Forfatter Emne: Strømproblemer  (Læst 9570 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

PARKHAVE

  • Gæst
Strømproblemer
« Svar #15 Dato: 23. April 2007 kl: 19:15:39 »
Hov, hov, Lagoni, jeg kan se på din side at du også har et forbrugsbatteri indkoblet, som måske tilmed er defekt??
Er du sikker på dit skillefilter vender rigtigt. Et dårligt batteri og et godt batteri i forbindelse = 2 dårlige batterier!!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #16 Dato: 23. April 2007 kl: 19:25:35 »
Forbrugsbatteriet var tilkoblet i en kort periode i sensommeren. På det tidspunkt var der ikke problemer.
Da problemerne med afladningen af startbatteriet opstod (1. juledag) have forbrugsbatteriet ikke været tilkoblet i et par måneder, og har ikke været det siden.

Jeg har renoveret hele det ledningssystem som forbrugsbatteriet til sin tid skal trække. Køleskab, vandhane, gasvarme, lamper og pc. Men lige nu er det totalt isoleret ift. bilens øvrige ledningsnet.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #17 Dato: 23. April 2007 kl: 20:16:29 »
Jeg så lige at jeg har skrevet noget andet på min hjemmeside, men det vil jeg rette ved lejlighed. Jeg rodede lidt rundt i kronologien den gang.
 :oops:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #18 Dato: 23. April 2007 kl: 21:05:41 »
Hej

Mit multimeter er magen til. og jeg ville så gerne lære at bruge det :D

Måske skulle vi prøve at få arangeret et kursus til træf`t. kommer du

Hilsen
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline kasper

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 159
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #19 Dato: 23. April 2007 kl: 22:40:57 »
fandt et sted på nettet som på ganske pædagogisk vis lærer den at bruge et multimeter http://www.umd.umich.edu/casl/natsci/slc/slconline/IDIG/DigiMeter.htm
Men ellers er det rigtigt med "a" og 20.

Kom forresten lige i tanke om en anden lille sær strømtyv på dokaen: Hvis jeg har blinkerarmen sat til, er der lys i forlygterne - også  tændingen er slukket. Jeg har ikke lige fundet fejlen, for den virker jo - lige bortset fra de enkelte gange jeg har glemt at vippe armen op :D
DJ 2,1
Yamaha XT 500
Yamaha TT 500
Morini 3½ / 500 Sport
Jawa 350 / Velorex Combo

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Strømproblemer
« Svar #20 Dato: 23. April 2007 kl: 22:44:10 »
det er bare dit parkeringslys.......det er der ikke noget sært i. Men det godt være svær at se at der er lys på, især når det er lyst!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #21 Dato: 23. April 2007 kl: 22:59:51 »
Citér
Kom forresten lige i tanke om en anden lille sær strømtyv på dokaen: Hvis jeg har blinkerarmen sat til, er der lys i forlygterne - også tændingen er slukket


Præcis som Morten skriver: Det skal den gøre. Det er ikke en fejl, men derimod en tysk specialitet, som masser af VW'er er udstyret med. På den måde kan man holde dobbelt så længe i vejkanten uden at batteriet går fladt. Hvis min hukommelse er rigtig, så kom det i T3'eren med modelåret '87.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Strømproblemer
« Svar #22 Dato: 23. April 2007 kl: 23:50:47 »
I min funktion af elektronikmekaniker, vil jeg med glæde gennemgå de mest gense funktioner i multimeteret til træffet på Fyn!
@Langoni: for at måle forbruget på batteriet, sætter du dit multimeter på A/current/strøm (hvad det nu hedder) hvis der er flere instillinger, så start med en på over 20A for at være sikker. Så skal du have flyttet den ene måleledning over i strøm-målings stikket på multimeteret, på billedet ser det ud til at være den øvereste. Nu skal du pille en af polerne af batteriet, og måle mellem polen på batteriet og den du lige har pillet af! Hvis udlæsningen på dit multimeter er meget lille (0.3 el. noget lign.) kan du skifte til et andet måle område, men det er viktigt at starte i et højt måle område, da du risikere at brænde sikringen i dit instrument af!

