Forfatter Emne: Den hvide røgs årstid?  (Læst 1708 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Den hvide røgs årstid?
« Dato: 24. Januar 2007 kl: 13:46:00 »
Så blev det koldt og jeg har oplevet følgende symptomer på min gamle (290.000 km+) JX:

Når jeg starter om morgenen så skal jeg for at få gang i den holde speederen i bund. Ellers tager den ikke ved og jeg slider starteren unødvendigt.  Det er der vel som sådan ikke noget galt i? På sneen under udstødningen kan man se små sorte partikler efter start.

Den ryger hvidt når den er startet og holder i tomgang, men det bliver markant mindre når den er varm. Der kan dog altefter forskellige forhold stadig ses udstødningsrøg af en hvilig/grålig farve.

Til gengæld er der noget som ikke fungerer optimalt i kølesystemet og efter at have søgt på "kølevand" har jeg overvejet at skifte termostaten til den 80 graders jeg har liggende til min AAZ (den kan jo bare flyttes over). Hvor sidder den termostat? Og hvor let er den at skifte?

Symptomerne er at den periodisk bruger kølevand (men nogle gange næsten ingenting) det virker somom den bruger mest når jeg har læs på og belaster motoren ved høje omdrejninger (3800-4000). Der er en slap rem der ved start er begyndt at pive bagude og omdrejningstælleren viser ikke noget før piveriet er holdt op (lidt opgasning får lyden til at forsvinde) Er det nu jeg skal have lavet detder enrems-system? Eller skal jeg bare skifte den rigtige rem og vente til AAZ ombygningen?

Her til morgen begyndte kølevandslampen så pludselig at blinke på motorvejen og jeg holdt ind og efterfyldte med kølevæskeblandet vand. Blinkeriet holdt op igen efter 40-50 sekunder ca.

Jeg tænker remskifte så vandpumpen kan arbejde optimalt og evt. termostat skifte så den mulighed er udelukket.

Derefter skift af expansionsbeholderen?

Kommentarer og guides til termostatskift/remskift modtages med kyshånd.

P.S: Nej.. den er STADIG ikke synet og der er dukket et hul op i den anden bærearm. Jeg går og venter på et brev fra politiet  :cry:  og så må jeg enten sende den på værksted eller pille pladerne af..  :(
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Den hvide røgs årstid?
« Svar #1 Dato: 24. Januar 2007 kl: 19:28:48 »
Lille symptomberetning fra en 70 km lang køretur hjem fra arbejde, håber det kan hjælpe til fjernfejlfinding.

Ved opstart.. blinke blinke blinke med vandlampen... (ja også efter 10 seks)
Lade motor gå i tomgang.. fylde bageste beholder helt op så det løber ud af  hullet .. ingen bobler at se umiddelbart (men jeg tjekker grundigere ved lejlighed) Begynde at køre.. 30-40 sekunder senere stopper lampen med at blinke. Motor kold.. temperaturnålen bevæger sig langsomt op til toppen af det hvide felt. Alt virker "normalt" 6 km senere.. stopper for at tanke. Motoren stoppes .. (jeg skal bruge nøglen til tankdækslet) tanke tanke.. Starte igen.. bliiinke bliinke bliinke. Ud og skrue låget af vandet vælter ud.. på med låg igen. Køre 60 km med ca 3200-3700 omdrejninger maks på motorvej. På intet tidpunkt pedalen i bund. 61 kms mærket.. temperaturen stiiiiiger.. stiiger spontant i løbet af 1 minuts tid er den på vej på den forkerte side af dioden. Omdrejninger ned under 3000 og snøøvle sig med 65-70 hen til næste afkørsel. Holde ind..  stoppe motor. tjekke vand.. vand løber ud af hullet.. lukke. surmule.. Starte motor.. bliinke blinke.. nu med temperaturnålen helt ned i det hvide lige pludseligt.. Køre et halvt minuts tid.. blink stopper.. nu med temperaturnålen nede midt i det hvide felt (hvad fanden ? nu må den så ikke få over 3000 omdrejninger eller hvad? men den er skudda varm???) sådan holder den sig hele vejen hjem.. indtil jeg triller langsomt ind og skal parkere.. så begynder nålen at snige sig op over det hvide felt.

