Forfatter Emne: Hvordan virker gløderør ?  (Læst 8933 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Hvordan virker gløderør ?
« Dato: 17. Marts 2012 kl: 20:46:55 »
Jeg skal til at skifte gløderør og undrer mig over hvordan de forvarmes.
Jeg ved at det styres fra et relæ i den sorte boks i motorrummet, som giver 12 v på rørene. Det varer, når man starter ca. 10-15 sekunder. Men hvad får relæet til at slå fra. Det kan ikke være tiden, for når motoren er varm, forvarmes der kun et par sekunder.  :?

Er der en form for termostat i rørene. :shock:
Er der nogen hint til at tjekke om rørene et ok uden at pille dem ud og måle modstanden i dem. :shock:
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

bfb

  • Gæst
Hvordan virker gløderør ?
« Svar #1 Dato: 17. Marts 2012 kl: 20:54:55 »
du kan godt måle om der er gemmengang i dem når de sidder i. den ene ledning på stel og den anden holder du på hvor plusen er sat fast. og du skal pille alle plus ledninger af, de må ikke være forbundet.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Hvordan virker gløderør ?
« Svar #2 Dato: 17. Marts 2012 kl: 22:10:41 »
Forvarmer-relæet er forbundet med en af vandtemperaturfølerne på motoren.
Så det er temperaturen på motoren, der bestemmer hvor lang tid der er strøm til gløderørene.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Hvordan virker gløderør ?
« Svar #3 Dato: 17. Marts 2012 kl: 23:39:50 »
Hvis det er temperaturen på motoren der er bestemmende, vil en defekt føler eller en kortslutning på ledningen, så betyde at der kommer konstant spænding på gløderørene og de dermed ødelægges. ?

Styrer temperatur-føleren andet end gløde tiden. ??
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvordan virker gløderør ?
« Svar #4 Dato: 18. Marts 2012 kl: 18:38:04 »
Jeg skal ikke kunne sige om den styrer andet, men konstant spænding på gløderør er no go! De brænder af på rekordtid og "suger" en masse effekt ved samme lejlighed.

jesperyk

  • Gæst
Hvordan virker gløderør ?
« Svar #5 Dato: 18. Marts 2012 kl: 19:54:42 »
hvis føleren er defekt, kan det jo betyde to-tre ting:
1) den giver ingen gennemgang.
2) den giver tilfældige værdier uafhængigt af temperaturen i motoren
3) den er konstant "åben"

resultatet vil være
1) gløderør får max-glødetid ligesom når du piller ledningen af føleren. Max-glødetid er ikke evig glødetid, der er en øvre grænse. Måske 18 sek?
2) glødetiden vil svinge uforudsigeligt og uden sammenhæng med motortemperatur
3) relæet får at vide, at motoren er varm, så der ikke skal forvarmes.

knækkede ledninger der giver konstant spænding på gløderør udenom relæ ... kan ikke lige se det for mig, det er jo en snørklet vej rundt om det relæ, ikk?

er dine gløderør "døde" efter for kort tid? Da jeg lige havde fået min brune ven hjem til københavn, havde den slugt alle fire gløderør bare på køreturen herover. Det var pga. genbrugte flammeskiver = ødelagte dyser, der sprøjtede på gløderørene...
:D

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Hvordan virker gløderør ?
« Svar #6 Dato: 18. Marts 2012 kl: 20:23:00 »
Er det ikke sådan at man bare kan tage stikket til føleren af og så køre uden? Så varmer gløderørene altid i max. tid men hvis man vurderer at det ikke er nødvendigt så starter man bare og den stopper med at varme.
Mvh. Holger
81 75 44 50

jesperyk

  • Gæst
Hvordan virker gløderør ?
« Svar #7 Dato: 18. Marts 2012 kl: 21:45:45 »
holger, jeg er enig i virkemåden, men om gløderørene har godt af det er jeg ikke sikker på. ...ved fuld glødetid kombineret med varm motor opnår gløderørene teoretisk set en højere temperatur...?

:)

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Hvordan virker gløderør ?
« Svar #8 Dato: 19. Marts 2012 kl: 19:13:19 »
Har jeg forstået det rigtigt, der er to ledninger til temperaturføleren. Den ene er plus med konstant 12 v. Den anden går fra føleren til et relæ, som får spænding når motoren er varm. Dvs. at med kold motor er der ingen gennemgang og med varm er der gennemgang.

Ergo
Hvis man med kold motor forvarmer indtil det gule lys slukker –ca. 18 sekunder. Og gentager dette et par gange, indtil forvarmningen kun varer et par sekunder, så har man tjekket at temperatur føleren til forvarmning virker.

Har man med samme procedure også tjekket at alle 4 gløderør virker. Eller vil det kun det gløderør, der sidder ved siden af føleren, der kan siges noget om.



Spørgsmål.
Hvilken temperaturføler er der tale om.
-   Der er en på enden af topstykket (der er nok ikke den).
-   Der er en mellem dysse 3 og 4, hvor ledningerne vender frem mod føren.
-   Der er en mellem dysse 3 og 4, hvor ledningerne vender op ad.
Vælter der ud med vand eller olie, hvis man piller den af.

Hvilket relæ reagerer på temperatur følsomheden.
Hvilke relæ reagerer på tiden, de ca. 18 sekunder.


