Forfatter Emne: Fra 2-skive til 1-skive  (Læst 19342 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Dato: 03. April 2007 kl: 00:53:33 »
Hejsa,

Skal til at skifte om fra det gamle hylende 2 skive setup til et fint ikke hylende 1 skive setup. Har læsts Jarls meget fine beskrivelse her på forum (bliver gang på gang imponeret over din viden Jarl) men har alligevel et par spørgsmål:

1) Krumtapsskiven, bør den skiftes? Skal alligevel have den af, da det drypper en smule derfra. Har bestilt en ny oliepakning hos Hovwdiaudi. Er der nogen problemer med skift af pakningen?

2) Vandpumpen, bør jeg skifte den når jeg nu er igang? Den er sikkert gammel... Jeg har bestilt den enkelte remskive til den.

Mvh Jesper som har været ude og fræse i det røde lyn i dag for førsgte gang i en uge
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #1 Dato: 03. April 2007 kl: 01:28:50 »
Hej,
Pakdåsen sidder vist bagved tandremshjulet på krumtappen, så du skal selvfølgelig have styr på dieselpumpe og knastaksel når (hvis) du skal have hjulet af....  :shock:

Hvis det er en dobbelt krumtapskive, plejer man kun at skifte den hvis svingningsdæmperen i den går i stykker, eller hvis den er blevet skæv.
Medmindre der skal en anden størrelse på, for at beholde samme udveksling mellem krumtap og vandpumpe, når du får det nye hjul på vandpumpen.. :?:  meeen..det har de jo nok taget højde for.

Hilsen Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #2 Dato: 03. April 2007 kl: 09:06:22 »
Citat fra: "TONY"
Hej,
Pakdåsen sidder vist bagved tandremshjulet på krumtappen, så du skal selvfølgelig have styr på dieselpumpe og knastaksel når (hvis) du skal have hjulet af....  :shock:


Jeg var vist lidt træt i går  :D Det siger jo sig selv. Der er 30.000 til næste tandremsskift, så vi tager den der. Det andet bliver lavet så snart jeg får delene hjem.

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

T3Anders

  • Gæst
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #3 Dato: 03. April 2007 kl: 11:18:17 »
Hvor mange km er tandremsskifteintervallet egentlig?

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #4 Dato: 03. April 2007 kl: 11:20:31 »
Mener det er 60K, min blev skiftet ved 326.000 og anbefales igen ved 380.000. Men det kommer vel også an på hvor maget man kører...

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #5 Dato: 23. April 2007 kl: 19:45:27 »
Så har jeg netop skiftet om fra to til en skive  :D Slup = 1-2 cm ved fingertryk (tak Jarl), men jeg har lige et spørgsmål:

Hvordan spænder man de tre umbrako bolte til 20Nm når hjulet på vandpumpen kører rundt? Måske jeg bare ikke kan se fidusen, men jeg brugte en ringnøgle til at holde kontra med (rundt om den en bolt og i klemme ved den anden)

 :shock:

Mvh Jesper

PS så er der sgu een ting mindre på listen!
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #6 Dato: 23. April 2007 kl: 20:25:49 »
Citér
men jeg brugte en ringnøgle til at holde kontra med


Glimrende metode. Det er sådan noget i den retning man gør - lidt frit efter fantasien.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #7 Dato: 23. April 2007 kl: 21:45:15 »
Nu vi er ved det, kunne man så ikke også konvertere sin T3 til det nye "multikile kileremme" system ?
Mvh. Casper

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #8 Dato: 29. April 2007 kl: 22:19:07 »
Efter to dages kørsel begyndte remmen at pive så derfor strammede jeg den - igen efter en dag eller to pev den igen... og nej, det er ikke generatoren der sidder løst. Nu sidder den mega stramt, men jeg kan dog stadig dreje vandpumpehjulet ved at tage godt fat.

