Forfatter Emne: \"Kæmpesprøjt\" i T3\'er  (Læst 6736 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
\"Kæmpesprøjt\" i T3\'er
« Dato: 06. Januar 2006 kl: 15:41:56 »
Ja, så har jeg fået sat mit Megasquirt i T3'ern

Til dem som ikke ved hvad Megasquirt er kan jeg for tælle, at det er et lavpris (men ikke dårligt) programerbart indsprøjtningssystem.
Det er basseret på opensource, dvs. alle kan udvikle på det og alt software mm. er gratis stillet tilrådighed af personer verden over

Man kan ved hjælp af en laptop, tune/justere, optimere og overvåge alt på motoren.

Min idé med projektet er af opnå mere præcis forbrænding og dermed bedre økenomi (forhåbentlig følger der også lidt ekstra HK'er med :) ).

Mere info om systemet findes på www.megasquirt.info

I går blev dyret omsider tilsuttet.
Jeg har lavet det sådan, at jeg kan pille den originale boks af og tilslutte megasquirt (MS) boksen på det eksisterende ledningsnet, så jeg ikke er afhængig af at få megasquirten til at køre ordentligt.
Altså jeg kan køre ind på værkstedet, pille org. boksen af, sætte MS boksen på med 2 stik, timme, tune osv. ta' MS'en af igen, sætte org. boksen på og køre hjem.

Sådan ser det ud indtil videre...



Første gang jeg drejede nøglen startede den sku'  :shock:  det havde jeg alligevel ikke regnet med...
Godt nok gik den ad helvede til, men jeg havde heller ikke tilsluttet lamda'en endnu og heller ikke indtastet alle motordata.
 
Når lamda'en bliver monteret kan jeg køre "closed loop" dvs. computeren kan "lære" udfra lamda-og trykværdierne (manifoldstryk).

I weekenden vil jeg prøve at trimme lidt på det og se om jeg kan få en tomgang ud af den, samt få kalibreret luft temp. målenren mm.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Mads-kaa

  • Gæst
\"Kæmpesprøjt\" i T3\'er
« Svar #1 Dato: 06. Januar 2006 kl: 17:04:19 »
Det ser sgu lækkert ud, jeg har også tænkt mig at skulle lege med megasquirt på et tidspunkt, men jeg har lige lidt andre ting at ordne først.
Skal du kun montere en ekstra lamda sonde eller skal du have nye dyser i også? Har du i øvrigt tænkt dig at købe tændingsanlæget til megasquirt også eller vil du kun køre med indsprøjtningsdelen?
Jeg glæder mig til at høre om du får flere KM/L ud af det nye setup!!

Har du i øvrigt selv været igang med loddekolben eller har du købt et færdigt kit, og evt. hvor? Min plan var at bestille skidtet i løsdele og så få en loddert på!

/Mads

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
\"Kæmpesprøjt\" i T3\'er
« Svar #2 Dato: 06. Januar 2006 kl: 23:50:33 »
Hej Mads og andre interesserede !

Jeg har ikke selv lavet boksen, købte den færdigsamlet på ebay, da jeg ikke rigtig stoler på mine lode-egenskaber udover på alm. ledninger  :lol:
... for ikke at snakke om de timer og besvær der er med det.

Hele setup'et er på standart motoren, dog har jeg monteret en wideband lamdasonde (en halv dyr fætter) på samlestykket (elbow) i udstødningen, et spjælpotentiometer og en lufttemp måler.

Til en start vil jeg kun køre med sprøjtet, tændingsmodulet (hvilket er "inbygget" i boksen og ikke købes separat) vil jeg først tage fat på, når jeg har fået styr på sprøjtedelen.

Først vil jeg bruge Hallsensoren til at styre tændingen, senere er planen at montere strømfordeler løs tænding med 36-1 tandhjul og krumtapføler.

Jeg skal nok huske at tage billeder og aflægge rapport efter weekenden  :wink:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
\"Kæmpesprøjt\" i T3\'er
« Svar #3 Dato: 10. Januar 2006 kl: 09:44:59 »
Så blev Wideband lamda'en svejset på udstødningssamlestykket og spjældpotentiometerets position optimeret...








Efter en del bøvl med manglende komunikation til MS'en pga. den
seriel -> USB adapter jeg har monteret og udefinerede koder, fik jeg lagt andet firmware på MS'en.

