Forfatter Emne: mister \"tændingen\" ved høje omdrejninger  (Læst 3180 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
mister \"tændingen\" ved høje omdrejninger
« Dato: 19. December 2006 kl: 20:05:34 »
Jammer og klage alle mine dage. :cry:

Den blå "reserve-syncro" er nu begyndt at gøre knuder.
Der er en 1,6D motor fra passat med dieselpumpe fra samme

Problemet:
Når maskinen får et vist antal omdrejninger, er det ligesom at en cylinder står af og jeg mister trækkraft, når jeg så går ned i omdrejninger kører den fint igen. Indimellem er der ikke noget problem overhovedet og jeg kan tage alle de omdr. jeg lyster.
Jeg har ikke omdrejningstæller i vognen, men problemet indtræffer ved ca 63 km/t i 3. gear og 95 km/t i fjerde.

Jeg HAR overvejet:

1. Den får for lidt diesel når den skal yde. (kun en enkelt lille luftboble i brændstofslangen og dieselfilteret er kun 2500 km gammel)

2. Der er noget galt med omdrejningsbegrænsningsdelen der sidder inde i pumpen. (har ikke følt mig sikker nok til at skille pumpen ad)

3. Jeg har lige skiftet gløderør kan ét af dem mangle en enkelt omdrejning så at der slipper luft ind/ud (syns selv den er langt ude)

4. Motoren er FÆRDIG og jeg kan sætte endnu et hak i min sorte speederstøvle. (Jeg kører faktisk pænt og stille, men jeg har sgu ikke haft for meget held med motorene de sidste par år)

Er der nogen der erfaring, råd, forslag?

Den kører sgu egentlig ok meeeen 60 km/t op ad bakke på en befærdet landevej, det får man ikke glade medtrafikanter af.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
mister \"tændingen\" ved høje omdrejninger
« Svar #1 Dato: 19. December 2006 kl: 20:21:05 »
Hmm - den er tricky. Da jeg lige læste din beskrivelse sagde min mavefornemmelse "for stramme ventiler" eller "hængende dyse", men det er som sagt kun en spontan indskydelse.

Det her nye dieselfilter - er det tæt og ordentligt monteret? Er der vished for at hele slangesystemet fra tank til pumpe et helt tæt? - Og dyserørene spændte og tætte? Det forudsætter jeg - ellers er yderligere fejlsøgning omsonst.

Optræder fænomenet både ved varm og kold motor? Optræder det også selvom du bare pralgasser i frigear? Ændrer lydbilledet sig i retning af en hård metallisk klingende lyd? Ved du om ventilerne står meget tæt?

Ja, vi må vide lidt mere.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
mister \"tændingen\" ved høje omdrejninger
« Svar #2 Dato: 19. December 2006 kl: 20:37:41 »
Citér
Det her nye dieselfilter - er det tæt og ordentligt monteret? Er der vished for at hele slangesystemet fra tank til pumpe et helt tæt? - Og dyserørene spændte og tætte? Det forudsætter jeg - ellers er yderligere fejlsøgning omsonst.


Filter ...TJEK,           Tank til pumpe ....TJEK,           Dyserør .....TJEK

Citér
Optræder fænomenet både ved varm og kold motor?


Tja.. normalt svinger jeg mig ikke op i så hysteriske omdrejninger på kold motor, men jeg har faktisk prøvet og der er ingen forskel

Citér
Optræder det også selvom du bare pralgasser i frigear?


Nej der tar den godt ved

Citér
Ændrer lydbilledet sig i retning af en hård metallisk klingende lyd?

Tja der er jo mange lyde i sådan en gammel kassevogn, men tjoooe måske, jeg må lige ud og lytte efter

Citér
Ved du om ventilerne står meget tæt?

Ingen anelse

Er det alvorligt?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
mister \"tændingen\" ved høje omdrejninger
« Svar #3 Dato: 19. December 2006 kl: 21:58:56 »
Hmm - tja - jeg hælder stadig til mavefornemmelsen - for stramme ventiler.

Prøv lige - uden at jeg helt kan garantere, at det er det - at lette ventildækslet - og mål, hvordan ventilerne står. Hvis du finder en, der ligger helt nede på 0,10 eller derunder, så har du løsnigen. Teorien er, at ventiler - som alt andet - udvider sig i varme. Når motoren snurrer mange (belastede) omdr. så bliver (især udstødnings-) ventilerne meget "lange". Hvis ikke denne længdeudvidelse kan optages af et tilpas spillerum, så støder ventilstammen på knasten, selvom den vender den flade side til, og ventilen kan derfor ikke lukke ordentligt og derfor komprimeres der ikke på cylinderen, men derimod suser halvuforbrændt diesel lige igennem. Fortsætter man uanfægtet, så brænder ventilen i stykker (og taber måske hovedet ned i cylinderen = kapital Motorschaden!), fordi den ikke kan aflevere sin varme til ventilsædet. Derfor gælder: altid hellere for løse ventiler end for stramme. Jeg stiller altid 0.25 og 0.45 for hhv ind og ud.

