Forfatter Emne: Kølerlampe blinker  (Læst 1885 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jesman

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 103
    • Vis profil
Kølerlampe blinker
« Dato: 26. April 2007 kl: 14:32:08 »
Hej alle.
Jeg har et problem med min Vanagon (89) Autocamper. Efter noget kørsel 20-30 min begynder kølerlampen at blinke, men jeg har mærket på tanken (bag nummerpladen) og efterfyldningstanken og de er ikke særligt varme, og der er rigeligt væske i den begge.  Motoren lyder helt normal når den blinker, og temp viseren er lige i midten. Er der nogen der har oplevet noget lignende, og endda har en løsning på problemet?

Bedste ud-i-det-fri hilsner
Jes
5 gears 1,6 TD 1990 Vanagon Camper m fast høj kasketføring! - Med andre ord: Myren!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Kølerlampe blinker
« Svar #1 Dato: 26. April 2007 kl: 15:42:29 »
Udfyld lidt i din profil f.eks. med motor type, årgang mm. så er det lidt nemmere for os der skal hjælpe ! :idea:

Kunne godt lyde som en udluftning af kølesystemet (med mindre det er en diesel, så er det sikkert flækket topstykke og en defekt toppakning som det plejer  :P )
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Kølerlampe blinker
« Svar #2 Dato: 26. April 2007 kl: 15:43:56 »
mht. udluftning af kølesystem så tjek "T3' ens ABC"
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Kølerlampe blinker
« Svar #3 Dato: 26. April 2007 kl: 19:01:31 »
Min gjorde det et par dage.

 Så fandt jeg ud af at føleren i den runde plast beholder ved brændstof filteret. var utæt, den blev skiftet , og siden har der ikke været noget.

hilsen
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline jesman

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 103
    • Vis profil
Kølerlampe blinker
« Svar #4 Dato: 26. April 2007 kl: 19:46:55 »
tak for svarene allerede. Jeg har skrevet nogle bildata i underskriften - de var det du mente ikke? - ellers spørg igen om det du gerne vil vide, for at kunne hjælpe mig. Det sætter jeg virkelig pris på! Ved i iøvrogt hvor, og for hvor meget, jeg kan få fat i en værkstedshåndbog for min model?

Mvh Jes
5 gears 1,6 TD 1990 Vanagon Camper m fast høj kasketføring! - Med andre ord: Myren!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kølerlampe blinker
« Svar #5 Dato: 26. April 2007 kl: 19:57:51 »
Føleren er et plausibelt bud. Skift den først. Og når du så alligevel har åbnet systemet, så check om, der er oliefilm på vandet. Har den tendens til at presse vandet om i den bagerste ekspansionstank - den ved nummerpladen? DFe to sidste ting peger i retning af Rasmus' ondsindede diagnose på vores kære sårbare, trofaste og økonomiske dieselvidundere.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Kølerlampe blinker
« Svar #6 Dato: 26. April 2007 kl: 22:37:15 »
Husk dog at haynes kun fåes omfattende benzin modellerne! Jeg ved ikke hvad diesel folket bruger, en til golf?

/Mads

Offline jesman

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 103
    • Vis profil
Kølerlampe blinker
« Svar #7 Dato: 27. April 2007 kl: 00:21:11 »
hov, jeg havde nær glemt at spørge hvor meget i mener det haster med en  udbedring, hvis vi antager at det er et flækket topstykke eller en utæt føler. For jeg regner med at skulle køre en 150km i weekenden - eller vil i direkte fraråde det?

Mvh Jes
5 gears 1,6 TD 1990 Vanagon Camper m fast høj kasketføring! - Med andre ord: Myren!

Claus N.

  • Gæst
Kølerlampe blinker
« Svar #8 Dato: 27. April 2007 kl: 00:23:35 »
Det kommer jo lidt an på om den presse vandet om i den bagerste tank, som jarl spurgte om?

Offline jesman

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 103
    • Vis profil
Kølerlampe blinker
« Svar #9 Dato: 27. April 2007 kl: 10:01:57 »
Jeg har måske fået byttet rundt på de to tanke. Jeg troede ikke at den ved nummerpladen var expansionstanken. Den er faktisk altid fyldt til over max, lige til kanten af skruelåget - men jeg har ikke set om der er oliefilm i overfladen. Gør det strax! - Hvis det nu er dette, hvad kan det være at den kører upåklageligt, og symptomfrit, altså lige på nær lampen der blinker?.

Kære venner, auf der Cyberstrasse.
Ha en skøn dag
Jes
5 gears 1,6 TD 1990 Vanagon Camper m fast høj kasketføring! - Med andre ord: Myren!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kølerlampe blinker
« Svar #10 Dato: 27. April 2007 kl: 10:49:40 »
Du har ret. Den egentlige ekspansionstank er den foran batteriet. Den anden er den sekundære ekspansionsbeholder.

Når der kommer kompressionstryk ud i kølesystemet vil motoren erfaringsmæssigt fortrænge væsken fra den egentlge ekspansionsbeholder om til den sekundære, hvor det vil hobe sig op indtil det flyder ud af hullerne i toppen.

Kommer der kompressionstryk ud, så skyldes det typisk defekt toppakning/topstykke.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Kølerlampe blinker
« Svar #11 Dato: 27. April 2007 kl: 20:16:23 »
Hej vi vil så gerne se nogle billeder af din bil. kan det ikke lade sig gøre.

hilsen
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!