Forfatter Emne: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo  (Læst 4239 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Dato: 14. Oktober 2010 kl: 21:46:22 »
Hvad er vi ude i for at afhjælpe at oliealarmen går når man tager et sving i raskt tempo med varm (100 grader) olie??

Oliestanden er på max.
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #1 Dato: 14. Oktober 2010 kl: 21:50:31 »
en utæt føler?

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #2 Dato: 14. Oktober 2010 kl: 21:53:53 »
"Skvulpeplade" i bundkarret ?

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #3 Dato: 14. Oktober 2010 kl: 21:57:19 »
Tjek lige mellemskalen om remmen fedter på den. Ellers er det vel følerne har du ikke olietryksmåler i bilen
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline nels

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #4 Dato: 14. Oktober 2010 kl: 22:02:23 »
100 grader..??
Hvordan reagerer din olietemp måler på, at du slukker lyset, tager ladere ud af cigarettænderen, bremser eller blinker..??
Tror den er sluttet forkert til, ligesom min er, syns 100 grader er vel meget..??
Hvis jeg slukker alt kommer temp aldrig over 93 grader, men med meget tændt kan den godt vise 110 grader..
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #5 Dato: 14. Oktober 2010 kl: 22:11:30 »
@Nels: Mine målere viser det samme uanset forbruget i bilen, har i hvert fald ikke bemærket nogen forskel ifbm. belastning...

@Hawaiibussen: Min olietryksmåler er pt. ikke sat til (føleren kan ikke sidde der på en AAZ, jeg har i hvert fald ikke fået plads til den så jeg skal have fundet et relocation kit til den)...

@Tony: Ved faktisk ikke om den plade er deri...

@Krogsgaard: Kan ikke se nogle utætheder...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline nels

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #6 Dato: 14. Oktober 2010 kl: 22:21:43 »
Ok, sku lige være sikker på, at temp er konstant..
Er 100 grader så normalt nok..??
Har nemlig hørt omkring 90 grader..
Men er ikke mekaniker, så..??
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #7 Dato: 14. Oktober 2010 kl: 22:28:23 »
Min JX'er lå omkring de 90 grader, AAZ'en ligger ca. på 100 grader når den er faldet til ro og lidt afhængigt af hvor tungt belastet den er...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #8 Dato: 14. Oktober 2010 kl: 23:12:53 »
Hvad mener du med at oliestanden er på max? Hvad er max? Er det max på en tilpasset JX oliepind, der er sat i via bøsningsstykke, eller er det max med den oprindelige AAZ oliepind, der er tilpasset lodretstående motorer? Hvor mange liter olie hælder du i ved et skift uden oliefilter?

Med din elektronik-fetish ;-) har du jo garanteret olietryksmåler på. Hvad viser den?

Generelt har AAZ ofte et temmelig lavt olietryk. Ved du, om du har en oliepumpe med 36 mm tænder i?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #9 Dato: 14. Oktober 2010 kl: 23:13:14 »
når svingehyleriet rammer mig, fylder jeg 1/2 til 1/1 liter olie på, på er der fred igen
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #10 Dato: 14. Oktober 2010 kl: 23:27:11 »
Jeg syntes at 100 grader varm olie lyder lige voldsomt nok til at kunne smøre alle lejer.

Hvis JEG havde en høj, syncro med store hjul og forkammer-topstykke som jeg var afhængig af skulle køre stabilt så ville jeg sku pille turboen af og klare mig med 1,9 sauger power.

SKULLE der sidde en mølle på, så ville jeg få tjekket køler og renset kølesystemet igennem samt skifte kølervæske, nok også tjekke min termostat. Derudover ville jeg montere en intercooler, kigge på om min eksterne oliekøler var effektiv nok, samt sænke ladetrykket og justere dieselmængden ned indtil jeg ramte en driftstemperatur ved vollgas lå mellem 85 og 90 grader. Og så kunne jeg roligt træde pedalen i bund op af Ejer Bavnehøj en dag jeg havde lidt travlt uden at få dårlig samvittighed.

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #11 Dato: 15. Oktober 2010 kl: 00:35:58 »
Undskyld, men er en olietemp. på 100 grader meget. Man kan vel ikke bare sammenligne olietemp. med vandtemp. Mener
 helt bestemt at olien blev væsentlig varmere når vi kørte sydpå med vores luftkølede motorcykler i 70erne og 80erne. De
 gik da ikke i stykker. I dag, så mange år efter, burde en olietemp på 100 grader ikke skabe angst. Eller hvad?

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #12 Dato: 15. Oktober 2010 kl: 01:13:12 »
vi kørte til skagen i sommers med campingvogn efter passaten, olietemp lå konstant på 110 grader iflg boardcomp. uden campingvogn ligger den normalt på 90 grader ved alm kørsel.
og det skal lige siges at olien lige var skiftet inden :)

så jeg ser ingen problemmer i 100grader varm olie.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #13 Dato: 15. Oktober 2010 kl: 08:44:31 »
hvor kære maskinmand, med syncroen fyldt op med måleurer, siger at moderne olie uden problemer kan ta temperature op til 120-140gr. Kan har ikke ÖK på hans 1,9 mTDI.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #14 Dato: 15. Oktober 2010 kl: 09:13:49 »
Citat fra: "Jarl"
Hvad mener du med at oliestanden er på max? Hvad er max? Er det max på en tilpasset JX oliepind, der er sat i via bøsningsstykke, eller er det max med den oprindelige AAZ oliepind, der er tilpasset lodretstående motorer? Hvor mange liter olie hælder du i ved et skift uden oliefilter?


Uden at fylde i filteret får den en hel dunk (5 liter)

Citat fra: "Jarl"
Med din elektronik-fetish ;-) har du jo garanteret olietryksmåler på. Hvad viser den?


Som tidligere skrevet er det ikke sat til lige pt. da jeg skal have fat i et reloc. kit til føleren...

Citat fra: "Jarl"
Generelt har AAZ ofte et temmelig lavt olietryk. Ved du, om du har en oliepumpe med 36 mm tænder i?


Det ved jeg ikke da jeg ikke har haft bundkaret pillet af...Umiddelbart ved JanK det vist heller ikke...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan