Forfatter Emne: Isolering i karossen.  (Læst 3184 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Isolering i karossen.
« Dato: 05. Juli 2012 kl: 15:15:19 »
Hej.
Er der ikke noget med at man ikke må isolere bilen med isolering, men at man skal bruge flamingo?

 Hilsen Lasse
Magnum Multivan 1,6 td

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Isolering i karossen.
« Svar #1 Dato: 05. Juli 2012 kl: 15:35:27 »
Du kan godt bruge almindelig isolering, men i så tilfælde vil jeg anbefale dig at pakke det ind i plastsække så det ikke kan suge/afgive fugt til karossen...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Isolering i karossen.
« Svar #2 Dato: 05. Juli 2012 kl: 15:50:58 »
Ja, for det er præcist sådan noget jeg er bange for.
Magnum Multivan 1,6 td

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Isolering i karossen.
« Svar #3 Dato: 05. Juli 2012 kl: 15:58:42 »
Jeg har selv brugt ovenstående metode, og da jeg her i vinters havde hele indretningen ude igen var der ikke nogen spor efter fugt..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.266
    • Vis profil
Isolering i karossen.
« Svar #4 Dato: 05. Juli 2012 kl: 16:15:40 »
Der er flere muligheder:

1) Man pakker det gamle glasuld ind igen bundet ind i plastik - lufttæt - den billige måde

2) Man køber luftisoleret plastikfolie - klipper det i rette størrelse og ind med det - som i denne link:
http://www.ebay.de/itm/1-Rolle-Luftpolsterfolie-100cm-x100m-lang-NEU-/290507114285?pt=Verschlussmittel_F%C3%BCllmaterial&hash=item43a392c72d#ht_1447wt_975

3) Man køber X-Treme Isolator og skærer og klistrer det ind inderst på metalfladen
http://www.ebay.de/itm/10mm-Isolator-X-trem-Wohnmobil-Isolierung-/150850737438?pt=Reisemobil_Caravan_Teile&hash=item231f67951e#ht_500wt_949

---

2èren er billigst ... husk der skal 2siders klisterbånd til .. ekstraudgift
3èren er perfekt, den æder også lyden på bilens karrosse bedst
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Isolering i karossen.
« Svar #5 Dato: 05. Juli 2012 kl: 16:46:20 »
Kan ikke være mere tilfreds med svarene. Tak, jeg føler mig mere og mere klar til at gøre bilen klar til ekstreme-camping.
Magnum Multivan 1,6 td

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Isolering i karossen.
« Svar #6 Dato: 05. Juli 2012 kl: 17:18:05 »
https://picasaweb.google.com/domagalski.maciej/T3WYCISZENIEOCIEPLENIEARMAFLEX

Fandt lige ovenstående, som eksempel på hvordan det kan gøres.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

thomasfyn

  • Gæst
Isolering i karossen.
« Svar #7 Dato: 05. Juli 2012 kl: 18:46:12 »
Hvad med de billige liggeunderlag fra JYSK ??

Kan man bruge dem?

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.266
    • Vis profil
Isolering i karossen.
« Svar #8 Dato: 05. Juli 2012 kl: 20:04:30 »
Forskellen på den billige og den praktiske isolering (gummimåtter / isolator) er den selvklæbende side. Man har intet besvær med at fjerne overlaget der frigører den ekstreme limoverflade på xtreme isolator, og så presser man bare ind ... det bliver nok også brugt til højtalere ...

Den billige måtte fra jydsk er fin, bare det med limen er en ulempe.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Isolering i karossen.
« Svar #9 Dato: 05. Juli 2012 kl: 20:43:51 »
Vores camper er isoleret med flamingo,  det virker fint,    MEN JEG GRUER FOR NÅR DER SKAL SVEJSES I BILEN
Flamingo er extremt brandfarlig,     Også noget man skal tænke på når man isolerer sin (sovekabine)
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline jacob_kornum

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 360
    • Vis profil
Isolering i karossen.
« Svar #10 Dato: 05. Juli 2012 kl: 22:06:45 »
De fleste som laver prof isolering af både og campingvogne bruger refleksive isoleringsmaterialer.
Der er mange varianter - her er en: http://www.2tbyg.dk/?pageid=325
Så vidt jeg husker hævder producenten at de isolerer med en faktor 10 i fh. t. rockwool o.l.
Teknologisk institut er ikke enige, men det er vist ret godt alligevel.
Hvis man var rigtig blæret fik man lavet en løsning med celleglas (www.foamglas.dk) - det er vandfast, brandfast, kabilarbrydende og har en høj isoleringsevne... prisen er helt kuk kuk - og det kan muligvis slet ikke lade sig gøre ;)
Bedste Hilsner: Jacob Kornum - T3 wannabe

