T3 Fora.. > Elektrisk

Tågelygter

(1/1)

chewie:
Jeg står og skal have mine flotte Projekt Zwo tågelygter sat til.
Har fået besked om at jeg skal bruge relæ og trække ledning fra batteri osv.

Men i Haynes står der at relæplads 7 på sikringsboksen er til tågelygter. Samt at en af sikringerne også skal være det. Har forstået at ledningsnettet er "spindelvævstyndt" (citat Jarl), men er det teoretisk muligt bare at losse et relæ på plads og trække kabler til lygterne?
Alternativt.. kan jeg trække styrestrøm fra sikringsboksen (tågelygterne skal vel følge positionslys?)

I øvrigt har jeg fået fingre i en original tågelysknap - den har 3 ben. Hvordan kobler jeg dette til?


Mattias

buddha_uffe:
Kontakten har en "indgang" og to "udgange". Og så mener jeg der også er nogen stik til den lille gule pære i kontakten, den skal lyse når tågelyset er tændt, sådan er lovgivningen.

jbjerrum:
Er det ikke sådan, at tågelyskontakten har 2 udgange - en til forreste tågelygter og en til tågebaglygten...??

Således er de 3 ben:l +ind til kontakten og ud1 til front og ud2 til bag.

Derudover er der et hul til en lampefatning (mage til den i varmereguleringens dækplade). Tilkøber man denne fatning og pære, får man både søgelys i kontakten og en kontrollampe, når kontakten er i pos 2 - dvs når tågebaglygten er tændt.

Giver det mening...??

buddha_uffe:

--- Citat fra: "jbjerrum" ---Er det ikke sådan, at tågelyskontakten har 2 udgange - en til forreste tågelygter og en til tågebaglygten...??

Således er de 3 ben:l +ind til kontakten og ud1 til front og ud2 til bag.

Derudover er der et hul til en lampefatning (mage til den i varmereguleringens dækplade). Tilkøber man denne fatning og pære, får man både søgelys i kontakten og en kontrollampe, når kontakten er i pos 2 - dvs når tågebaglygten er tændt.

Giver det mening...??
--- Afslutning på citat ---


Jo det er rigtigt Jeppe... :-) Synes det er svært og forklarer på skrift. ;-)

chewie:
Tak for svar!

Så min tågelyskontakt har altså 3 ben. Det ene hedder plus, et hedder 83a og et 83b. Bag mit instrumentlys har jeg et stik, som ikke er i brug. Så vidt jeg kan læse mig til er det til tågelyset. Der sidder en grå/gul og grå/hvid(tror jeg nok) ledning i, men ikke flere. Skal jeg bare drøne en plus i den ledige kontakt og så tage styrestrømmen fra sikring 6 til et relæ? Vil så nødig begynde at klippe org. ledninger over.

Hvordan fungerer dette originalt? Kan både tågelygten bag og lygterne foran tændes ved både position og nærlys?

Nogen andre, der har monteret tågelygter, som kan komme med tips?

Dette må meget gerne skæres ud i pap - jeg er lettere retarderet når det kommer til el i biler...


Mattias

Navigering

[0] Emneindeks

Skift til fuld version