En klemmende dyse vil som regel ytre sig gennem en markant hård metallisk klingende lyd, der forsvinder når man løsner det pågældende dyserør.

Men måske er det noget helt andet, som kræver, at man har bilen til at lytte på ved siden af.

Et ret sikkert kendetegn på fejljusterede ventiler er at det typisk vier sig ved "pressede" situationer - når den skal accelerere, op ad bakke, med trailer på osv., og at det aftager i afslappede situationer - speederløft, ned ad osv. Det er også kendetegnet ved at det er en snigende fejl - det kommer ikke over natten, men bliver langsomt gradvist værre og værre.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
mister \"tændingen\" ved høje omdrejninger
« Svar #4 Dato: 22. December 2006 kl: 23:03:25 »
Hm..

Det er sgu også galt ved pralgas, og det kom over en nat. Jeg har hul i udstødningen, så det med den metalliske lyd er lidt svær. Jeg syntes dog til tider at motoren lyder som om der sidder en gammeldags ringeklokke og kører løs.
.......Vi satser på dyserne første omgang, jeg får dem lige testet i løbet af weekenden de skal ligge på 135 - 145 bar ? eller hyr?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
mister \"tændingen\" ved høje omdrejninger
« Svar #5 Dato: 22. December 2006 kl: 23:52:33 »
Citér
135 - 145 bar


Ja, 130 - 135 på en sugediesel, 155 på TD
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
mister \"tændingen\" ved høje omdrejninger
« Svar #6 Dato: 22. December 2006 kl: 23:59:39 »
OK -tak
Jeg melder lige tilbage når problemet er undersøgt.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
mister \"tændingen\" ved høje omdrejninger
« Svar #7 Dato: 23. December 2006 kl: 00:00:17 »
OK -tak
Jeg melder lige tilbage når problemet er undersøgt.

edit:
Hrmf .... tilbageknappen :roll:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
mister \"tændingen\" ved høje omdrejninger
« Svar #8 Dato: 05. Januar 2007 kl: 16:18:43 »
Nå omsider lidt bil-tid

Dyserne (i bar):
1=110
2=130
3=155
4=130

Justeret nu så alle ligger omkring 130

Ingen forskel på problemet, men så blev det da fikset.

I dag skulle jeg så have ventildækslet af. for at give lidt plads, det viser  sig så at slangen til indsugningsmanifolden er delt i to, hvilket jo så medfører at maskinen har suttet luft (og snavs) lige fra moder natur. Kan det have en effekt (udover at der kan være kommet snavs i ventilerne?) Her tænker jeg på om det har været for let for maskinen at trække vejret
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
mister \"tændingen\" ved høje omdrejninger
« Svar #9 Dato: 05. Januar 2007 kl: 19:18:55 »
Og da du nu havde ventildækslet afmonteret, så chekkede du jo lige ventilspillerummet, og hvordan stod de?

Skidt med slangen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
mister \"tændingen\" ved høje omdrejninger
« Svar #10 Dato: 06. Januar 2007 kl: 19:39:44 »
Fra bagklappen og frem målt i mm på kold motor:

1: 0,35
2: <0,05

3: 0,40
4: 0,20

5: 0,15
6: 0,50

7: 0,10
8: 0,45

øøhmenø 1,3,5 og 7 er ind ikke?? :roll:
Uanset hvad er noget da ikke heeelt som det bør være.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Mølle

  • Gæst
mister \"tændingen\" ved høje omdrejninger
« Svar #11 Dato: 06. Januar 2007 kl: 19:50:25 »
rækkefølgen (uanset fra hvilken ende du ser det)

u, i, u, i, i, u, i, u.

Kkrogsgaard

  • Gæst
mister \"tændingen\" ved høje omdrejninger
« Svar #12 Dato: 07. Januar 2007 kl: 10:22:54 »
Jeg kan huske Jarl beskrev det i en anden tråd, det er noget med, når man drejer og dieselen skvulper, så suges der lidt luft med op, hver gang... Er det ikke sådan det er?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
mister \"tændingen\" ved høje omdrejninger
« Svar #13 Dato: 07. Januar 2007 kl: 19:02:26 »
@dokajønne

Jeg vil vædde på, at ventil 2 er forklaringen på dit problem.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
mister \"tændingen\" ved høje omdrejninger
« Svar #14 Dato: 07. Januar 2007 kl: 19:14:17 »
@Jarl

Jep
Jeg bør vel også justere de andre, hvis der er 0,25 ind og 0,45 ud?
(cylinder 2 klarer vist lige skærene)  

Kan man bruge hjemmelavede shims eller skal de købes? Kan man få dem i alle butikker?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it