Forfatter Emne: mærkelig tomgang  (Læst 2679 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thomasfyn

  • Gæst
mærkelig tomgang
« Dato: 22. Maj 2012 kl: 12:25:57 »
https://www.youtube.com/watch?v=kUzxO4XiBYo&feature=youtube_gdata_player

Se film.

Er der en der kan forklare årsagen til denne mystiske opførsel?

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
mærkelig tomgang
« Svar #1 Dato: 22. Maj 2012 kl: 12:45:29 »
Din video er privat og kan ikke ses ... så kan ikke engang give et bud på det, desværre
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

thomasfyn

  • Gæst
mærkelig tomgang
« Svar #2 Dato: 22. Maj 2012 kl: 14:20:18 »
dumt... nu er den offentlig..  

Tak gunner


Jeg kan lige beskrive forløb før denne tomgang..

kører 40 km uden problemer (landevej) max 70 km/t
motor går pludselig ud  --> Benzin slange var faldet af benzinpumben (??)
hurtigt fixet og videre ca. 1 km..
så begynder den på denne mærkelige motorgang..  Hvis den for mange omdrejninger kan den godt gå ordenligt.. men så snart jeg slipper speederen så går den i "kænguro-mode"..

Any clues??

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
mærkelig tomgang
« Svar #3 Dato: 22. Maj 2012 kl: 16:11:44 »
jeg kan sku ikke høre noget underlidt... køre den lav tomgamg eller... skal du ikke ha rydet op i den fugle rede af ledninger
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

thomasfyn

  • Gæst
mærkelig tomgang
« Svar #4 Dato: 22. Maj 2012 kl: 16:14:50 »
kan man ikke høre det, den kører op og ned i tomgang...  dør næsten helt og så gasser den op kortvarigt for igen at næsten dø..

ledninger bliver korrekt monteret når mit endelige motor setup er på plads...

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
mærkelig tomgang
« Svar #5 Dato: 22. Maj 2012 kl: 16:22:51 »
Har du husket den defekte sensor der blev nævnt af Dennis?
Modtager den fortsat ingen hhv. forkerte signaler?
Du finder fejlen!
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

thomasfyn

  • Gæst
mærkelig tomgang
« Svar #6 Dato: 22. Maj 2012 kl: 17:47:56 »
Nå som altid arbejder jeg i blinde...  så jeg har engang høre et sted at man kunne nulstille computeren ved at kortslutte bilens strømkabler i 30 sek. - så det er prøvet!!

Det gav en forskel, nu starter den med meget høje omdrejninger - men med konstante omdrejninger..

Jeg har snakket med "Verner" som mente at den måske skulle køres varm igen, og massereres lidt i hele omdrejnings spektra men det har ikke hjulpet..

Jeg er kommet til at tænke på at min temperatur viser (instrument) har de seneste par dage vist en koldere motor end tidligere selvom den er drift varm??  Har det en sammenhæng? Den føler der er til instrumentet har vel ikke noget med motor styringen at gøre, eller hvad??

thomasfyn

  • Gæst
mærkelig tomgang
« Svar #7 Dato: 22. Maj 2012 kl: 17:54:26 »
HEr er lige en anden video som har bedre lyd, men det er jo inden ovenståendende indtræf..

http://youtu.be/SIa_4tUi2Eg

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
mærkelig tomgang
« Svar #8 Dato: 22. Maj 2012 kl: 18:40:20 »
Du skal holde poten fra gaspedalen  :lol:  Men lidt mere seriøst: Har den været kørt gennemvarm ? Ofte indstiller motorstyringen sig først ved driftvarm motor, dvs. efter ca. 1/2 times kørsel.
Har du testet for utætheder ? Hvis den tager falsk luft vil motorstyringen forsøge, at kompensere, - og du har jo selvfølgelig kigget flangen under sprøjtet efter ?
Evt. træk / pres med forsigtighed i alle fire retninger, mens bilen går tomgang. Så skal den nok fortælle om det er her hunden ligger begravet, hvis den pludselig snurrer stabilt.
Nej, instrumentet har ikke direkte indflydelse på motorstyringen, men hvorfor viser den pludselig lavere temperatur ? Har der stået luft i systemet ? Det burde dog ikke afstedkomme den besynderlige adfærd.

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
mærkelig tomgang
« Svar #9 Dato: 22. Maj 2012 kl: 19:26:55 »
kan der komme OBD tester på den. så vil jeg gerne tag et kig på den.
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
mærkelig tomgang
« Svar #10 Dato: 22. Maj 2012 kl: 19:42:39 »
Det er en umulig opgave at diagnostisere på en motor, hvor indsprøjtning, strømfordeler og box er et sammenrend. Jeg påstår frækt, at ingen har det samlede overblik over, hvilke sensorer, der giver hvilke værdier til boxen, og hvordan den behandler det. Jeg påstår også, at der kun er ét eneste set-up, der kan få motoren til at fungere ordentligt: det originale. Forskellige strømfordelere, sensorer, spjældhuse og boxe er nøje tilpasset et konkret set-up, og der er ikke fri udskiftningsret. Vi kan gætte i vildskab i denne tråd, men det vil være et lykketræf at finde en løsning, der tilfældigvis løser problemet, for som sagt - så tvivler jeg på, at nogen har et samlet overblik over komponenterne og deres samspil i din motor.

Jeg vil gerne bidrage til festen med et vildt skud på, hvad der kan være på færde, men det er bare tankespind og absolut uvederhæftigt.

Monomotronic regulerer sin tomgang ved hjælp af to parametre: 1) Grovjusteringen klarer tomgangsservoen (den lille sag, der sidder og skubber til gasspjældet) og 2) Finjusteringen, der klares ved at justere tændingstidspunktet løbende. Førstnævnte mekanisme er langsomt reagerende - sidstnævnte er hurtigt reagerende. Jeg tænker, om Monomotronic'en af en eller anden grund i dit tilfælde ikke har adgang til at lave finjusteringen?

Grundlæggende er mit råd: Find en komplet motor (eller en hel skrotbil) med samme egenskaber som din (kompressonsforhold, volumen osv.) Sådan må kunne købes for en slik på ebay/gul og gratis/dba. Sæt hele motorstyringen over på din som en samlet pakke. Så tror jeg, det dur.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

thomasfyn

  • Gæst
mærkelig tomgang
« Svar #11 Dato: 22. Maj 2012 kl: 21:33:35 »
JA -  det har jeg hørt før... men for hulen da, den kørte jo lige så fint efter justeringen på FYN12

Jeg tror at budskabet er ved at nå ind, TyskerDennis, Andreas og Verner har været inde på denne løsning, jeg har faktisk snakket med Verner om at han har et komplet ledningenet, og indsprøjtnig med alt tilbehør liggende fra en RP..

Og Andreas har faktisk tilbudt at hjælpe mig med opgaven..

Men her og nu... hvordan får jeg den NED i omdrejninger igen???

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
mærkelig tomgang
« Svar #12 Dato: 22. Maj 2012 kl: 23:08:13 »
hej Thomas nu var som sagt kun et hurtigt bud jeg kunne give over telefonen...
det jeg mente var at der skal en køretur til hvis den har mistet nogle af sine driftsparametre...

på videoen lyder det som om at stepmotoren står og kører frem og tilbage!
det gør motorstyringen højestsandsynlig fordi den kæmper for at ikke gå ud..
det kan der flere årsager til, jeg har bare desvære ingen tid til at kigge på det for dig, og diagnose over nettet er ikke altid nemt - bedre "hands on"

som udgangspunkt, så gør som aran siger, tjek alle steder hvor der kan komme falsk luft ind!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D