Forfatter Emne: Strømproblemer  (Læst 9572 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Strømproblemer
« Dato: 18. Februar 2007 kl: 14:04:20 »
Jeg har problemer med batteriet. Jeg købte et nyt batteri som hurtigt gik fladt og et til som fik samme skæbne. Jeg har så isat en spritny generator, og da den så fik lidt startbooster startede den fint. Jeg kørte en tur på en times tid så batteriet kunne lade op. Det var i forgårs.

Idag konstaterede jeg så at batteriet var totalt fladt. I Netto havde jeg investeret 30 kr. i et multimeter. Jeg havde så det andet batteri hvor jeg målte at der var 6v spænding, så det satte jeg i, og konstaterede at ligeså snart jeg tilsluttede minuspolen, faldt spændingen til nul,nul.

Testede lidt frem og tilbage. Med kun plus tilsluttet holdt den de 6v, og med minus tilsluttet 0.

Jeg kan sagtens lave din computer, men jeg ved stort set intet om bilmotorer, så jeg håber at i her i forum kan komme med nogen ideer.

Med venlig og lidt trist hilsen
Lagoni
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #1 Dato: 18. Februar 2007 kl: 14:08:42 »
igen er svaret at finde gennem søg funktionen....

processen er at du monterer multimeteret som ampere meter på et _frisk opladet_ battere (opladet med en lader, ikke generatoren)
og så måler du hvor meget strøm der flyder med slukket motor.
Dernæst hiver du sikringerne ud en efter en til du har fundet synderen
Mvh. Casper

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #2 Dato: 18. Februar 2007 kl: 14:14:55 »
Tak for svaret.  :D

Jeg har haft problemet i et stykke tid nu, og jeg synes virkelig at jeg har pløjet forum igennem, men er så ikke lige faldet over noget jeg kunne bruge. Det skyldes sikkert min manglende viden om hvad jeg har med at gøre.

Jeg må se at få købt en oplader til batteriet. Hvilken forskel gør det om det er opladt af generatoren eller en oplader?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #3 Dato: 18. Februar 2007 kl: 18:36:08 »
du er sikkert på at batteriet er opladet, der er stor forskel på at køre en time med andre strømforbrugere i bilen, og så kun lade på det i fx. 12 timer natten over
Mvh. Casper

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #4 Dato: 23. April 2007 kl: 10:56:38 »
Jeg er snart ved at gi op...
Trods intens søgen, er det ikke lykkedes mig at isolere utætheden, og mine batterier (jeg har 3 som jeg skifter imellem, og hele tiden et opladet ekstra med i bilen) kan vist snart ikke klare flere op- og afladninger.

Jeg har haft alle sikringer ude, og det gør ingen forskel...

Jeg kan konstatere, at ledningsnettet, især i motorrummet generelt ser nedslidt ud, og min tanke er nu stille og roligt at udskifte hele møget fra en ende af.

Skal jeg bruge noget bestemt kabel, og hvad hedder det og hvor købes det?

Andre råd modtages meget gerne.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #5 Dato: 23. April 2007 kl: 14:06:35 »
hvor meget strøm flyder der når du har målt på batteriet i stilstand ?
Mvh. Casper

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #6 Dato: 23. April 2007 kl: 14:21:30 »
Igår satte jeg multimeteret ind mellem batteriets minuspol og kablet, og så hut jeg hvisker løb der lige under 4v.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

PARKHAVE

  • Gæst
Strømproblemer
« Svar #7 Dato: 23. April 2007 kl: 14:30:50 »
Når alt er slukket er det kun meget få miliamp. der skal trækkes ud af batteriet. Og det er kun hvis du har ur eller radio med memory tilkoblet.
Du har en eller anden kæmpe forbruger af strøm koblet på et eller andet sted. Det må simpelthen kunne lade sig gøre at lokalisere den.
Eller en overgang i en elmotor der kan trække spændingen ud. fx. en elblæser der står og kører ligeså stille.

Alternativt, måske endda sandsynligt, kan din ny indkøbte generator jo også have en defekt, så den aflader ved stilstand.

Mht. at lade et batteri op udelukkende vha. en generator på bil er det nærmest lidt dødfødt projekt.
Et nyt batteri skal oplades ved svag strøm i min. 4-6 timer, ca. ½ time efter påfyldning af syre. Og gerne længere. Derved opnår du en meget større udnyttelsesgrad på batteriet og en meget længere holdbarhed.

Man kan på bestemte tørladede batterier hælde syre på, lade det stå ½ time og så er det køreklar, men det er specialbatterier.

Det er ihvertfald min erfaring.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #8 Dato: 23. April 2007 kl: 15:07:53 »
Jeg har taget radioen ud. Sikring til blæser er fjernet.

Jeg har købt en oplader (billig model) til batterierne, og den kan som regel oplade dem på 3-4 timer.

