'eren endnu. Men det er sikkert mest interessant at se på den kurve hvor øko-indstillingen er slået fra ... Er der nogen der ved hvor meget effekt der er med denne indstilling (øko-indstilling fra) på denne lille maskine?

Og ja - det skorter godt nok ikke på praktiske udfordringer at tilpasse denne maskine. Det er i sig selv skræmmende. Tophastigheden kommer nok ikke meget over de tilladte hastighedsgrænser i DK hvis brændstofforbruget skal holdes i ave.

Men det rigtig interessante perspektiv er vel hvis det rent faktisk er muligt at få en helt anden driftsøkonomi med denne maskine. Men 20 km/l er vel ikke helt utænkeligt ???

Og kan man forestille sig at sådan konstruktiv ændring kan flytte T3'eren ind i en anden beskatningskategori? Vil det være muligt at få den ind under 'den grønne afgift' i stedet for vægtafgift? Var der nogen der sagde at det er ren ønsketænkning at få SKAT til at ændre ved det?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Er 61 HK nok i en T3?
« Svar #10 Dato: 23. September 2010 kl: 18:10:06 »
Uden, at vide det med fuldkommen skråsikker viden, tror jeg ikke umiddelbart på, at SKAT vil ændre så meget som et komma, hvis det ikke er til Statskassens fordel. Mon ikke man vil henholde sig til en fordums typegodkendelse med de velkendte benzin / dieselmaskiner ?
Det kan i sig selv give nogen spekulationer om ændring i forhold til registreringsafgift ( For man tør vel ikke tænke tanken til ende, at det kunne medføre en tilbagebetaling, - medmindre der så skulle lægges en ny og større af samme ? ) og ligeledes i forhold til førnævnte typegodkendelse.