Forfatter Emne: Gearolie lækage ved motorpåsætning  (Læst 1193 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Gearolie lækage ved motorpåsætning
« Dato: 17. Juli 2011 kl: 18:38:02 »
Jeg er ved at sætte motoren op til gearkassen som stadig sidder i bilen.
Det er som sædvanlig et hyr at få dem sammen.
Jeg holdt så pause fra kl. 10 til ca. kl 16, og kan nu konstatere
at der er løbet  gearkasseolie ud under klokken.
Før var klokken tør inden i.
     

Er det bare lidt olie der midlertidig er løbet forbi simmeringen, mens akslen er trukket lidt til en side?

Kan jeg have knust en simmering?

Eller kan jeg have fremkaldt større øddelæggelser omkring højgearakslen?
Jeg synes nu ikke jeg var voldsom.
 

Nogen der har en mening om hvordan jeg kommer videre?

Prøve at få det samlet som det er, eller ned med motor igen og dernæst gearkassen ned også?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Gearolie lækage ved motorpåsætning
« Svar #1 Dato: 17. Juli 2011 kl: 19:53:20 »
Hvis olien kommer ud fra højgearsakslen er der al mulig grund til, at antage, at det ikke kun er et forbigående fænomen. Den skulle ikke lække olie - og slet ikke i koblingen. I bedste fald vil den hugge, men hvis koblingen konstant sejler i olie skal den hurtigt skiftes. Så skal det adskilles igen, så du kan lige så godt bide i det sure æble nu.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Gearolie lækage ved motorpåsætning
« Svar #2 Dato: 17. Juli 2011 kl: 20:07:28 »
Citat fra: "Aran"
Hvis olien kommer ud fra højgearsakslen er der al mulig grund til, at antage, at det ikke kun er et forbigående fænomen. Den skulle ikke lække olie - og slet ikke i koblingen. I bedste fald vil den hugge, men hvis koblingen konstant sejler i olie skal den hurtigt skiftes. Så skal det adskilles igen, så du kan lige så godt bide i det sure æble nu.


Godt.
Jeg skiller det ad.
Men ærgerligt at det skulle ske.

Før jeg forsøgte at samle var klokken helt tør inden i,
så lækagen er fremkaldt ved de forsøg på at samle.

Det er ellers lykkedes adskillige gange før uden at dette er sket.

Så jeg kan konkludere at højgearsakslen alligevel er ret følsom.
Så har man ikke for gode forhold at bakse rundt med de tunge dele,
er det bedst at tage gearkasse+motor ned og op som én enhed.

Når først de er nede og ligger på jorden, så kan gearkassen vel
tages af og på, da den er meget lettere end motoren.

Rigtig ærgerlig.
En show-stopper.
Jeg havde ellers forventet at jeg skulle ud og køre i vognen idag.

Er der noget bud på hvad der kan være sket?

Offline e-stenman

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 343
    • Vis profil
Gearolie lækage ved motorpåsætning
« Svar #3 Dato: 17. Juli 2011 kl: 21:24:31 »
Evt et vrid ved afmonteringen. Af egen erfaring ved jeg at al af og påtagning SKAL foregå LIGE bag/forud. Ellers går det MEGET nemt galt !!!
T3 hilsen fra
Preben "Stenman" Hansen
90´er T3 panelvogn
1,9 TD (aaz)
Oversize Mercer-alu

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Gearolie lækage ved motorpåsætning
« Svar #4 Dato: 17. Juli 2011 kl: 21:42:24 »
Citat fra: "e-stenman"
Evt et vrid ved afmonteringen. Af egen erfaring ved jeg at al af og påtagning SKAL foregå LIGE bag/forud. Ellers går det MEGET nemt galt !!!


Jo, det er noget rigtig skidt.
Jeg mister lidt følingen og kontrol,
når jeg skal bakse rundt med noget så tungt.
 
Bare det er noget der lader sig reparerer.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Gearolie lækage ved motorpåsætning
« Svar #5 Dato: 18. Juli 2011 kl: 06:56:43 »
Citat fra: "Aran"
Hvis olien kommer ud fra højgearsakslen er der al mulig grund til, at antage, at det ikke kun er et forbigående fænomen. Den skulle ikke lække olie - og slet ikke i koblingen. I bedste fald vil den hugge, men hvis koblingen konstant sejler i olie skal den hurtigt skiftes. Så skal det adskilles igen, så du kan lige så godt bide i det sure æble nu.


Men hvis der siver lidt olie ud ved højgearsakslen, så løber det vel bare ned af indersiden af klokken, og ud i bunden.

Det skulle da aldrig kunne komme over til koblingen, som jo sidder på den anden side?

Offline Færingen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
Gearolie lækage ved motorpåsætning
« Svar #6 Dato: 18. Juli 2011 kl: 10:09:09 »
Olien skal nok finde vej over til koblingen for siden at lave noget "balade" der.
Venligst. Heðin og Thyra Skarðhamar

1,6 JX Westfalia Jubilæum Joker. 1985

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Gearolie lækage ved motorpåsætning
« Svar #7 Dato: 18. Juli 2011 kl: 14:30:23 »
Der er vist ingen vej uden om at skifte pakning/ring !

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline e-stenman

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 343
    • Vis profil
Gearolie lækage ved motorpåsætning
« Svar #8 Dato: 18. Juli 2011 kl: 16:38:31 »
MEN ...... Det er nu heller ikke slemt at skifte den ring/pakning
T3 hilsen fra
Preben "Stenman" Hansen
90´er T3 panelvogn
1,9 TD (aaz)
Oversize Mercer-alu