Forfatter Emne: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo  (Læst 4259 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #15 Dato: 15. Oktober 2010 kl: 09:35:41 »
Det er noget du lagde mærke til på din tur til Berlin og tilbage igen ikke sandt? Det er ikke bare klassikeren med mange småture.. kondens i olien og så en LAAANG hård tur der koger kondensen ud?

Jeg kan ikke se hvorfor den ellers meget dygtige og vederhæftige mekaniker der har bygget den 1,9 skulle have sprunget over hvor gærdet er lavest og glemt at måle oliepumpen ud eller har sat en med de små tænder i.. (passer den med de små overhovedet og kan man købe den længere??)

Kører du på "moderne" olie Morten eller det billigeste fra det billigeste sted?

Det kan sagtens være at en motorkonstruktion der iøvrigt er kendt for sin robusthed og gode køleegenskaber kan klare at køre med 100 grader varm olie en udflugt til Skagen og hjem igen, men er det ikke din normale driftstemp ved normal kørsel uden oppakning og noget på krogen? Og vi snakker jo IKKE kun om 100 grader varm olie her, vi snakker faktisk om en lav olietrykstilstand med snoninger på motoren..  Hvad dit olietryk REELT er kunne være interessant information..

Det kan sagtens være at noget kan klare at køre "sådan og sådan" men .. jeg prøver lige igen.. skal det være en vogn der skal starte og køre hver dag og som man er afhængig af.. hvorfor så insistere på at køre den på kanten 95% af tiden??

Jeg ville trimme min motor ind så den maks blev omkring 90 i olien ved fuld gas op af Ejer Bavnehøj.. så kan konen, naboen, svigerfaderen eller hvem der nu er syndebukken i familien også sættes bag rattet mens man tager en lur på passagersædet uden nervøse trækninger.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #16 Dato: 15. Oktober 2010 kl: 09:45:47 »
Normal dagligdagskørsel ligger temp. ca. på 95 grader...På ferie turen lå den ret stabilt på 100 grader...

Jeg har en enkelt gang fået fremkaldt sammt symptom på Århus N tilkørslen når du skal imod syd, men det passede med at jeg skulle hjem og skifte olie den dag og så var det problem væk...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #17 Dato: 15. Oktober 2010 kl: 15:23:00 »
Enig med JU. 100 grader er intet problem i olietemp. Det har massevis af motorer levet med i mange år - herunder CS i T3 uden ekstern oliekøler. Faktisk er det slet ikke dårligt at få olien derop engang i mellem - så er man sikker på, at den sure kondens forsvinder. Derimod er 140-150 grader ud over det tilladelige, og det er scenariet i en AAZ, hvis man ikke hælder en ekstern oliekøler på.

Trykproblemer i AAZ er ikke ubekendte. På en CS har man kanonhøjt olietryk, for der er smørestederne: krumtap, mellemaksel og knast. På en JX er det krumtap, mellemaksel, knast, sprøjtedyser og turbo - altså er der brug for mere olieforsyning (større pumpe). På en AAZ er der - udover JX-stederne - også en smørekanal til hydroløfterne - altså er afledningen den størst tænkelige. Vil man derfor - på en en AAZ - have et acceptabelt tryk, så er betingelsen en fit oliepumpe af største størrelse.

Hvad angår den dygtige og samvittighedsfulde mekaniker, så kan jeg oplyse, at en anden bruger her på nettet ligeledes havde fået samlet en motor hos ham med angiveligt en ny 36 mm pumpe, der viste sig at være en halvforkølet 33 mm, da den så dagens lys. Jeg er helt enig i, at XX-mekaniker er ekstremt dygtig, men måske er han ikke helt opmærksom på de problematikker, der knytter sig til AAZ i en T3.

Men inden vi dødsdømmer oliepumpen, så er det påfaldende, at den kun reagerer ved kurvekørsel. Når jeg spørger til oliestanden, så skyldes det, at symptomerne kunne fortolkes som om, oliepumpen ikke kan "nå" oliens overfladespejl, når det fortrænges til venstre. Af samme årsag er jeg begyndt at køre med skvulpeplade - det holder olien lidt mere "på plads", når man laver krappe sving.