1990 - 1993 : VW LT 35
1993 - 1995 : Volvo 245
1995 - 1996 : Citröen 2CV
1995 - 2002 : Vespa 150 sprint
2002 - 2004 : Dodge Dart Deamon \'74
2003 - 2004 : Mercedes SE 380 \'89
2004 - 2007 : Crystler Grand Voyager \'99 + Mini Cooper ´07
2007 - 2010 : VW Multivan highline \'06
2010 - 2012 : T3 : DRL : Det Røde Lyn : Caravelle cs \'86
2012 - ?       : HT, DSB og jernælg

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Isolering i karossen.
« Svar #12 Dato: 10. September 2012 kl: 04:30:47 »
Citat fra: "lassekjensen"

Er der ikke noget med at man ikke må isolere bilen med isolering, men at man skal bruge flamingo?

Hvad mener du så "isolering" er?
Flamingo er jo bare én slags varmeisolerende materiale.
Opskummet polystyren plast:
http://en.wikipedia.org/wiki/Polystyrene#Foams
Varmeledningsevnen angives til typisk at ligge mellem 0.032 W/mK og 0.038 W/mK

Citat fra: "BlackChart"
Du kan godt bruge almindelig isolering, men i så tilfælde vil jeg anbefale dig at pakke det ind i plastsække så det ikke kan suge/afgive fugt til karossen...

Hvad er almindelig isolering? rockwool? glasuld?
Rockwools flexibats angives at have en varmeledningsevne på 0.037 W/mK
http://www.rockwool.dk/produkter/u/7427/Bygningsisolering/FlexiBatts

Citat fra: "Jens Flensborg"

2) Man køber luftisoleret plastikfolie - klipper det i rette størrelse og ind med det - som i denne link:
http://www.ebay.de/itm/1-Rolle-Luftpolsterfolie-100cm-x100m-lang-NEU-/290507114285?pt=Verschlussmittel_F%C3%BCllmaterial&hash=item43a392c72d#ht_1447wt_975

3) Man køber X-Treme Isolator og skærer og klistrer det ind inderst på metalfladen
http://www.ebay.de/itm/10mm-Isolator-X-trem-Wohnmobil-Isolierung-/150850737438?pt=Reisemobil_Caravan_Teile&hash=item231f67951e#ht_500wt_949
t


Der nævnes intet om varmeledningsevnen i disse produkter så vidt jeg kan se.
Hvis der er brugt fedtet rustbeskyttelse i hulrummene, så bliver det nok vanskelig at få gavn af en selvklæbende side.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Isolering i karossen.
« Svar #13 Dato: 10. September 2012 kl: 07:06:28 »
mon ikke man skal skelne mellem lyd- og varmeisolering.
Lyd kommer oftest fra resonanser/vibrationer i karossen, prøv bare at banke lidt på ydersiden af karossen bliiinnnggg. Der skal nogle tunge tjæreplader til. udefrakommende lyd kan fint klares med lydvæg, altså svingningerne skal" dø ud" i f.eks rockwool. Men hvis de suges lufttæt er der da ikke meget virkning tilbage!
Varmeisolering skal have luften til at stå stille, altså rockwool klare det fint, men ikke hvis den suges "flad" i en pose.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Isolering i karossen.
« Svar #14 Dato: 10. September 2012 kl: 07:57:09 »
Citat fra: "Hinze"
mon ikke man skal skelne mellem lyd- og varmeisolering.
Lyd kommer oftest fra resonanser/vibrationer i karossen, prøv bare at banke lidt på ydersiden af karossen bliiinnnggg. Der skal nogle tunge tjæreplader til. udefrakommende lyd kan fint klares med lydvæg, altså svingningerne skal" dø ud" i f.eks rockwool. Men hvis de suges lufttæt er der da ikke meget virkning tilbage!
Varmeisolering skal have luften til at stå stille, altså rockwool klare det fint, men ikke hvis den suges "flad" i en pose.


Nu tror jeg ikke poserne suges helt tomme for luft. Som jeg forstår det
så er det bare for at undgå at der bliver mellemrum.

Der findes en optimal densitet for Rockwool'en, og det er ikke så kritisk om man presser den noget sammen, det er værre den anden vej, som det frmgår af figuren:
http://www.paroc.com/knowhow/energy-efficiency/building-design/envelope