Forfatter Emne: Død koblingspedal / cylinder?  (Læst 3919 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Død koblingspedal / cylinder?
« Dato: 25. Marts 2007 kl: 22:18:17 »
Hejsa,

I dag på vej hjem fra en dejlig surftur på Farø forsvandt koblingspedalen pludselig under foden på mig... Lige midt i et kryds, men heldigvis tæt på hjemmet. Jeg kom hjem ved at starte i 2. gear (undskyld starter) og ellers bare køre uden at bremse :shock:

Det virker som om forbindelsen til cylinderen er død - er der nogen der kender til problemet inden jeg begynder at splitte det hele ad?

Tak   :wink:

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Mads-kaa

  • Gæst
Død koblingspedal / cylinder?
« Svar #1 Dato: 25. Marts 2007 kl: 23:09:18 »
Er der væske i beholderen? Det lyder meget som om der er røget en slange et eller andet sted! Hvis der er væske, så se om slavecylinderen stadig sidder på gearkassen, ellers check selve pedal-"armen".

/Mads

Claus N.

  • Gæst
Død koblingspedal / cylinder?
« Svar #2 Dato: 25. Marts 2007 kl: 23:18:05 »
Det samme skete for mig, det var slavecylinderen, der var stået af........

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Død koblingspedal / cylinder?
« Svar #3 Dato: 26. Marts 2007 kl: 00:34:19 »
Citat fra: "Mads-kaa"
Er der væske i beholderen? Det lyder meget som om der er røget en slange et eller andet sted! Hvis der er væske, så se om slavecylinderen stadig sidder på gearkassen, ellers check selve pedal-"armen".

/Mads


Har ikke haft tid til fejlsøgning endnu, men slavecylinderen sidder stadig fint fast, men bevæger sig ikke en tøddel når man træder på koblingen. Armen har stort set ingen modstand, så det er nok en slange eller cylinderen  :twisted:  :twisted:  :evil:

Pis.
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Claus N.

  • Gæst
Død koblingspedal / cylinder?
« Svar #4 Dato: 26. Marts 2007 kl: 01:14:08 »
Cylinderen er nu ikke så svær at skifte, det sværeste er at få den ene af boltene på igen, men med et stykke tape og en gaffelnøgle, går det egentlig ganske let.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Død koblingspedal / cylinder?
« Svar #5 Dato: 26. Marts 2007 kl: 09:44:28 »
OK, jeg må have skilt tingene ad. Er der nogen gode råd til fremgangsmåden for fejlsøgning? Har aldrig rodet med det hydrauliske før :oops:

Tak  

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Død koblingspedal / cylinder?
« Svar #6 Dato: 26. Marts 2007 kl: 09:58:47 »
Jeg ville

1. se efter om der er vædske nok på systemet

2. undersøge hovedcylinderen (nede ved selve pedalen), er den våd, er armen fra pedalen intakt, er der en slange der er hoppet af.

3. undersøge slavecylinderen for vådhed og afhoppede slanger


jeg tror (også her) at det er "noget med" hovdcylinderen
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Død koblingspedal / cylinder?
« Svar #7 Dato: 26. Marts 2007 kl: 17:58:11 »
Hejsa og tak for 'listen'

AD 1)
På Minimum eller en millimeter under  :oops:  :oops:

AD 2)
Tør

AD 3)
Tør

Grunden til at jeg ikke straks checkede væskestand var at det skete lige pludseligt. BANG og så var den væk...

Mine bremser funger upåklageligt og pedalen synker ikke  synes jeg. Der er ikke tegn på bremsevæske nogen steder på hverken bil eller i indkørsel...

Jeg fylder noget på og ser hvad der sker...

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Død koblingspedal / cylinder?
« Svar #8 Dato: 26. Marts 2007 kl: 18:41:03 »
For en del år siden kørte jeg i en Mercedes 315 (mener jeg det var, en stor kassevogn med A-Post skrevet på siden ;))

Pludselig en morgen da jeg var færdig med at pakke turen, trådte jeg på koblingen og BANG sagde det så og pedalen FÓR i bund og blev der...

