Denne gearolie skulle være specielt god til gamle T3,ere. Den er ikke billig, men den anbefales af nogen af de udenlandske T3 "guruer"
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-taf-x-75w-284p.html
Olien er sikkert fin, man som du skriver, ikke billig.
Jeg har jo skiftet gearkasse. Det er en kasse hvor der er sevet
gearolie ud ved flangerne, pga manglende pakninger.
Den gearolie der sev ud var motorolie-farvet.
Jeg prøvede så at skrue bundproppen af mens gearkassen
lå på siden. Den olie der kom ud her var sort.
Så planen er at efterfylde med en billig gearolie,
og så køre et stykke tid med den, og en dag det
passer ind, og jeg har kørt en god tur, vil jeg så skifte
al gearolien ud. Jeg regner med at det er den
måde jeg får flest urenheder ud.
Mht gearolie foreskrives en GL-4 og det bør man jo bruge. Der er ikke noget, der hedder en bedre gearolie (GL-4 / GL-5). Det er udtryk for additiveringen i olien og en GL-5 er noget kraftigere additiveret. Ikke alle legeringer i gearkassen er glad for en GL-5, men jeg har aldrig hørt om nedbrud fordi man bruger en GL-5 olie på T3-gearkasser. Men som sagt foreskrives en GL-4...
Viskositeten 75W/90 kan derimod kan have en god effekt, især ved træge gearskift på kolde gearkasser. Da man sjældent skifter gearolie kan man ligesågodt påfylde en fuldsyntetisk, da baseoliekvaliteten er langt bedre og mer-udgiften er marginal, målt over tid.
Tak, så jeg går efter Krogslunds billigste GL-4 gearolie først:
1L til 48 kr
og på et tidspunkt kan jeg så skifte til den fuldsyntetiske fra Biltema.