Nu spiller det og har fuld kontrol over maskineriet.
Efter lamda'en blev monteret, går den meget bedre og jeg har kunne trimme den så meget, at jeg syntes den går mindst lige så godt som std. computeren... Dog har jeg ikke kørt i den endnu  :roll:

De næste dage skal gå med at logge, trimme og teste

 [/img]
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Mads-kaa

  • Gæst
\"Kæmpesprøjt\" i T3\'er
« Svar #4 Dato: 11. Januar 2006 kl: 17:08:56 »
Hej Rasmus

På min motor sidder der allerede en lambda sonde, jeg har en eftermonteret kat. er det nødvendigt at det er en wideband, eller kan alle sonder bruges? For så er der jo ikke meget jeg skal bygge om!

Bruger du stadig PF Auto som værksted?
Jeg kunne godt være fristet til at komme forbi en dag!

/Mads

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
\"Kæmpesprøjt\" i T3\'er
« Svar #5 Dato: 11. Januar 2006 kl: 21:22:18 »
Hmm, eftermonteret kat.!? hvilken boks kører du så med ?
Der skal laves en del om for at kører med kat på en DJ.

Du kan sagtens bruge en alm. narrowband lamda, meen det skulle være noget sværere at få til at køre rigtig godt..  :roll:

Ja, jeg bruger stadig PF-auto og du er velkommen til at kigge forbi og få en snak, hvis du har lyst !?

Jeg er der faktisk fra kl. 9 i morgen

Ring evt. 26 14 08 84 hvis du kigger forbi.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
\"Kæmpesprøjt\" i T3\'er
« Svar #6 Dato: 12. Februar 2006 kl: 22:41:52 »
Ja det gjorde den... Har ikke selv skrevet nogen koder, bare tastet konstanter og AFR mm. ind !
Koderne er kun hvis du vil ændre noget i source koderne.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
\"Kæmpesprøjt\" i T3\'er
« Svar #7 Dato: 02. Juli 2007 kl: 19:23:33 »
Er det muligt at få en lille update på projektet.

Kører det endnu? (jaja selvfølgelig gør den det, det er jo mr WBX Manden der har samlet det ;) )

Gav det noget på økonomien?

Hvordan er motorgangen

Kører du stadig med WB sonden, og har du prøvet en NB for at se resultatet med sådan en?

Er det MS1 eller MS2?

Hvilken firmware version kører du med?

Skal der ske yderligere med installationen?

mange spørgsmål, men det må forventes når man er guru  :P

Hinze

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
\"Kæmpesprøjt\" i T3\'er
« Svar #8 Dato: 04. Juli 2007 kl: 10:36:07 »
Citat fra: "Hinze"
Er det muligt at få en lille update på projektet.

Kører det endnu? (jaja selvfølgelig gør den det, det er jo mr WBX Manden der har samlet det ;) )

Gav det noget på økonomien?

Hvordan er motorgangen

Kører du stadig med WB sonden, og har du prøvet en NB for at se resultatet med sådan en?

Er det MS1 eller MS2?

Hvilken firmware version kører du med?

Skal der ske yderligere med installationen?

mange spørgsmål, men det må forventes når man er guru  :P

Hinze


Hej Hinze

Det er bare i orden

- Ja, det kører endnu!

- Jeg har kørt med det lige siden det blev installeret uden problemer overhoved.

- Det sværeste er faktisk at få tomgangen til at stå rigtigt (har mistænkt mine dyser for at være nedslidte og giver derved et upræcist sprøtebillede), resten klarer den selv vha. WB-lambasonden. Det har givet lidt mere bundtræk, men nok ikke så meget effekt, da    
DJ boxen er trimmet til power frem for økonomi og kat

- Det har givet lidt økonomi, nok ikke meget mere end 1 km/l

- Kører stadig med WB-lamda, NB-sonde er noget sværere at få til at virke ordentligt
Det er HELT sikker pengene værd at købe en WB !

- Min er en MS I ver. 2,2 og kører med den nyeste msns-extra firmware.
Features kan ses her: http://megasquirt.sourceforge.net/extra/

- Mht. fremtidige planer, har jeg netop indsamlet de nødvendige dele til at lave
”missing tooth” tændingsstyring med bankesensor, hvilket jeg ser store perspektiver i, i forhold til brændstoføkonomien.
Hvis det virker, kan man styre tændingen på bankegrænsen og opnå den optimale udnyttelse af benzinen.
Desuden ligger mit kompressor projekt stadig og lurer i baggrunden, hvor tændingsstyring næsten er et must !

Der kommer mere om det på et tidspunkt…
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."