Forfatter Emne: Udluftning efter stilstand?  (Læst 1036 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Udluftning efter stilstand?
« Dato: 14. April 2007 kl: 22:46:24 »
Citat fra: "Vogn77"
SÅ er min bus kommet på vejen igen,efter at have stået stille siden januar.Den kører som sådan fint nok,dog ryger den lystigt pga en manglende pakning ved manifolden - er det dyrt at få lavet?

Den ryger formentlig hverken mere eller mindre af, at der er defekt manifoldpakning - til gengæld betyder det noget for, hvor røgen kommer ud. Søg på"manifoldpakning", så kommer der masser af svar.

Motoren begyndte at hakke i det efter den havde kørt ca 2 km og døde til sidst - jeg fik den dog startet igen og lod den stå i tomgang,hvor jeg kunne høre den langsomt tabe omdrejninger for til sidst at hakke/gå i stå.Trænger motoren til udluftning efter knap 4 måneders stilstand eller er der noget andet galt?

Det lyder som et stoppet dieselfilter.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Udluftning efter stilstand?
« Svar #1 Dato: 14. April 2007 kl: 23:58:19 »
Citér
Lyder meget sandsynligt det med dieselfilteret der kan være stoppet - men en defekt manifold-pakning må da osse have indvirkning på motorens ydeevne?


Teoretisk set ja. Defekt manifoldpakning -> mindre udstødningsgas til turboen -> mindre ladetryk -> mindre effekt. Men, da en stor del af udstødningsgassen i "fuldgas-mode" alligevel ledes uden om turbinehjulet af wastegaten, så tvivler jeg på at der er effekttab på toppen. Imidlertid vil der ske en mindre forsinkelse af ladetryksopbygningen, men det er næppe mærkbart. Hvad angår røgudviklingen, så regulerer LDA'en den ekstra dieselmængde i forhold til ladetrykket, så er ladetrykket nedsat, så er dieselmængden det også, og så er der ikke forøget røgudvikling.

Alligevel er det da fornuftigt at få ordnet pakningerne og evt. planslebet manifolden - det er så træls, at røgen kommer ud de forkerte steder.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Udluftning efter stilstand?
« Svar #2 Dato: 15. April 2007 kl: 19:42:16 »
Der kommer hverken mere eller mindre forurening af noget udstødning kommer ud ved manifolden, med mindre du mener støjforurening  8)
Mvh. Casper

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Udluftning efter stilstand?
« Svar #3 Dato: 02. Maj 2007 kl: 08:10:22 »
Kan man ikke prøve at blæse brændstof slangen igennem, med åbent tankdæksel vel at mærke. så er man da helt sikker på at brændstoffet løber frit.


Hilsen poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!