Det er en umulig opgave at diagnostisere på en motor, hvor indsprøjtning, strømfordeler og box er et sammenrend. Jeg påstår frækt, at ingen har det samlede overblik over, hvilke sensorer, der giver hvilke værdier til boxen, og hvordan den behandler det. Jeg påstår også, at der kun er ét eneste set-up, der kan få motoren til at fungere ordentligt: det originale. Forskellige strømfordelere, sensorer, spjældhuse og boxe er nøje tilpasset et konkret set-up, og der er ikke fri udskiftningsret. Vi kan gætte i vildskab i denne tråd, men det vil være et lykketræf at finde en løsning, der tilfældigvis løser problemet, for som sagt - så tvivler jeg på, at nogen har et samlet overblik over komponenterne og deres samspil i din motor.
Jeg vil gerne bidrage til festen med et vildt skud på, hvad der kan være på færde, men det er bare tankespind og absolut uvederhæftigt.
Monomotronic regulerer sin tomgang ved hjælp af to parametre: 1) Grovjusteringen klarer tomgangsservoen (den lille sag, der sidder og skubber til gasspjældet) og 2) Finjusteringen, der klares ved at justere tændingstidspunktet løbende. Førstnævnte mekanisme er langsomt reagerende - sidstnævnte er hurtigt reagerende. Jeg tænker, om Monomotronic'en af en eller anden grund i dit tilfælde ikke har adgang til at lave finjusteringen?
Grundlæggende er mit råd: Find en komplet motor (eller en hel skrotbil) med samme egenskaber som din (kompressonsforhold, volumen osv.) Sådan må kunne købes for en slik på ebay/gul og gratis/dba. Sæt hele motorstyringen over på din som en samlet pakke. Så tror jeg, det dur.