Det var slavecylinderen der blev skiftet, umiddelbart så den sund nok ud, men de snakkede noget om en gummi-dims indeni der åbenbart ikke sluttede tæt, så den virkede ikke, men samtidig lækkede den heller ikke...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Død koblingspedal / cylinder?
« Svar #9 Dato: 26. Marts 2007 kl: 20:08:49 »
Hej igen,

Jeg var desværre ikke så 'heldig' at det var en af cylinderne. Bussen står i indkørslen på de netop indkøbte bukke og venter.

Det ser ud som om røret er gået lige midt over tanken. Der ligger i hvertfald en ordentlig pøl bremsevæske på fliserne nu (nu bli'r fruen sikkert gal) Røret ser vådt ud derinde.

Så det tyder på en omgang "af med tank skifte rør og tank i samme ombæring"  :evil:

Eller kan man komme til det uden om tanken?

Jesper

PS.
Er det forsvarligt at bruge 4 bukke så jeg kan få noget ordentlig frihøjde til det?
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Død koblingspedal / cylinder?
« Svar #10 Dato: 26. Marts 2007 kl: 20:17:01 »
Det er sådan set meget godt med en masse forslag. MEN.

Den eneste slange er det ikke den fra beholder til Koblingscylinder, og den er ikke problemet.

Vædskestanden er irrelevant.:
Advarselslampen ville lyse, OG når koblingspedalen ryger i bund er prøblemet efter Gummimanchetten i koblingscylinderen.(der hvor trykdelen starter.)

Du skal undersøge Koblings og Slavecylinder, og så er der muligheden for brud på røret, men så skal vædsken forsvinde (lampen lyser) hvis du pumper koblingen.

Kan et hurtigt spark på koblingen give lidt reaktion ?

KH KHS - Nemme sager at skifte
Kurt - 25115788

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Død koblingspedal / cylinder?
« Svar #11 Dato: 26. Marts 2007 kl: 21:01:19 »
Hej Kurt,

Vi har måske skrevet samtidigt? Se ovenfor. Røret ser ud til at være gået desværre  :evil:

Ingen kitesurfing før bilen er lavet - det er godt de kun lover 5-6 sekundmeter hele ugen  :D

J
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Død koblingspedal / cylinder?
« Svar #12 Dato: 26. Marts 2007 kl: 21:08:55 »
Citat fra: "Jesper"
Røret ser ud til at være gået desværre  :evil:

Hvad ville du hellere have der skulle gå ?

Uden at have prøvet, må det vel være lige til at gå til. Jeg vil selvfølgelig straks tilbyde dig at låne graven, men det hjælper vel ikke meget. :)

Jo vi har vist skrevet samtidigt, :idea:  og jeg skrev egentligt kun fordi det med slange og vædske var noget sludder. :cry:  Jeg er ingen haj til det, men lidt logik kan vel hjælpe på analysen.

KH KHS - Tryk på igen
Kurt - 25115788

Mads-kaa

  • Gæst
Død koblingspedal / cylinder?
« Svar #13 Dato: 26. Marts 2007 kl: 21:18:24 »
@kurt: Forklar mig lige hvorfor det var noget sludder at det skulle kunne være en slange? for mig at se er der ikke den store forskel på om det er en hydralik-slange eller et hydralik-rør!?! Her var det så et rør, og som jeg skrev var der ikke væske nok i beholderen!!!
For mig at se er det sgu da logisk fejlfinding!!!

/Mads

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Død koblingspedal / cylinder?
« Svar #14 Dato: 26. Marts 2007 kl: 21:25:45 »
Biltema har "samlemuffer" til den dimension røret har. Dvs., at hvis røret iøvrigt er fint længere fremme, så kan du skære det dårlige af, smide en omløber på, lave en krave, montere samlemuffe, lave nyt kobberrør i passende længde med kraver og omløbere i begge ender og så bare samle løs. Det er ligesom et bremserørejob. blot er røret et trin tykkere. Og så skal der selvf. luftes ud efterfølgende, så du skal lige have styr på om luftskruen i slavecylinderen kan løsnes.

Btw. - bremsevæske på fliserne er ikke så slemt. Bremsevæske er vildt hygroskopisk, så det kan spules væk faktisk uden efterladenskaber.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!