Forfatter Emne: Manglende olietryk, nu med diagnose  (Læst 11306 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #30 Dato: 03. Juli 2012 kl: 10:13:54 »
Et leje i en motor er opbygget af flere lag. Bly/kobber/tin er nogle af de metaller, der indgår. Det er typisk ikke magnetisk. For mig ligner det lejeafgnav. Jeg ville ikke turde samle motoren uden lige at kigge på mellemakslens lejer. Det ligner ikke afgnav fra hoved-/plejllejer
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #31 Dato: 03. Juli 2012 kl: 11:15:02 »
Citat fra: "Jarl"
Et leje i en motor er opbygget af flere lag. Bly/kobber/tin er nogle af de metaller, der indgår. Det er typisk ikke magnetisk. For mig ligner det lejeafgnav.

Jo, lejeafgnav ligner spånerne vel.
Jeg tog en af spånerne og lagde i 30% saltsyre, og det opløstes straks
under kraftig brintudvikling, så jeg tror stadig på at det er aluminium.


Citat fra: "Jarl"
Jeg ville ikke turde samle motoren uden lige at kigge på mellemakslens lejer. Det ligner ikke afgnav fra hoved-/plejllejer


Motoren er jo samlet og monteret i T3'en, så at tjekke mellemaksellejer
vil for mig være en meget omfattende opgave.
(motor ud af T3, mellemaksel ud af motor)
Jeg er mest stemt for at prøve lykken, og skrue bundkar på
og så se hvad der sker.

Men hvis motoren må adskilles, så er det sandsynligvis den anden
motor som er ødelagt pga. den defekte sugesnabel.

Hvis jeg havde haft en olietryksmåler i bilen,
havde jeg nok opdaget problemet noget før.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #32 Dato: 03. Juli 2012 kl: 13:10:29 »
Det er jo tit et spørgsmål om hønen og ægget. Når stemplet i sugesnablens omløbsventil klemmer, så kan det sagtens være pga. fremmedlegemer - eksempelvis lejeafgnav. Denne omløbsventil og resten af oliepumpen er nemlig de eneste komponenter i motoren, der håndterer ufiltreret olie, og derfor kan alt, hvad der flyder rundt i bundkarret, suges med ind. Min diagnose lyder på et revet mellemakselleje - de er ekstremt følsomme overfor en overspændt tandrem, og de krakelerer let. Jeg forstår godt, at du gerne vil samle og montere hurtigst muligt, men for pokker, hvor er det ærgeligt, hvis den stadig ikke holder olietryk. Du kunne vælge at skaffe vished ved at afmontere tandremsdækslet og trække mellemakslen et par cm ud. På den måde blotlægges lejefladen og du kan visuelt - nu, hvor bundkarret er væk - se tilstanden. Den time ville jeg nok bruge, men det er jo helt op til dig.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #33 Dato: 03. Juli 2012 kl: 16:46:29 »
Jeg kom i tanke om at den spån selvfølgelig stammer fra den motor,
hvorfra den defekte sugesnabel stammer.
Selvfølgelig gør den det. Uden tvivl.....


Så da jeg fik sat bundkar på, og 5 liter olie, drjede jeg oliepumpen lidt rundt,
og pludselig var der stor modstand, og der kom olie op i 13 mm toppen.

Så nu skulle maskinen være startklar, efter ikke at have rørt sig i ca. 8 måneder.

Måske venter jeg med en prøvestart til imorgen.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #34 Dato: 04. Juli 2012 kl: 10:51:07 »
Så tog jeg mod til mig og startede maskinen op.
Nyt oliefilter, ny LIDL olie 10W40, kold JP Golf2-motor.
Med Biltemas olietryksmåler:

1000 omd/min et tryk på ca. 6 bar
2000 omd/min et tryk på ca. 8 bar

Flere omdrejninger giver ikke højere olietryk,
så mon ikke omfartsventilen åbner ved ca. 8 bar.

Så det giver vel grund til optimisme mht. lejerne tilstand.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #35 Dato: 04. Juli 2012 kl: 14:36:02 »
Det lyder lovende. Husk, at trykket måles ved varm motor - 80 grader i olien, og så skal det være 2 bar ved 2000 rpm.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!