Forfatter Emne: tandrem skift. På mærkerne  (Læst 8421 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mølle

  • Gæst
tandrem skift. På mærkerne
« Dato: 09. Januar 2007 kl: 21:39:00 »
ikke det bedste camera til "tæt på" bileder

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
tandrem skift. På mærkerne
« Svar #1 Dato: 09. Januar 2007 kl: 21:41:00 »
Jeg er bange for at du bruger det forkerte mærke på koblingen. Det skal være et "hug" ned i godset. Er det ikke en forhøjning, du har fotograferet?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
tandrem skift. På mærkerne
« Svar #2 Dato: 09. Januar 2007 kl: 21:54:30 »
jo. det er en lille tap på koblingen. Der er kun den ene på hele omgangen, og så står pumpen ud for mærket. Skal jeg lede videre???

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
tandrem skift. På mærkerne
« Svar #3 Dato: 09. Januar 2007 kl: 22:18:18 »
Nja, der er nok to tapper, men ingen af dem er 0-mærket. O-mærket er en fordybning, som nedenfor er lokaliseret for enden af tændstikken:

 
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
tandrem skift. På mærkerne
« Svar #4 Dato: 09. Januar 2007 kl: 22:34:21 »
ok. tak.

jeg søger videre.

Mølle

  • Gæst
tandrem skift. På mærkerne
« Svar #5 Dato: 14. Januar 2007 kl: 18:32:03 »
her er så det rigtige mærke set gennem inspektionshullet

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
tandrem skift. På mærkerne
« Svar #6 Dato: 14. Januar 2007 kl: 19:21:48 »
Mystisk
Når jeg ser indlæget kan jeg ikke se mølles billeder, men når jeg skriver dette svar er de helt tydelige under tekstfeltet :?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
tandrem skift. På mærkerne
« Svar #7 Dato: 14. Januar 2007 kl: 19:43:31 »
Ja, det er da mystisk...Jeg kan nemlig godt se billederne :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst
tandrem skift. På mærkerne
« Svar #8 Dato: 14. Januar 2007 kl: 19:52:08 »
Vil det sige det kun kan stå sådan der på samme tid, altså for både knast, pumpe og kobling?
Eller kan det stå på flere måder uden at være den rigtige?

Hvor er mærket på knasten?

Min mekaniker har sagt at det kan stå på mange forskellige måde uden at være rigtigt, så han frarådede at jeg selv gik igang med det.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
tandrem skift. På mærkerne
« Svar #9 Dato: 14. Januar 2007 kl: 20:17:29 »
Hvis alle tre komponenter - dieselpumpe, krumtap og knastaksel - står på de respektive mærker, så er det fint. Selvfølgelig skal de stå på mærkerne på samme tid, og man skal lave et par testdrejninger med en nøgle på krumtappen for at sikre sig, at remmen finder fint ind på plads og har den rette tilspænding. Knasten har ikke et mærke, men derimod en kærv i sin bagende, der skal flugte topstykkets overkant. Dette bestemmes med et stykke fladjern, man lægger ind i kærven.

Når så hele processen er gennemført, så er det klogt at time pumpen, så man er sikker på, at den står optimalt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

  • Gæst
tandrem skift. På mærkerne
« Svar #10 Dato: 14. Januar 2007 kl: 20:29:59 »
ok.

Udfra billedet at bedømme, så ser det ud til at mærket på pumpen står lodret med pumpen... Eller hva?

Mølle

  • Gæst
tandrem skift. På mærkerne
« Svar #11 Dato: 14. Januar 2007 kl: 21:41:09 »
ja næsten. Mærket på pladen bag remmen står ca. kl. 11. Du kan ikke tage fejl. Det er en ca. 1 cm. lang "udposning",

Mølle

  • Gæst
tandrem skift. På mærkerne
« Svar #12 Dato: 14. Januar 2007 kl: 21:47:15 »
vedr. timing af pumpen...

det har jo været nævnt før, men jeg mindes ikke, at det er beskrevet.

Det er jo nemt nok at dreje pumpen i de 3 udfræsninger, hvor pumpen er monteret, men hvor skal den stå?

På Jarls hj.side er det beskrevet, hvordan man placerer måleuret, og dermed kan se hvornår pumpeslagene "vender", men i forhold til hvad??? skal der en grad-skive på et af knasthjulene eller hvad timer man ud fra??? Den skal vel ikke give udslag på "0"???

-og er der noget med at åbningstryk og timing hænger nøje sammen, altås noget med at højere åbningstryk kræver tidligere timing??

er der en grund-indstilling, som man går du fra, og derefter forsøger sig lidt til begge sider, for at se, hvor motoren går bedst??

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
tandrem skift. På mærkerne
« Svar #13 Dato: 14. Januar 2007 kl: 22:22:51 »
Pumpetiming gøres med et måleur, der fæstnes med en adaptor i centerhullet bag på pumpen. Uret sættes med lidt forspænding, så man er sikker på, at det kan bevæge sig et par mm i begge retninger. Så drejes krumtappen indtil mærkerne er i 0. Derefter drejes krumtappen baglæns til måleuret ikke længere bevæger sig. Så nulstilles uret. Derefter bevæges krumtappen (langsomt) frem til 0 igen. Nu kan uret aflæses, og man kender timingen. Skal den justeres drejes dieselpumpen som en strømfordeler.

Ja, der er sammenhæng mellem dysernes åbningstryk og pumpens timing, som beskrevet på min hjemmeside. Højere åbningstryk stiller krav om tidligere timing. Åbningstrykket er 130 bar for sugediesel og 155 TD, men når man fifler med alternative brændstoffer, så ændrer man typisk på det. Standardtimingen på 0,91 er derfor kun korrekt, hvis dyserne også passer man standardmålene.

Når man bevæger sig væk fra standardmålene, så er man på herrens mark. Det er der, hvor man er overladt til sine ører, når man timer pumpen. Det kan jeg godt finde på at gøre selv - også på en motor med standard set-up, men hvis man ikke har temmelig meget diesel i blodet, så skal man lade være med det. Prisen for et uerfarent øre kan nemlig være totalt motorhaveri. - Så er det altså bedre at bruge et kvarter med måleuret.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
tandrem skift. På mærkerne
« Svar #14 Dato: 15. Januar 2007 kl: 22:49:22 »
ok. Soleklart, og smadder let. Dvs. at man timer pumpen ved at måle, hvor meget knasterne i pumpen har løftet, når motoren står i 0???

-og at løftet aflæst på måleuret direkte kan overføres til det tryk, som giver åbning af dysserøret??

hvad skal uret vise som standard????