Forfatter Emne: Mere strøm fra generator  (Læst 3347 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

m

  • Gæst
Mere strøm fra generator
« Dato: 08. Februar 2011 kl: 22:21:41 »
Har tænkt på at købe en ekstern benzingenerator til at have med på tur, som så skulle startes når batterierne er flade. Men kan se den er ca. lige så dyr i drift som min dieselmotor i tomgang, og så fylder den og er dyr.

Men min generator lader jo ikke nævneværdigt meget i tomgang.
Så jeg tænkte på at skifte remskiven ud på generatoren til en større. F.eks. 25% større.

 - Nogen der ved hvad der sker hvis den får for mange omdrejninger sådan en
   generator?

Kunne forstille mig at sådan en 90 amp. generator fra bos også kan passe på en hurtig benzinbil der måske kan tage 8000rpm.

 - Hvor finder man sådan en skive? Ved en ophugger?
 - Har motoren olietryk nok, når den står i tomgang?


Det ideelle ville være hvis man lige kunne stikke hånden ind bag nummerpladen, og trække i et håndtag, som slog kileremmen over på en større remskive. Og så slog den tilbage inden man igen skulle køre.

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
Mere strøm fra generator
« Svar #1 Dato: 09. Februar 2011 kl: 11:23:17 »
konvertering til modern generator med 150A, den laver nok i tomgang.
men det kræver en del ombygning, b.l.a. til 6PK-remdrev.
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Mere strøm fra generator
« Svar #2 Dato: 09. Februar 2011 kl: 17:25:30 »
Du kan også montere en solfanger fast på taget. Så giver den stort set altid strøm nok.
Hvor mange og hvor store er dine ekstra batterier?
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline nels

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Mere strøm fra generator
« Svar #3 Dato: 09. Februar 2011 kl: 17:49:52 »
Citat fra: "Mary"
Du kan også montere en solfanger fast på taget. Så giver den stort set altid strøm nok.
Hvor mange og hvor store er dine ekstra batterier?


Hvad er målene på sådan en solfanger og skal den være skråt oprejst,
pris og ca watt/amp..??
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Mere strøm fra generator
« Svar #4 Dato: 09. Februar 2011 kl: 17:59:26 »
Den solfanger vi har på Mary er en type man køber til lystbåde. Den er meget robust og vejrbestandig i modsætning til mange andre.
Vi købte den i Australien for 2 år siden og gav ca. 7-800kr for den. De må også kunne findes i lystbådebutikker herhjemme.
Den er ca. 30x100cm
Så vidt jeg husker var den på 900 (mw??). Men jeg er ikke sikker på om enheden er rigtig husket, bare at det var noget med 900.
Den giver strøm nok til at trække en 60L Waeco køleskab om dagen. Køleskabet holder 5grader selvom der er 40grader i bilen.
Den sidder monteret på den "skrå" flade af vores Reimo hævetag. Men den kan også sagtens sidde vandret monteret.

Mit bud er at med 3 af denne på taget og ca. minimum 140 AH så er man fint dækket ind til mange dages forbrug.
Vi har kun en på Mary og det er lige i underkanten når man konstant bor i bilen.
Men jeg kan bedre lide en solfanger en at montere en kraftigere generator, som jo også tager noget af kraften fra motoren/bruger mere brændstof.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Mere strøm fra generator
« Svar #5 Dato: 09. Februar 2011 kl: 17:59:58 »
Kig lidt på hjemmesiden og se om ikke der er et billede, hvor du kan se solfangeren.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline nels

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Mere strøm fra generator
« Svar #6 Dato: 09. Februar 2011 kl: 18:09:56 »
Ok, takker.
Det jeg mangler strøm til er nemlig et køleskab (48 w) og en varmeblæser (200 w) på en kølig aften..,
og det irriterer mig, at man skal ud og en køre længere tur, hver dag for, at lave strøm.. :)
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)

Offline joker

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Mere strøm fra generator
« Svar #7 Dato: 09. Februar 2011 kl: 18:32:31 »
Vi køre mellem 30 og 50 tusinde km hvert år på ferie i vores bil og har aldrig haft problemer med at der ikke skulle være strøm til køleskab / pc / tv    og vi køre bare med en alm 90 amp generator og 2 stk alm start batterier
tror det vigtigste er at have nogle gode batterier og velige holde dem ordenligt , så sent som i lørdags hørte jeg om nogle der havde solfanger på taget og aligevel måtte skubbe bilen igang
Måske det er nemmest og billigst bare at holde bilen i god stand så starter og køre den jo nok det har den jo gjort i 23 år

Hilsen Villy

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Mere strøm fra generator
« Svar #8 Dato: 09. Februar 2011 kl: 18:41:44 »
Et par gode batterier er altid godt :)

I Mary har vi et start batteri og to ekstra forbrugsbatterier (startbatterier men ville gerne have marinebatterier). Forbrugsbatterierne er sat op med et "skillerrelæ" således at de kan køres flade og aldrig vil tage strøm fra startbatteriet. Således kan vi altid køre forbrugsbatterierne helt ned og alligevel nemt starte.
Da vores forbrugsbatteri var helt kørt i sænk startede vi motoren i ca. 10-20 minutter for at holde strøm til køleskab.
Hun har bare en 60amp generator, som senere blev "tunet" til 75amp i Peru og så døde den 1/2 år efter i Canada.

Vi har ingen varmeblæser men i stedet for et dieselfyr fra Webasto.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

m

  • Gæst
Mere strøm fra generator
« Svar #9 Dato: 09. Februar 2011 kl: 19:08:19 »
Har været lige ved at købe solceller til 4500kr med det hele, for elsker tanken om vedvarende energi, men indså at, jeg jo faktisk har strøm nok til at holde 7 dage på Roskildefestival og høre radio og have lidt lys tændt, så droppede det igen.

Da jeg købte bilen var der monteret 2 batterier med et relle, som parallelforbandt batterierne når jeg satte tænding på. På en tur til Sverige blev forbrugsbatteriet fladt, og der spang en 80 amp. sikring. Jeg skiftede batterierne rund på en bakketop, for at få en smule strøm på batteriet så det ikke sulfatlerede, men det mislykkedes, da der ikke var strøm nok til at aktivere afbryderkontakten til diesel, så bilen kunne starte.

Herefter ændrede jeg mit system til en manuel omskifterkontakt til 250kr, købt ved en marineforhandler, hvor man kan vælge mellem batteri 1 og 2, begge samtidig når man f.eks. skal lade, og så har man også en hovedafbryder. Så kan man på 220v lade sine batterier op, og så afbryde batterierne, og køre resten af forbruget over 12v laderen. Jeg er godt tilfreds :)

Der er i øvrigt fint plads.. Øh (lige plads nok) til to almindelige 80 amp. batterier i motorrummet modsat luftfilteret.

Med hensyn til køleskab og varme, så bruger jeg gas. Tror sådan et køleskab køre 3-4 uger på en 11kg gasflaske til 100kr ved Sonja og Wolfgang i Tyskland. (Ved godt man skal bruge de små blå til 160kr for 3 kg)   :roll: Og ca. 6 timer på batteridrift. Min erfaring.

Jeg er i øvrigt fint tilfreds med min forholdsvis nyrenoverede 90 amp. generator, vil bare gerne have muligheden for at kunne tænde motoren en times tid og så få smidt 40 amp på batteriet - hvis man nu vil holde en fest, hvilket er sket endda nogen gange i min multivan efterhånden  :D

Men sådan som det er nu, slukker ladelampen ikke en gang når den holder i tomgang.

Hvad kan der ske ved at finde et større remhjul?

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Mere strøm fra generator
« Svar #10 Dato: 09. Februar 2011 kl: 20:46:58 »
Hej  Milos , der er ikke nogen ladelamper der slukker i tomgang , den skal lige ha lidt gas , det er både benzin og diesel der er sådan .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700