Jeg har tidligere lagt mærke til at temperaturen steg drastisk når bilen holdt stille ved kryds med varm motor eller ved langsom kørsel som indkørsler (ja de er lange herude på landet) men har bare opfattet det som et tegn på at fartvinden ikke var der til at køle vandet.

På intet tidspunt mens jeg har være opmærksom på det har den elektriske pumpe startet efter jeg har slukket motoren og pumpen virker.. jeg har bragt den til at snurre ved at forbinde den fejlagtigt med et løst dinglende kabel i motorrummet en gang for nogle måneder siden.

Nogen inputs?

Hvad gør jeg? i hvilken rækkefølge? lufter køler ud? skifter termostat? remme på vandpumpen? vandpumpen? hele motoren?  :x
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Den hvide røgs årstid?
« Svar #2 Dato: 24. Januar 2007 kl: 20:23:19 »
thermostaten tager maks 10 min at skifte, den sidder i et sort plast hus i højre side nederst på motoren. Jeg skiftede min på ca. 2 min inden døre i efteråret, det der tager længst tid er at lufte ud bagefter.

jeg mener huset sidder med 2 bolte til en 10´er top
Mvh. Casper

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Den hvide røgs årstid?
« Svar #3 Dato: 25. Januar 2007 kl: 19:18:42 »
Oh well.. fukkit. I dag på vej til job stod JXeren så af.. den trykker nu vand om i den bageste boks og bliver for varm.. Den kan stadig liste rundt under 3000 /o  men ikke længe af gangen og den spiser lige så meget kølevand og olie som den drikker diesel ..  :x

Hm.. tænkeboks..

VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

ludvig

  • Gæst
Den hvide røgs årstid?
« Svar #4 Dato: 25. Januar 2007 kl: 21:46:30 »
*Så kan du godt skifte top pakning..
ikke så meget at tænke over...

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Den hvide røgs årstid?
« Svar #5 Dato: 25. Januar 2007 kl: 22:14:07 »
Tror jeg smider en 1Y med turbo i istedet for.. Nu har den stået og gloet på mig så længe på værkstedsbordet.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

ludvig

  • Gæst
Den hvide røgs årstid?
« Svar #6 Dato: 25. Januar 2007 kl: 22:24:51 »
Citat fra: "jankjerbye"
Tror jeg smider en 1Y med turbo i istedet for.. Nu har den stået og gloet på mig så længe på værkstedsbordet.


ja så er der jo ikke så meget at være i tvivl om..
en go halv lørdag, så er det jo klaret...

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Den hvide røgs årstid?
« Svar #7 Dato: 26. Januar 2007 kl: 00:23:49 »
Hvis jeg havde en masse nyrenoverede dele liggende, alle bolte, pakninger og dimser klar og et opvarmet værksted med lift.. ja..

Som forholdene er nu.. nej..  Det kommer til at strække sig over nogle uger at få pillet dele af gamle Jxere (turbo, manifolder, pumper, hele lortet) tjekke om de virker, få lavet en liste over hvad der mangler og få færdigmonteret motoren. Derefter skal den så stoppes i og tilsluttes.. og ja den del af det burde ikke tage mere end en weekends tid.

tid..  *suk*

 :?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Den hvide røgs årstid?
« Svar #8 Dato: 26. Januar 2007 kl: 18:28:09 »
Hvaeh, Jan...
Skal vi finde en autotrailer til d. 9. feb??

Så kan vi da læsse Grüneren bagpå Højben og tage den med op til Kurt sammen med en motor ;) Så skal du bare koncentrere dig om at få samlet motoren :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Den hvide røgs årstid?
« Svar #9 Dato: 27. Januar 2007 kl: 17:40:08 »
@Jan:

Ja, det lyder unægteligt som toppakning/topstykke.

Hvordan mht. syn? Er strategien at prøve at nå klargøringen før eller er vi ude i noget 'af-med-pladerne' og så have god tid til processen?

Hvis alt skal klares inden syn, så skal man måske tænke alternativt på motorfronten. Skift af topstykke og pakning er ikke værre end din gearkasseoperation, mens konvertering til 1,9 ikke gøres på en halv lørdag og såmænd heller ikke i løbet af et Salvesentræf- særligt set i lyset af årstiden, ombygningsmængden og dine værkstedsforhold. Har du et brugbart topstykke på en af de gamle JX'ere, så udgiftniveauet kunne holdes i ave?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!