/Mads

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #23 Dato: 24. April 2007 kl: 05:27:15 »
Damn'd man ska tidligt op når man skal til Kbh. med offentlig transport...    Heldigvis har jeg mit gode arbejde hvor jeg jo helst skal bruge tiden til noget fornuftigt, og dér vil jeg læse jeres svar ordentligt igennem, og så prøve dem af når jeg er hjemme igen om 12 timer.

Jeg vil gerne med til Fyn, selvfølgelig! Håber at dytten kan køre til den tid.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #24 Dato: 24. April 2007 kl: 18:54:57 »
Her er et foto af mit eget multimeter og jeg har sat den røde ledning i stikket mærket "10A" og drejeknappen på "200m".



Så satte jeg et friskopladt batteri i bilen. Tilsluttede +polen og satte multimeteret ind mellem -pol og stelkabel. Det slog gnister, og det var umuligt at få en ordentlig måling. Prøvede så at sætte drejeknap på "20m" med samme resultat.

Så forbandt jeg stelkabel til batteriet og prøvede at måle på +pol til kabel. Samme resultat.

Jeg har glemt at nævne, at når jeg sætter et friskopladet batteri i bilen, så gnistrer det altid lidt når jeg sætter stelkablet på, men jeg gik ud fra at det var normalt?

Nå, men hmmm...   hva nu lille du...
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Mads-kaa

  • Gæst
Strømproblemer
« Svar #25 Dato: 24. April 2007 kl: 19:33:24 »
du skal have multimeteret ned i 10A indstillingen til at begynde med! Og så skulle den gerne kun slå gnister mens du forbinder, ikke når først forbindelsen er etableret. Årsagen til gnisterne er naturligvis at der er forbrug på batteriet!

/Mads

PARKHAVE

  • Gæst
Strømproblemer
« Svar #26 Dato: 24. April 2007 kl: 19:47:35 »
Lige netop gnisterne bruger man til at tjekke om der er afladning når man ikke lige har et fancy voltmeter ved hånden.
Der skal INGEN gnister være!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #27 Dato: 24. April 2007 kl: 19:55:36 »
Jeg prøvede lige Mads' instruktion, og satte drejeknappen i 10A. Samme resultat. Et par hyggelige gnister, men ingen måling. Den skriver et 1-tal helt ude i venstre side af displayet og når jeg slipper, kan jeg se den når at tælle 19 komma noget.

Det kan ihvertfald ikke være mit fine multimeter som der er noget galt med, for det har jeg selv købt i Netto for 30 kr. så kvaliteten sku jo være iorden!
 :wink:

Anyway, der var strøm nok på batteriet til at starte dytten, og det næste batteri er ved at være ladt op, så med lidt held slipper jeg for at køre i bus imorgen. Ikke for det, jeg er stor tilhænger af kollektiv trafik og mener at det burde være bedre og skattefinancieret gratis, men øv hvor var det surt at sidde i køen i en bus i strålende sol, uden at ku høre musik og ryge.

Nå, men jeg håber at det her "bare" handler om at jeg ikke har forstået jeres instruktioner i at bruge multimeteret, så jeg tager med stor taknemmelighed imod jeres tålmodige hjælp.
 :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

PARKHAVE

  • Gæst
Strømproblemer
« Svar #28 Dato: 24. April 2007 kl: 20:11:02 »
Nu tager du jo stelledningen af og monterer den først imorgen umiddelbart inden du skal køre. Så aflader den da ihvertfald ikke i nat. Det samme når du kommer frem, for så kan du også komme hjem.
Men det skal findes, det forbrug

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Strømproblemer
« Svar #29 Dato: 24. April 2007 kl: 20:18:17 »
Det med at tage stelledningen af, har længe været en vane.
Men jeg kan stadig ikke finde en der forhandler nye kabler...  underligt egentlig, jeg kan da ikke være den eneste der overvejer at udskifte ledningsnettet.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319