PS: Det er godt nok svært, at skifte de skide rør.  :x
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Hvordan virker gløderør ?
« Svar #9 Dato: 19. Marts 2012 kl: 21:01:46 »
Citat fra: "jesperyk"
holger, jeg er enig i virkemåden, men om gløderørene har godt af det er jeg ikke sikker på. ...ved fuld glødetid kombineret med varm motor opnår gløderørene teoretisk set en højere temperatur...?

:)


Ved varm motor starter du straks, så når den ikke at gløde for, kun at eftergløde.

Jeg har et par gange oplevet en motor der halvvarm ikke kunne starte. Sansynligvis fordi temp.føleren havde fortalt relæet at den ikke skulle gløde for, uden at have spurgt motoren som ikke var varm nok til at starte uden at forgløde.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Hvordan virker gløderør ?
« Svar #10 Dato: 19. Marts 2012 kl: 21:27:33 »
Citat fra: "tomtom"
Har jeg forstået det rigtigt, der er to ledninger til temperaturføleren. Den ene er plus med konstant 12 v. Den anden går fra føleren til et relæ, som får spænding når motoren er varm. Dvs. at med kold motor er der ingen gennemgang og med varm er der gennemgang.

Ikke alle årgange har to ledninger. Hvis der kun er en ledning giver den stel til relæet via den blå/hvide ledning. Hvis der er to ledninger tror jeg nok der er stel i den anden (brun).

Ergo
Hvis man med kold motor forvarmer indtil det gule lys slukker –ca. 18 sekunder. Og gentager dette et par gange, indtil forvarmningen kun varer et par sekunder, så har man tjekket at temperatur føleren til forvarmning virker.

Så længe motoren (kølevandet) er kold, vil den blive ved med at varme 18 sek. uanset hvor mange gange du varmer for. Hvis den med varm motor ikke varmer for i 18 sek. må temp.føler virke.

Har man med samme procedure også tjekket at alle 4 gløderør virker. Eller vil det kun det gløderør, der sidder ved siden af føleren, der kan siges noget om.

Nej relæet kan ikke mærke hvor mange gløderør der virker. Sæt et amperemeter mellem relæ og gløderør. Hvis forbruget per stk. skal være f.eks. 12 amp. skal forbruget være 48 amp. hvis de alle virker. Er det kun 36 amp. virker kun 3 osv.

Spørgsmål.
Hvilken temperaturføler er der tale om.
-   Der er en på enden af topstykket (der er nok ikke den).
-   Der er en mellem dysse 3 og 4, hvor ledningerne vender frem mod føren.
-   Der er en mellem dysse 3 og 4, hvor ledningerne vender op ad.
Vælter der ud med vand eller olie, hvis man piller den af.

Den med den blå/hvide ledning.


Hvilket relæ reagerer på temperatur følsomheden.
Hvilke relæ reagerer på tiden, de ca. 18 sekunder.


PS: Det er godt nok svært, at skifte de skide rør.  :x
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Hvordan virker gløderør ?
« Svar #11 Dato: 21. Marts 2012 kl: 18:13:58 »
Der lyder som et godt tips, at måle amp forbruget over gløderørene. :wink:


Der er ingen ledninger til temperatur følerne der der blå og hvid.
Jeg kan se en blå og hvid ledning der går ind i motorrummet. Denne ender i en gul aflang samlemuffe og går ud igen gennem samme rør som den kom ind.


Hvilken temperaturføler kan det være.
-   Der er en på enden af topstykket (Ledningen er blå med sort stribe).
-   Der er en mellem dysse 3 og 4, hvor ledningerne vender frem mod føren. (1 brun og 1 der er rød og brun)
-   Der er en mellem dysse 3 og 4, hvor ledningerne vender op ad. (1 brun og 1 der er gul med to røde striber)
 
Vælter der ud med vand eller olie, hvis man piller den af.


Hvilket relæ reagerer på temperatur følsomheden.
Hvilke relæ reagerer på tiden, de ca. 18 sekunder.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Hvordan virker gløderør ?
« Svar #12 Dato: 21. Marts 2012 kl: 18:17:03 »
Prøv med et foto af motoren...

En JX'er har for det meste 2 ledninger der går om til enden af toppen, den ene er til gløderelæet og den anden er til temperatur instrumentet i kabinen...

Ang. relæer, så er svaret til begge de spørgsmål: Gløderelæet, det største der sidder omme i kassen...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Hvordan virker gløderør ?
« Svar #13 Dato: 21. Marts 2012 kl: 18:28:09 »
Ja,- det er nok bedst med et foto, jeg må se at få det lært.
Det store relæ: Styrer det både tiden (de ca 18 sek.) og reagerer på signalet fra temperatur føleren.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Hvordan virker gløderør ?
« Svar #14 Dato: 28. Marts 2012 kl: 23:22:23 »
Jeg prøver med et par billeder. Håber de er der.
Billedet med de 3 termostater er måske noget rodet. Den termostat der er i midten af billedet, er den der vender frem mod førehuset.

Forstår ikke helt det med varme og tidsstyrringen. For når jeg drejer nøglen til forvarmning lyser den gul i ca. 18 sek. Gør jeg det kort efter lyser den gult i 10 sekunder. Tredie gang i 2 sekunder. Motoren kan umuligt blive varm på 30 sekunder.

Men, hvad for en termostat kan man pille fra,så der er konstant forvarmning indtil motoren kører.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD