Forfatter Emne: Fra 2-skive til 1-skive  (Læst 19340 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #15 Dato: 01. Maj 2007 kl: 09:27:14 »
Citat fra: "Jarl"
Jeg kører med  12 mm i stedet for standard 9,5 og har siger og skriver aldrig hylen trods en moderat slap rem. Bredere rem giver større trædeflade og dermed mindre tendens til glidning.


Hmm.... jeg bliver altid lidt skeptisk når jeg høre større trædeflade og større friktion (mindre tendens til glidning) i samme sætning  :!:  :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #16 Dato: 01. Maj 2007 kl: 09:33:13 »
Ja, og det er jeg helt enig i, når vi f.eks. snakker om dæk o.lign., men her drejer det sig jo om, at et smal rem kommer ned og køre på remskivens bund, hvorved den mister den "kileeffekt", der giver den en anelse sammenklemning og derved meget bedre friktionsforhold.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #17 Dato: 01. Maj 2007 kl: 09:35:03 »
...jeg tror nærmere det er den øgede momentarm, ved at remmen kommer "højere" op på remhjulet, der fjerner piveriet.

Større momentarm - mindre remkraft nødvendig for at overvinde moment på akslen
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #18 Dato: 01. Maj 2007 kl: 09:37:16 »
...mindre remkraft - mindre friktion nødvendig for at holde remmen på plads..
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #19 Dato: 01. Maj 2007 kl: 09:38:42 »
Citat fra: "Jarl"
Ja, og det er jeg helt enig i, når vi f.eks. snakker om dæk o.lign., men her drejer det sig jo om, at et smal rem kommer ned og køre på remskivens bund, hvorved den mister den "kileeffekt", der giver den en anelse sammenklemning og derved meget bedre friktionsforhold.


Ja.. måske ... sammen med det jeg har nævnt..
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #20 Dato: 01. Maj 2007 kl: 10:01:08 »
Da jeg i tidernes morgen havde motor lære.
Fik jeg at vide, hvis remmen er så smal at den kører på bunden af remskiven, skal den skiftes.  ellers kunne man jo lige så godt køre på en god gammeldags fladrem :)  ( Med rem fedt/voks) 8)  En mekanikker har fortalt mig, at det virker,  lige at fugte remmen med lidt bremsevæske for at fjerne hylen. ------- Nogen der har erfaringe med det .

hilsen
poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #21 Dato: 24. Maj 2007 kl: 12:18:31 »
Noget nyt om ombygningen?

Det lader til at det kan betale sig at skifte vandpumpe i samme ombæring, nogen der kan forkalre forskellen på VW 026121005AALT og 026121005A ?? Den førstnævnte koster det dobbelte men det lader til at det er en samme der sidder i alle VWs vandkølede dieselmotorer op til 2,4D ?

Jeg renoverer ligeledes min generator da akslen er slidt helt skæv. Er det en normal slidfejl p.g.a. 2 rems strammer problematikken, eller er det bare en slidt gammel generator? (eller begge dele)

Vandpumpen har jeg som nævnt fundet hos howdiaudi, men selve hjulet der er linket til her i tråden, der er der enten lavet noget om på howdiaudis side eller også gør jeg noget forkert.. Nogen der kan skaffe et VW nummer man kan søge på så jeg er sikker på at få det rigtige?

Og hvor finder jeg den 12MM rem der snakkes om?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #22 Dato: 24. Maj 2007 kl: 12:27:55 »
Citat fra: "jankjerbye"
Noget nyt om ombygningen?

Det lader til at det kan betale sig at skifte vandpumpe i samme ombæring?

Jeg renoverer ligeledes min generator da akslen er slidt helt skæv. Er det en normal slidfejl p.g.a. 2 rems strammer problematikken?

Er akslen slidt skæv??? Hvordan ser du det? Akslen genbruges jo normalt ved renovering af generatoren, og den er vist yderst sjældent skæv. Snarere er det bare remhjulet, der ikke centrere helt, hvis du stiller diagnosen ved at kigge på det, når den snurrer.

Vandpumpen har jeg fundet hos howdiaudi og selvfølgelig selve hjulet der er linket til her i tråden, men hvor finder jeg den 12MM rem der snakkes om?

Hos enhver maskinhandler.

Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #23 Dato: 24. Maj 2007 kl: 12:33:22 »
Hmm altså du har ret.. det er nok ikke akslen, men lejerne der er slidt skæve.. Det er ihvertfald dem jeg vil forsøge at skifte i generatoren, sammen med en ny gang kul, hvis jeg kan finde de rigtige lejer i håndkøb.

Men det jeg ser er at remmen er slap og vinklen på hjulet i forhold til generatoren ser rimeligt skævt ud.. Jeg kan da prøve at tage et billede.

Ok.. maskinhandel siger du.. og så en ca 900x12mm rem?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #24 Dato: 24. Maj 2007 kl: 12:33:42 »
Citat fra: "jankjerbye"
Noget nyt om ombygningen?


Nope, piver og hyler lidt i ny og næ og så strammer jeg lidt igen. Tror det er malingen på det nye hjul samt skidt og møj i den inderste rille på krumtapshjulet der skal slides væk...

Vil ikke stramme det for hårdt, men den er vist ved at være der. Remmen står dog og vibrerer vildt i tomgang synes jeg...

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #25 Dato: 24. Maj 2007 kl: 13:37:26 »
Citér
Ok.. maskinhandel siger du.. og så en ca 900x12mm rem?


Jaa - på det lag - du må nok prøve dig lidt frem. Hvis du holder uden for med bilen, plejer de at være flinke til at lade en prøvemontere remmen for at tjekke længden.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #26 Dato: 24. Maj 2007 kl: 14:15:12 »
Hvem har et vwnummer på remskiven?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #27 Dato: 24. Maj 2007 kl: 15:29:01 »
Citat fra: "Jesper"

Vil ikke stramme det for hårdt, men den er vist ved at være der. Remmen står dog og vibrerer vildt i tomgang synes jeg...

Jesper


Det gør mit også! Jeg har også den til servoen og den vibrere ikke nær så meget. Jeg har dog efterspændt remmene løbende og har fået de værste vibrationer væk!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #28 Dato: 25. Maj 2007 kl: 20:14:29 »
Måske i kan finde en bedre Bastler løsning her.
Næste DAM auktion i Stoholm. Katalog nummer 804

Kurt
Kurt - 25115788

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Fra 2-skive til 1-skive
« Svar #29 Dato: 14. Juni 2007 kl: 15:47:41 »
Hvis det er en løsning der sidder på alle T3ere alle golf 2ere efter en hvis årgang .. hvorfor kan man så ikke bare købe en originalrem hos f.eks howdiaudi?

@Jarl: hvis jeg holder udenfor med bilen? På en trailer eller hvad? hvordan kører man uden vandpumpe og generator?  :D

Kan man bare genbruge de gamle bolte på remskiven?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012