Forfatter Emne: Oliekøler montering samt første erfaringer  (Læst 13034 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Dato: 18. April 2007 kl: 17:22:06 »
Så har jeg fået sat en oliekøler i Højben samt været på første tur med OK monteret...

Bykørsel: 105-110 grader
Motorvej (90-100 km/t): 90-100 grader

Jeg har ikke skiftet til 80 graders termostat på kølevandssystemet endnu, ej heller fået en anden kontakt til blæseren...

Billeder af montering af køle-elementet følger snarest...

Hvad siger i andre egentligt til temperaturene, er de normale for en oliekølet JX'er??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #1 Dato: 22. April 2007 kl: 22:49:25 »
Vel hjemvendt fra øen kan jeg berette om flg.:

Motorvej, Horsens-Kbh.-Skanderborg:

Olietryk: Stabilt 3 bar
Olietemperatur: Svingende mellem 90 og 95 grader

Desværre er min bagklap blevet rustbeskyttet, olie er sevet ud fra min trykmåler, løbet ned af bundkarret og ud under bundpladen for derefter at blive forstøvet op på bagklappen :?

Dog ikke noget alvorligt, det er fixet imorgen når jeg kommer hjem fra min første arbejdsdag i en Scania 164 V8 ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Djursland

  • Gæst
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #2 Dato: 23. April 2007 kl: 09:52:26 »
hej

temperaturen  er som den skal være vil jeg sige... men dit blodtryk er lidt lavt, plejer det ikke at ligge oppe på 4,5 kg ca. for at motoren er okay...

Mvh Djurs  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #3 Dato: 23. April 2007 kl: 12:34:57 »
Citér
olie er sevet ud fra min trykmåler


Wer nicht hören will, muss fühlen... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

PARKHAVE

  • Gæst
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #4 Dato: 23. April 2007 kl: 14:21:17 »
Citat fra: "Jarl"
Citér
olie er sevet ud fra min trykmåler


Wer nicht hören will, muss fühlen... :wink:

 :lol: men jeg kan se det ikke er MEDfühlung Jarl :lol:

The Dude

  • Gæst
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #5 Dato: 28. April 2007 kl: 14:37:16 »
hvad skal olietrykket ligge på, hvis det skal være optimalt?
3 eller 4,5 bar?

M.v.h.

Dan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #6 Dato: 28. April 2007 kl: 15:39:10 »
2 bar ved 80 grader og 2000 omdr., så det målte tryk er helt fint.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #7 Dato: 29. April 2007 kl: 21:16:03 »
er der slet ingen der ligger inde med en trin for trin billedserie af mont. af OK????

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #8 Dato: 29. April 2007 kl: 21:26:55 »
montering er da nemt, skru adapteren på før filteret, strips slangerne op under vognen og svejs et stykke vinkel jern på i front til montering af selve køleren.

og du er kørende......
Mvh. Casper

Mads-kaa

  • Gæst
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #9 Dato: 30. April 2007 kl: 19:09:13 »
PT. har jeg bare stripset min køler op, så må jeg se om det holder. Men monteringen kan faktisk ikke gå galt, slangerne kan kun vende en vej, så du skal bare finde en slangeføringsvej du kan lide!!!

/Mads

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #10 Dato: 05. Maj 2007 kl: 17:39:58 »
Langt om længe (skulle lige have taget mig sammen og have lavet nederste sæt holdere) er der nu billeder af hvad jeg har gjort for at fiksere min køler samt sørge for at den ikke klaprer...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #11 Dato: 05. Maj 2007 kl: 17:43:14 »
Og forresten...

Når nu Jan engang kommer herned så regner jeg med at han er fotomand og tager en skovlfuld billeder der kan bruges som fotodokumentation for hvordan og hvorledes det skal monteres helt fra køleren i front til filter og flanche i bag...

Ikke at det er svært overhovedet, det kan faktisk ikke gøres forkert da slangerne, som Mads siger, kun kan vende en vej...

Det samme gælder for flanchen, der er kun gummipakning på den ene side, den skal vende ind mod varmeveksleren og "forlængerstykket" der følger med flanchen kan også kun vendes på en måde :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #12 Dato: 07. Maj 2007 kl: 22:27:50 »
Så fik Ingegerd ÖK på og blev i den anledening skruet op i pumpen ca. 1/6 til 1/7 omdrejning mit gefühl. Tomgang justeret en del ned.

På vejen hjem blev der stoppet et par gange og tjekket oliestand, tæthed og temperatur på slangerne, alt så godt ud.

Da jeg så nåede nord for Århus og motoren var godt gennemvarm fik den en halv times "burn-in" test med fuld skrue, op til 4500 omdrejninger og svimlende hastigheder for en sauger-vandreklit.

Jeg har ikke eftermonteret olietemp ur på (endnu) men vandtemperaturen holdt sig i bunden af dioden hele turen uden udflugter derover. Efter burn-in test ind på rasteplads og labben på slangerne. Av av.. et styks varm slange.. og ahh.. et styks kølig 8)  Dejlig kølig olie omkring badevandstemperatur (jeg gætter på 25-30 grader) til min hårdt pressede sauger.  DET er fandme sagerne.

Så det blev en happy ending for mig på trods af den lage ventetid. 19 rækkers køleren og de stålarmerede 5 meter lange slanger og den gedigne flanche med termostat virker alle som virkeligt kram og de performer fremragende, altsammen til den nette sum af 1800 kr inklusiv alt!

Det kan godt være han var en sløv knaldhat ham Grassmann men når enden er god, er alting godt, i min bog anyway.

Nu vil jeg fejre succesen med at par spejlæg og noget flæsk med en kølig mørk øl ved siden af og så smider jeg nogle billeder op i morgen når jeg lige får tid!
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #13 Dato: 08. Maj 2007 kl: 18:15:49 »
Rart at høre at turen gik fint.
Det er bare synd at du ikke har temp måler på olien, kunne være rart at høre hvad din lå på :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #14 Dato: 08. Maj 2007 kl: 18:33:07 »
op til 4500 omdrejninger og svimlende hastigheder for en sauger-vandreklit.

Jeg går ud fra at speedometeret virkede. ?

Hvis det er Turboen der ødelægger topstykket, så er det vel ikke nødvendigt med ØK, nå jo, det er Ølkøler. OK OK er vel ikke nødvendig på en Sauger hvis man ikke skruer på den. ?

Kurt
Kurt - 25115788