Jamen der er en religiøs diskussion det her.
Og der er to religioner, der missionerer:
1) Dem, der køber olie, til en literpris, som jeg betaler for Single Malt, og derfor får en prima olie med formidable egenskaber. Klart kan den olie udholde mere end det billige sprøjt og derved yde beskyttelse til motorens komponenter i længere tid end den olie, der fandtes, da bilen var ny i 80'erne.
2) Dem - som jeg hører til, der køber noget halvbilligt sprøjt (17 kr/l i Tyskland), som alligevel opfylder normerne, og aldrig kommer derud, hvor dens "billighed" viser sig ved dårligere langtidsegenskaber, fordi den er skiftet længe før.
Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvad der er rigtigst og bedst, men for mig har den sidstnævnte strategi vist sig god. Måske hænger det også sammen med, at jeg har en anelse svært ved at forholde mig til de overstrømmende lovprisninger, som de dyre superletløbssyntetiskdirekteadgangtilhimmelskvelsignelsesolier forbindes med. De ER bedre, men hvor meget? Retfærdiggør det prisen og kan de leve op til de fatamorganiske 30.000 km skifteintervaller, som loves i nye dieselbiler? Jeg ved det ikke, og jeg finder heller aldrig ud af det, for sådan bliver det aldrig i min bil.