Nu skal jeg jo ikke bestemme noget her, men jeg har det selv sådan, at min bil er grounded, hvis jeg har den mindste mistillid til olietrykket. Mit råd, som du kan skrotte, hvis du vil: 1) af med bundkarret, tjek oliepumpen - mål, om tænderne er 36 mm, mål om slitagen mellem tænderne overskrider 0,15 mm - helst kun 0,10 mm. 2) Sæt skidtet sammen igen med skvulpeplade. 3) Offer en hundredekroneseddel på to spritnye olietryksfølere. Når de ting er på plads, så ville jeg kunne sove roligt, og hele processen kan gøres på 1½ time. Alternativt er worst case scenariet, at plejlstangssølerne får en tekstur som en nypløjet mark...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #18 Dato: 15. Oktober 2010 kl: 16:56:22 »
Jeg satte selv min JX-pumpe ubeset over i AAZ-hybriden så Claus bør nok ikke bebrejdes for den :roll:  :oops:
, når det er sagt, er han ægte golf-mand og var meget uforstående overfor at jeg insisterede på at køre med ekstern oliekøler. Jeg ved at han senere har sat en AAZ i en T3 til et nært familiemedlem, så han er nok klogere i dag :wink:
I øvrigt kørte vi også med en olietemp mellem 90 og 100grader (hvordan er det nu man laver grader-tegnet?)
Jeg hælder til, at der er for lidt olie på. De gange jeg har lidt af for sløj oliepumpe, har det kunnet ses når man tog gassen efter lang tids motorvejskørsel, eller ved summen i mellemområdet (vel nok 2500-3000rpm)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #19 Dato: 15. Oktober 2010 kl: 17:05:48 »
Faktisk var det ikke din motor, jeg sigtede til, DJ, men en anden brugers.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #20 Dato: 15. Oktober 2010 kl: 17:08:59 »
ah, troede jeg var den eneste, men det hjalp allefals at købe en ny
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #21 Dato: 15. Oktober 2010 kl: 19:39:08 »
Citat fra: "nels"
Ok, sku lige være sikker på, at temp er konstant..
Er 100 grader så normalt nok..??
Har nemlig hørt omkring 90 grader..
Men er ikke mekaniker, så..??


Alt imellem 100-130 grader olietemperatur er ganske normalt og ufarligt. (med mindre du kører på olie der er så tarvelig at den ikke en gang kan bruges til at smøre cykelkæden med)....

Fra 130 grader og opefter snakker vi racer-olier og/eller mere køling....
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #22 Dato: 15. Oktober 2010 kl: 21:26:39 »
er det aldis det bedste der har kørt 6000km siden sidste skift???
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #23 Dato: 15. Oktober 2010 kl: 22:52:53 »
KISS- Fyld en liter mere på og se om problemet er løst.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
« Svar #24 Dato: 16. Oktober 2010 kl: 20:03:30 »
Jeg har opblevet det samme. Faktist var der 1 1/2 l for meget olie på. Det tappede jeg af, men efter 20-30 km var der igen 1 liter olie i overskud. Det viste sig at der kom dieselolie ned i motorolien. Årsagen var at  motoren ikke kørte på cylinder 4 og at topstykket var ødelagt ved det ene afstands stukke ved knasten. (Der kommer et indlæg om dette senere).
Jeg var blevet fortalt, at det skyldes at tandremmen sad forkert. Men et tjek viste tandremmen sad som den skulle.
Den dårlige cylinder skyldes formentlig at bolten til krumtappen (en 10.9'er ) er var løs, men helsigvis hel og indsprøjtningstidspunkter flukturede.
Jeg vil derfor tjekke om olien et fed nok. Eventuel skifte den og holde øje med, om der er det normale forbrug som tidligere.
PS: Jeg kom på et tidspunkt 1 1/2 litter 20/50 olie på. Dette gjorde at jeg kunne køre 20 km i stedet for 2 km, før lampe og lys gik igang.

Mvh Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD