T3 Fora.. > Mekanisk

Generator fejl - lader ikke

(1/2) > >>

gungho:
Mit batteri løber tomt for strøm - og jeg måler ikke positiv spændingsændring over batteri eller generator når omdrejninger øges.

Og - jeg forstår ganske enkelt ikke, hvad der er galt - og det er sgu lidt speget i mine øjne.

Nu kommer mysteriet - der kan være ting i mysteriet, som er uafhængig af problemet, og som måske kan virke forstyrrende - måske er det ganske enkelt en utilstrækkelig stelforbindelse ... måske noget andet.

Forhistorien - som jeg tror er vigtig - er som følger:

1) Min ladelampe i instrumentbrættet har altid lyst rødt - og gør det stadig.

2) Min gamle disel 1.6 med generator virkede, motoren kunne ikke yde det, som vores behov var, hvorfor tanken om opgradering blev født. Den gamle motor havde foruden stel fra batteri til motor, også en ekstra stelforbindelse - denne forbindelse mindede om en lang orm, som gik fra fastspænding af generator, til motor og slutteligt til batteri hen over batterikassen. Ingen tvivl om, at stelforbindelse må have været vigtig for den tidligere ejer med hele 4 punkter, som den var sat fast til. Min omdrejningstæller virkede.

3) Jeg fik byttet motor til en 1.6 turbidisel - turen gik fint fra Jylland hjem til Sjælland i juni, selvom omdrejningstælleren nu ikke mere virkede. Ifb jeg hentede bussen var der "ryddet" op i motorrummet - den gamle stelforbindelse på tværs af motor var fjernet, og som jeg husker det, var der også fjernet et par ledninger, som strittede ud i motorrummet. Men efter et par dage kunne jeg ikke starte, og efter måling og kontrolmåling viste det sig, at der ikke blev ladet på batteri. Min antagelse dengang var, at generatoren ikke virkede - også fordi omdrejningstælleren heller ikke virkede mere.

4) Jeg fik min gamle generator tilbage - den satte jeg på, og så kunne jeg konstatere, at der var ladespænding ved højere omdrejninger, men omdrejningstælleren virkede stadig ikke. Pyt tænkte jeg, den lader og vi kører så må omdrejningstælleren få liv tilbage ved lejlighed. Skal nævne, at ladelampen stadig lyste.

5) Efter et par uger uden kørsel med bussen - der kom lige en lidt for tidlig fødsel ind i programmet - så kørte jeg start denne uge i bussen igen. Efter et par parkeringer hen over to dage - så kunne jeg pludselig ikke starte. "Vær beredt" - så i bussen var både forlængerledning og lader, og jeg holdt ved en cafe, så bussen og jeg blev underholdning for cafegæsterne en lille times tid. Vel hjemme kunne jeg konstatere, at det ikke var batteri som var faldet sammen, som jeg først antog - men at generator ikke afgav spænding ved højere omdrejninger. Jeg skiftede laderelæ (kullene var noget  slidte/korte), men intet har det hjulpet. Generator er ..... ikke virkende.

Man kan med rette sige, at jeg er en smule træt af, der ikke lades - men værst er nok, at jeg om et par dage skal have den lille med hjem fra sygehus, og nu er bussen i mine øjne ikke stabil mere.

Årsag og sympton - jeg ved ikke, hvad der er galt.

Jeg kan læse på andre indlæg, at stelforbindelsen er vigtigt - som der vist står i en anden tråd "den skal være dobbelt så god, som du tror".

Kan en "måske utilstrækkelig" stelforbindelse sende to generatorer i døden (jeg kan antage, at den første generator med turbodiselmoteren faktisk virkede en periode - men ved det ikke).

En ny generator (som den der sidder i nu) BOSCH - Ref.: 0 986 034 560 koster omkr 1500 kroner, en hugger noget billigere - men hvis årsagen ikke findes, så vil symptombehandling blot være endnu en udskiftning af generator.

Input modtages.

Aran:
Din antagelse mht. stelforbindelse er korrekt. Den kan ikke blive god nok, dels fordi din starter trækker meget strøm, men ikke mindst fordi din generator også skal have "hul igennem" til dit batteri.
Du skal kunne måle fuld batterispænding bag din generator på den terminal der hedder B+. Der skal sidde et tykt kabel som enten går direkte til batteriets + pol, eller det kan være ført via starteren. Rene polsko / kabelsko er et must, da strømmen ikke uden videre finder vej gennem rust og ir.
Hvis de to ting er ok, er der så ladekontrollen tilbage. En tynd ( blå ? ) ledning til den terminal der hedder D+ eller DF. Den skal ligeledes have en god forbindelse og kan relativt let testes: Hvis du fører den til stel med tænding på, skal kontrollen lyse. Når du fjerner den fra stel skal kontrollen slukke.
Er det i orden tyder alt på, at dine forbindelser er ok. Den sidste er w- terminalen til din omdrejnings tæller. ( Her må andre gerne byde ind med farven ) Den mangler sandsynligvis efter oprydningen og er forklaringen på, at din omdrejnings tæller er virkningsløs ?
Kulholderen / spændingsregulatoren er ofte en fejlkilde, men da du har forsøgt udskiftning må fejlen antages, at ligge andetsteds.
Du kan evt. forsøge, at tilføre terminal DF / D+ en 12 volt spænding udenom ladekontrollen og måle på batteriet, om ladespændingen kommer op på ca. 14 volt ( En "lus" fra B+ eller en stump ledning fra f.eks. magnetventilen burde kunne gøre det )

jensjakob:
Har Du renset banerne på generator akSel hvor kul Körer? Klud m sprit på. Og Pröv Andre kul. Vent lidt. Er Det en 65 eller 90A generator? Laderela skal passe til antal A.

gungho:
Tak for input Aran og JensJakob (jeg skiftede 45A lader, men det hjalp ikke).

Efter ekstra kontrol i forhold til Aran's input, så blev løsningen:

1) Et helt ny styk lakridslækker stelforbindelse direkte fra minuspol til motorstel
2) En helt ny (også smålækker) stelforbindelse direkte fra generatorstel til motorstel
3) En brugt hugger generator.

Det har nu været i drift i bussen i præcis en uge - og det virker sgu stadig (hurra).

Erfaringen må simpelten være, at utilstrækkelig stelforbindelse til generator kan få denne til at "brænde af" - at den gamle motor præcis så havde en stel-sølvslange flere steder hen over motor og til minus pol, og den ikke kom med over er bare brandærgeligt samt helt unødvendig erfaring - og ikke mindst dyrt. At dette kan have sådanne en konsekvens på to generatorer er tankevækkende.

Omkostning er på 550 kroner og et par timers arbejde - men ikke mindst ærgelser.

Ladelampen virker nu - knækket kabel ved muffe var årsagen. Omdrejningstæller virker ikke - men det skal nu tilskrives, at huggergeneratoren har knækket forbindelse til omdrejninstællerudtag - et skridt frem og et tilbage. Men et ok bytte uanset hvad.

brian:

--- Citat fra: "gungho" ---
1) Et helt ny styk lakridslækker stelforbindelse direkte fra minuspol til motorstel
2) En helt ny (også smålækker) stelforbindelse direkte fra generatorstel til motorstel
3) En brugt hugger generator.

Det har nu været i drift i bussen i præcis en uge - og det virker sgu stadig (hurra).
--- Afslutning på citat ---

Jeg har svært ved at tro på at det skulle være nødvendig med en ledning
mellem generatorstel til motorstel. Her MÅ simpelthen være god
forbindelse i forvejen gennem boltene.



--- Citat fra: "gungho" ---
Erfaringen må simpelten være, at utilstrækkelig stelforbindelse til generator kan få denne til at "brænde af"
--- Afslutning på citat ---

Det kan jeg heller ikke tro på.



--- Citat fra: "gungho" ---
Ladelampen virker nu - knækket kabel ved muffe var årsagen. Omdrejningstæller virker ikke - men det skal nu tilskrives, at huggergeneratoren har knækket forbindelse til omdrejninstællerudtag - et skridt frem og et tilbage. Men et ok bytte uanset hvad.
--- Afslutning på citat ---


Det udtag må kunne fiskes ud af generatoren, så omdrejningstælleren
også kommer til at virke.
Se evt. her:
http://golf2.dk/index.php?action=guider&do=vis&guide_id=103

http://golf2.dk/showpic.php?type=normal&pic_id=9100

Men dejligt at der i det mindste lades nu,
selv om jeg stadig synes der er "mystik"
over det.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version