Hvordan kan jeg tjekke generatoren?

Udfordringen er også, at fejlen er on/off, forstået på den måde, at den f.eks. ikke optræder overhovedet i en uge eller så, og lige pludselig er den gal igen. Det er derfor jeg mistænker ledningsnettet.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

PARKHAVE

  • Gæst
Strømproblemer
« Svar #9 Dato: 23. April 2007 kl: 15:21:00 »
Med den afladning burde der jo være gnister eller spor efter det et eller andet sted. Hvis der ikke er nogen forbrugere der bruger strømmen er der jo en overgang til stel, et eller andet sted.
Det kan bl.a være i dit ladekredsløb, bl.a en knækket ledning som efter kørsel måske ikke har forbindelse og du derfor ikke lader på dit batteri. Næste kørsel har måske involveret en hård opbremsning og så er der forbindelse igen et kort stykke tid.
Der er jo ikke andet for end at tjekke ledninger i motorrummet.
Generatoren kan være defekt i dioderne, som normalt sørger for at strømmen løber fra generator til batteri, hvorved strømmen kan "sive" den anden vej.

Igen er det amperemeter du skal have fat i og indsætte det i en serieforbindelse, dvs. MELLEM udgang på gen. og batteripol.
Du kan ikke måle amp ved bare at sætte måleinstrument på hhv. + og -

Jeg er måske ikke så god til at pensle det ud, beklager.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #10 Dato: 23. April 2007 kl: 15:31:36 »
Det er bare fedt at nogen gider hjælpe  :D
Jeg spørger bare løs når der er noget jeg ikke forstår.
Lige nu er der 9 minutter til fyraften, så nu må jeg hellere....
 :wink:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #11 Dato: 23. April 2007 kl: 15:43:48 »
Som Parkhave skriver så skal amperemeteret ind i serie mellem fx. stelkablet og akkumulatorens negative pol. Så ud med ALLE sikringer, ikke kun dem i kassen ved førens knæ, men ALLE, derefter pilles generatorens ledninger af så den heller ikke forstyrer.

Nu burde der så flyde ingen strøm, dv.s 0 Ampere. Hvad viser multimeteret ? viser det 0 A ?
Mvh. Casper

Offline kasper

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 159
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #12 Dato: 23. April 2007 kl: 17:07:14 »
Jeg havde engang et irriterendew problem med min Audi, som stod og tappede strøm, og jeg kunne bare ikke finde stedet.

Men efter at have lavet stuntet med at måle over batteriet og hive en sikring ud af gangen fik jeg fundet den kreds hvori det foregik.
Det viste sig at være kontakten til bagagerummet der var knækket, så der hele tiden var lys! Ikke så pokkers nemt at lokalisere - lidt li´som med køleskabet: Man sidder jo for pokker ikke derinde efter lukketid.

Nu ved jeg godt at der ikke lige er en lyskontakt i t3, men mere for at sige, at fejlsøgning i det elektriske er noget med minutiøst at udelukke en ting ad gangen - som du allerede har gjort.

Kunne det være et sted hvor der kommer en periodisk kortslutning, hvis f.eks. en strømførende ledning rammer stel eller noget?
DJ 2,1
Yamaha XT 500
Yamaha TT 500
Morini 3½ / 500 Sport
Jawa 350 / Velorex Combo

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #13 Dato: 23. April 2007 kl: 18:07:55 »
Jeg havde et batteri, "forbrugsbatteriet på camperen"jeg troede var færdigt. så jeg skiftede ud med et nyt fra jem og fix.
Da jeg skiftede, opdagede jeg at + polen var sort og angrebet af belægninger. så gik jeg også - polen igennem. og opdagede at der næsten ikke var kontakt til karosseriet.. polerne tæret.

EN KLOG HAR ENGANG SAGT TIL MIG: DET ER næsten ALTID STELFORBINDELSEN DET ER GALT MED.  og jeg tror han også havde ret denne gang. men hvem kan huske det når man står i det. :oops:

Nu virker det ihvertfald  :lol:

Held og lykke med  fejlfindingen, og husk at fortælle os andre hvad der var galt. 8)

hilsen
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #14 Dato: 23. April 2007 kl: 18:44:23 »
Jeg har hele tiden været af den overbevisning at det handler om en "utæt" ledning som rammer stellet. Men jeg må også bryde sammen og fortælle at jeg ikke aner hvordan man bruger et multimeter. Jeg har bare sat det til at måle volt. Nå, men det kan vel for f..... læres!



Det er et der ligner det her jeg har købt. Hvis jeg nu skal lave tricket med at måle fra batteri til generator, er det så rigtigt forstået at det skal stå i "A" og på "20m"?

Jeg er osse stadig sikker på at jeg kommer til at renovere ledningsnettet (købe nyt) og mangler en pris-ide og en forhandler.

Og endnu engang tak for jeres hjælp!
 :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319