Forfatter Emne: Problem! Ryster i 2 gear.  (Læst 1692 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

alexander

  • Gæst
Problem! Ryster i 2 gear.
« Dato: 17. August 2011 kl: 21:51:23 »
Hej
Jeg har haft min VW T3 Doka Syncro 2.1 i lidt over et år nu, men har bøvlet med det samme problem. Ved 35km/t i andet gear ryster hele biler og efter at jeg har fået den midterste kardan har fået nye kryds og er blevet afbalanceret ”runger” bilen mellem 60- og 80km/t. Hvad kan det være?

På forhånd tak

Alexander

Offline rcb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
Problem! Ryster i 2 gear.
« Svar #1 Dato: 17. August 2011 kl: 22:51:23 »
Hvis "runger" betyder en lidt lys lyd som lissom fader ind v ca 60km/t, og ud omkring 80 km/t, har jeg samme mystiske problem. (dog ikke det med 2. gear)
Det blev bedre da motoren for nylig blev timet og justeret, men er der stadig.
mvh Rasmus
1986 caravelle 1,6 TD
(ændret 2010: Restaureret 1,9 TD, Casper-made, minus turbo)
blå, 2 nuancer, og lidt patina

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Problem! Ryster i 2 gear.
« Svar #2 Dato: 17. August 2011 kl: 22:53:47 »
Hej Alexander , velkommen til , nu har jeg ikke meget forstand på Syncro , men der er noget med at dækkene skal være helt ens også  med hensyn til slid , men mon ikke der kommer nogle Syncrofolk på banen med gode forslag ,
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Problem! Ryster i 2 gear.
« Svar #3 Dato: 17. August 2011 kl: 23:06:04 »
Halløjtaler....  

Det er rigtigt, at hjulene/dækkene skal være temmeligt lige meget slidt hele vejen rundt (både på dækket OG på bilen). Hvis de er meget uens, kører man rundt med en visco-kobling, der ikke rigtigt ved, hvad den skal. På tør vej skal den slappe af og på pløret underlag skal den på 1/6 hjulomgang gå i indgreb og sende trækkraften til forhjulene. Hvis man med 4 nye sutter bytter dem for/bag for hver 5.000 km og checker dæktryk, når man tanker, ja, så er man en rigtig flink Syncro-pilot... ;-)

Jeg tror nu, at det er en ubalance - enten i kardan'en eller ved et af hjulene, der kan have smidt en balanceklods.
Sving ind til et dækcenter og få lige spundet dine hjul for at være sikker på, at kunne udelukke dem. Det koster som regel lidt til kaffekassen...

At du mærker det i 2. gear ved mellem 60 og 80 km/t vidner om, at du ikke kører med en JX-motor - ret længe...... ;-)

Giv gerne lyd, når du har lokaliseret fejlen...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Problem! Ryster i 2 gear.
« Svar #4 Dato: 18. August 2011 kl: 07:57:44 »
Det kan bestemt også være hjullejer.
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

alexander

  • Gæst
Problem! Ryster i 2 gear.
« Svar #5 Dato: 18. August 2011 kl: 08:57:02 »
Mange tak for de mange gode råd!!!

Der er nye dæk hele vejen rundt samt er afbalanceret. rystelserne ved 60 til 80km/t i 4. gear, men er ikke ligeså kraftige som ved 35.
Det næste jeg vil prøve er at udskiftet lejerne der hvor den midterste kardan går ind i gearkassen, og/eller få begge kardan til forhjulende afbalanceret.
Kardan til højre forhjul sad nemlig løst da jeg fik den...

windfinder

  • Gæst
Problem! Ryster i 2 gear.
« Svar #6 Dato: 29. August 2011 kl: 22:04:01 »
jeg har haft samme problem i lang tid. troede først det var de gamle dæk, så jeg fik 5 nye dæk, på nye fælge og har for lige haft den 4 hjulsudmålt. De fortalte de havde brugt varme på mit højre øverste forhjulsophæng, selvom jeg lige havde skiftet bøsninger,skiver og hovedbolt. Ved heller ikke hvor jeg skal søge længere. Har dog tænkt på viskose eller fortøj!
håber der nogen der kan løse mysteriet;)

windfinder

  • Gæst
Problem! Ryster i 2 gear.
« Svar #7 Dato: 29. August 2011 kl: 22:04:48 »
fortøj/diff...