Forfatter Emne: Maximal omdrejningstat for en sugediesel?  (Læst 2003 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Maximal omdrejningstat for en sugediesel?
« Dato: 23. September 2010 kl: 11:07:24 »
Hvad skal det maximale omdrejningstal være for en 1.6 sugediesel, som har overstørrelse stempler på 76,98 ?

Informationen skal bruges til at justere maximal omdrejningstal anslaget.

Dette kan vel gøres medens bilen holder stille, altså ubelastet.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Maximal omdrejningstat for en sugediesel?
« Svar #1 Dato: 23. September 2010 kl: 13:31:02 »
Tomgang: 820 +/- 50
Fuldgas: 4800 +/- 50

Men den originale omdr. tæller er ca. lige så præcis, som hvis tandlægen fjerner carries i tænderne med en rendegraver, og desuden er den absurde øvelse at speede motoren op til max. omdr.tal uden belastning forbeholdt synshallens vollidioten. Kør en tur i bilen, fornem, hvordan den reagerer - lad den gerne rende op i omdrejninger under belastning (i gear) - så får du et fint indtryk af pumpens justering. Og Sæt hellere fuldgasanslaget for forsigtigt end for liberalt.Ud over varme og manglende vedligehold, så er høje omdrejninger den hyppigste dødsårsag i små dieselmaskiner.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Maximal omdrejningstat for en sugediesel?
« Svar #2 Dato: 24. September 2010 kl: 18:13:45 »
Det har tit undret mig, hvorfor d`herrer bilinspektører SKAL presse en dieselmotor op på max. omdrejninger ?  Trods efterhånden talrige besøg i synshaller, har jeg endnu til gode, at se en benziner få tilnærmelsesvis samme behandling ( og de kan vel ret beset bedre stå for mosten ? )
Er der en teknisk fornuftig forklaring på, at en diesel forurener ekstremt voldsomt ved høje omdrejningstal ?  Eller er det et eller andet påfund fra en skrivebordsgeneral, der overhovedet ikke aner et klap om, hvad der foregår når han drejer nøglen, så længe det bare lyder rigtigt og kører, når han skubber / hiver i "gearpinden" ?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Maximal omdrejningstat for en sugediesel?
« Svar #3 Dato: 24. September 2010 kl: 18:44:16 »
Jeg hælder til det sidste.

Dieselpumpen er jo sådan indrettet, at den vil forsøge at fastholde motorens omdrejningstal på det niveau, som speederen (regulatorarmen) angiver - helt på samme måde som en Briggs&Stratton-plæneklippermotor er i stand til at fodre motoren mer eller mindre for at fastholde det omdrejningstal, der bliver bedt om via gashåndtaget.

Derfor giver det meget lidt mening at lade motoren rende op i omdrejninger uden belastning, for når max. omdr.tal er nået, så slår pumpen gassen lidt af, så den ikke accelererer yderligere. Alligevel kan man sagtens forestille sig, at samme bil, der klarer røggastesten ryger for meget, når den presses under belastning. Det behøver man ikke at have været til traktortræk ret mange gange for at forstå. Når trækkeren holder foran vognen og pralgasser med en masse omdrejninger, så ryger den ikke slemt, men når slyngkoblingen begynder at bide, så fodrer pumpen hårdt på, og så kommer den helt massive røgfane.

I praksis er det - i mine øjne - aldeles galimatias at speede op til topomdr. uden belastning. Derfor kunne det være fristende - hvilket jeg selvfølgelig vil tage absolut afstand fra, da det er en omgåelse af reglerne - at regulere lidt på pumpen på synsdagen, så motorens max. omdr.tal ligger betydeligt lavere end til hverdag...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Maximal omdrejningstat for en sugediesel?
« Svar #4 Dato: 24. September 2010 kl: 22:56:55 »
Og visse regler inviterer jo nærmest til, at blive brudt  :lol:  Jeg har da ialtfald hørt om indtil flere, der konsekvent justerer lidt ned for tempoet, når de skal give møde for De Højere Magter...
Tak for informationen, Jarl.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Maximal omdrejningstat for en sugediesel?
« Svar #5 Dato: 27. September 2010 kl: 14:19:49 »
Citat fra: "Jarl"
Tomgang: 820 +/- 50
Fuldgas: 4800 +/- 50

Men den originale omdr. tæller er ca. lige så præcis, som hvis tandlægen fjerner carries i tænderne med en rendegraver, og desuden er den absurde øvelse at speede motoren op til max. omdr.tal uden belastning forbeholdt synshallens vollidioten. Kør en tur i bilen, fornem, hvordan den reagerer - lad den gerne rende op i omdrejninger under belastning (i gear) - så får du et fint indtryk af pumpens justering. Og Sæt hellere fuldgasanslaget for forsigtigt end for liberalt.Ud over varme og manglende vedligehold, så er høje omdrejninger den hyppigste dødsårsag i små dieselmaskiner.


Tak for information.
Jeg indstillede det maximale omdrejningstal uden belastning til 4000 efter den originale omdrejningstæller.
Kørte til syn, og fik røggastest til 0.52, hvor det tilladelige er 2.5
Hvad der måles her ved jeg ikke, men jeg er meget tilfreds med at bilen ikke ryger.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Maximal omdrejningstat for en sugediesel?
« Svar #6 Dato: 27. September 2010 kl: 14:34:27 »
Fedt! Så går jeg ud fra, at det er på sin plads at ønske tillykke med en nysynet bil:-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Maximal omdrejningstat for en sugediesel?
« Svar #7 Dato: 27. September 2010 kl: 14:44:04 »
Hej Brian

Tillykke med gas-testen.

Generelt er det vel egenlig sådan at vores dieselmotorer ikke har de store problemer med forurening, hvis ellers de bare er nogenlunde holdt i orden med luftfilter, dysser og timing????

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Maximal omdrejningstat for en sugediesel?
« Svar #8 Dato: 28. September 2010 kl: 14:53:16 »
Jo tak, det er en stor lettelse og glæde endelig at have bilen synet.

Det er en JX blok, den må være renoveret på et tidspunkt, pga. de store stempler.
Topstykket er nok uoriginalt, da der ikke er det løftebeslag i tandremsenden,
men bare et hul med gevind, så det originale beslag passer ikke.
Dieselpumpen er en JX-pumpe hvor jeg har skruet LDA-dåsen af og holder
armen til anslaget med et stykke tråd.
Pumpen står ellers som oprindelig, og er stadig plomberet med tråd.
Der er utestede dyser til JX-tryk i topstykket, og pumpe timingen er ukendt.
Der er CS manifolder på topstykket, og en KY-udstødning.

Dette setup køre altså fint. Sikkert med lidt held.

Før kørte jeg jo med afproppet turbo, her lidt billeder af propperne :-)
Det ville være fint med en bedre oliereturprop.