Problemet er at den stadig piver lidt. Hvad kan det være? Det ser i tomgang ud som om remmen hopper lidt - det gamle setup så mere harmonisk ud synes jeg.
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #9 Dato: 30. April 2007 kl: 19:20:14 »
Kan det være remmen er lidt for bred? At den ikke passer helt? pudsede du de andre hjul inden du monterede remmen?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #10 Dato: 30. April 2007 kl: 21:07:36 »
Jeg ved ikke om den kan være for bred? Købte den på 875mm tror jeg det var og i normal tykkelse. Jeg rengjorde begge hjul inden montage - prøver at stramme lidt mere, men ved ikke helt hvordan jeg skal stramme det ordentligt. Gider heller ikke smadre min vandpumpe. Jeg synes egentlig at den ombygning er noget skrammel ... der er et meget lille berøringsområde på vandpumpehjulet og remmen sidder og 'flaprer' i tomgang ...

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #11 Dato: 30. April 2007 kl: 22:16:04 »
Tja, skrammel eller ej - so far er ca. 6.000.000 dieselgolfer, et ukendt antal Passater og et ligeledes ukendt antal Audi 80'er udrustede på den måde - ligesom samtidig diesel T3'ere siden 88.

Selv har jeg kørt med det set-up mindst de sidste 15 år og har aldrig været andet end glad for det.

Måske ligger hunden ikke begravet i konstruktionen som sådan, men snarere i den konkrete tilstand hos dine remhjul og rem. Modsat, hvad der ellers udtrykkes i tråden anser jeg brede remme for optimale. Jeg kører med  12 mm i stedet for standard 9,5 og har siger og skriver aldrig hylen trods en moderat slap rem. Bredere rem giver større trædeflade og dermed mindre tendens til glidning. Men selv med en standardrem fungerer det altså i masser af biler, så tjek lige, om der er nogle konkrete fejlkilder i dit remtræk.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #12 Dato: 30. April 2007 kl: 22:33:25 »
he he :lol: tak Jarl for den opsang!

Hvad kan ellers pive end remmen? Hjulene er pæne og rene og det hele sidder fint. Vamdpumpehjulet er sprit nyt og remmen ligeså ... men remmen er måske nok spændt for løst? Jeg kan presse remmen ind mere en 2 cm hvis jeg presser hårdt og kan som sagt dreje vandpumpehjulet uden problemer. Kan du det på din bil?

Hvordan spænder i remmen? Jeg slog en strop om generatoren og trak i den.

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #13 Dato: 01. Maj 2007 kl: 09:05:09 »
hej
Har du skiftet vandpumpen.  Mit 2 rem system hylede også. så strammede jeg remmen. Remmen begyndte at hoppe af. nyt hjul monteret hos VW pisse dyrt. og rem meget stram. 14 dage efter mistede jeg remskiven på vandpumpen. (Den blev simpelt revet af akslen) Jeg tror,  at der har ligget et  par lameller, inden i pumpen og har blokeret periodevis. For de gange jeg har prøver at dreje vandpumpen rundt med hånden har den ikke føltes stram. men så fik jeg også 1 rem system, ny vandpumpe, og for 5 tusinde kr ekstra erfaring :cry:  MEN SÅ GALT KAN DET IKKE GÅ MED 1 REM SYSTEM :wink:

Har du tjeket om rem skiverne sidder ud for hinanden, ellers vil det også slide på remmen, især hvis remskiverne er lidt ru.

Held og lykke med fejlfindingen.

hilsen
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #14 Dato: 01. Maj 2007 kl: 09:13:18 »
Forreste. man plejer at stikke en nøgle eller koben ind mellem generator og blok for at presse ud medens man strammer generatoren, bare pas på hvor du sætter kobenet.

Hvis du kikker under Golf reservedele kan man få et fint lille tandhjul og justere stang til generatoren, jeg har bare endnu ikke prøvet et det ikke har været drejet over gevind  :)  men det var da et forsøg værd :lol:

endnu en gang
god fornøjelse
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!