Forfatter Emne: Oliekøler montering samt første erfaringer  (Læst 13042 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #30 Dato: 14. Maj 2007 kl: 14:35:55 »
Hej Jarl

Det er jo en sand guldgrube man er havnet i her. Tak for mange lærerige indlæg. Jeg suger til mig. Jeg har læst i et af dine indlæg at du går ind for hyppige olieskift og kan af dit svar ang. oliekøler se at det foregår hyppigere end hos mig.
Jeg har støttet mig til gamle vw mekanikere der har fortalt mig at med de nye typer olier kunne man godt strække olieskiftene når man var ude over garantien. Hvis jeg nu hvisker........"10000 km" tror du så at der er nogen der hører det. måske skal du lukke siden kortvarigt og slette indlægget så ikke andre ubefæstede sjæle falder i fordærv også , men det har aldrig givet problemer. Det er ganske alm. OK Diesel Max. Nu kører jeg også MEGET pænt. Jeg er jo blevet bedstefar, men hvad anbefaler du og hvorfor?
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #31 Dato: 14. Maj 2007 kl: 16:13:18 »
Jamen der er en religiøs diskussion det her.

Og der er to religioner, der missionerer:

1) Dem, der køber olie, til en literpris, som jeg betaler for Single Malt, og derfor får en prima olie med formidable egenskaber. Klart kan den olie udholde mere end det billige sprøjt og derved yde beskyttelse til motorens komponenter i længere tid end den olie, der fandtes, da bilen var ny i 80'erne.

2) Dem - som jeg hører til, der køber noget halvbilligt sprøjt (17 kr/l i Tyskland), som alligevel opfylder normerne, og aldrig kommer derud, hvor dens "billighed" viser sig ved dårligere langtidsegenskaber, fordi den er skiftet længe før.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvad der er rigtigst og bedst, men for mig har den sidstnævnte strategi vist sig god. Måske hænger det også sammen med, at jeg har en anelse svært ved at forholde mig til de overstrømmende lovprisninger, som de dyre superletløbssyntetiskdirekteadgangtilhimmelskvelsignelsesolier forbindes med. De ER bedre, men hvor meget? Retfærdiggør det prisen og kan de leve op til de fatamorganiske 30.000 km skifteintervaller, som loves i nye dieselbiler? Jeg ved det ikke, og jeg finder heller aldrig ud af det, for sådan bliver det aldrig i min bil.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #32 Dato: 14. Maj 2007 kl: 23:07:47 »
Så vidt jeg husker , så har de nye biler der kan køre 30000 til 60000 km pr olie skift, en eller anden føle ordning der kan måle oliens viskositet. og give lyd fra sig, hvis der skal skiftes olie ekstraordinært :). Vores firmabil peagout boxer, kan køre 30000 pr skift. Den kan fortælle alt. og får skiftet olie, godt 2 gange årligt.
 Men desv kan den ikke varme kabinen op :cry:

Men kan man ikke bare holde sig til VW's  anbefalinger med 7500 km mellem skiftene. så kan det da ikke gå helt galt.

Den golf jeg købte havde vist ikke  fået skiftet længe. efter jeg skiftede, skulle den pludselig køre 3 gange så langt, før motoren var varm. Så der har olien ikke haft så stor smøre effekt.

hilsen poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #33 Dato: 14. Maj 2007 kl: 23:35:06 »
jeg kører 5k per skift, synes det er lidt nemmere at huske med et mere "rent tal". min anden vogn kører 10k per skift, det er jo rart hvis talene kan divideres i hinanden :-D

(jeg er miljøskadet..........ved det godt)
Mvh. Casper

Mads-kaa

  • Gæst
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #34 Dato: 14. Maj 2007 kl: 23:49:52 »
Citat fra: "casper"
jeg kører 5k per skift, synes det er lidt nemmere at huske med et mere "rent tal". min anden vogn kører 10k per skift, det er jo rart hvis talene kan divideres i hinanden :-D

(jeg er miljøskadet..........ved det godt)


Og så går det jo også op, når du har to T3'er og en Mercer (2*5k=1*10k)

/Mads

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #35 Dato: 14. Maj 2007 kl: 23:53:59 »
netop :-D
Mvh. Casper

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Oliekøler montering samt første erfaringer
« Svar #36 Dato: 22. September 2007 kl: 23:37:14 »
Fik mig en lille overraskelse idag :)

Da jeg var igang med den store omgang på Højben skiftede jeg jo thermostat og blæserkontakt til det her "Wasser-kit" agtige noget :)

Har bare ikke fået det testet ordentligt, men på en rundtur i østjylland idag faldt vand temperaturen langsomt da jeg kom ud af Horsens og stabiliserede sig ca. 1 nåls bredde over det hvide felt i bunden (max. halvvejs oppe ved dioden) og olietemperaturen stod "frosset" fast ved 90 grader...

Hvis det virkeligt er den temperatur den vil ligge for dagen ved normal belastning (hvis man kan kalde 4000 RPM i 4. over ca. 20 - 30 km det), så har jeg ingen betænkeligheder ved at køre til tyskland :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan