Forfatter Emne: Visco kobling, shims under låsering  (Læst 2683 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vw-grisen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
    • Vis profil
Visco kobling, shims under låsering
« Dato: 15. Februar 2013 kl: 06:52:58 »
Hej Allesammen!

Jeg har fået et mindre problem, eller faktisk stort!

Fra en kunde har jeg fået leveret en visco i småstykker/papkasse, som han selv har villet prøve at renovere.
Han kom så selv efter en tid frem til at han ikke turde prøve alligevel.
De korrekte X-ringe og oring samt silikoneolie har jeg, og har sat mig ind i hvordan det skal gøres.

Problemet er nu at disse shims som sidder under låseringen indeni er bortkommet!! Han har prøvet ihærdigt at lede efter dem men uden resultat.

Spørgsmålet er nu hvor får jeg fat i disse shims, de fås ikke komercielt, kun som standard størrelser som ikke passer til dette.
Jeg har læst et eller andet sted at spillerummet mellem pakken og låseringen skal være mellem 0,4mm-0,7mm.
Close fit målet er 1,05mm under låseringen nu, så der skal bruges ca. 0,5mm shims.

Håber nogen ved noget om dette!!

Vw hilsner fra den Finske fraktion

Jan
- 25c  Yes!! den startede fan...!!
1981 2,0 CU LBX Camper"Snigeln"
1989 1,6TD Caravelle Coach"Grisen"
1989 1,6TD Caravelle syncro "Isbjørnen"
1974 VW Type1 1200 Jeans (Billedet)
1990 1,6 TD Caravelle syncro 2 x spær "Finsk Brandbil"

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Visco kobling, shims under låsering
« Svar #1 Dato: 15. Februar 2013 kl: 09:38:35 »
har du dimensionerne på de shims udvendig dia og hul dia og tykkelse, vi laver en del industri heavy duty gear så måske jeg ku kigge efter shimmmiiiieeeeyyyys  :) 21865806
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Visco kobling, shims under låsering
« Svar #2 Dato: 15. Februar 2013 kl: 09:41:56 »
vi har fra 14mm udvendig til 110mm i spring derind imellem og i 0,1 i spring og 0,05
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Visco kobling, shims under låsering
« Svar #3 Dato: 15. Februar 2013 kl: 10:38:28 »
Og i er sikre på at der har været shims i den?

Til vores renoverings weekend var det ikke alle der havde shims under låseringen..
Kender ikke umiddelbart til nogle min/max mål for hvor stort spillet må være..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Visco kobling, shims under låsering
« Svar #4 Dato: 15. Februar 2013 kl: 11:13:57 »
ofte er det 0,5 til 0,7 mm i spillerum
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline vw-grisen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
    • Vis profil
Visco kobling, shims under låsering
« Svar #5 Dato: 16. Februar 2013 kl: 09:03:36 »
Hej Opelhaj

Det lyder da som det måske skulle være en løsning. Målele kommer her:

Indre Ø tight fit: 46,75mm  (rundt om den splinede aksel)

Ydre Ø tight fit: 54,25mm  (Hullet i den sidste skive som ikke er i pakken)

Men jeg tror ikke det skal være så tæt, Hvis man måler mellemlægsskiverne inde i pakken er de følgende:

Indre Ø: 47,45mm

Ydre Ø: 52,00mm

Så hvis man sætter skiver i med målene :

Indre Ø: 47,00mm

Ydre Ø: 53,00mm

Og så i en tykkelse på 0,50mm totalt.

Problemet er jo at jeg aldrig fysisk har set disse skiver

Hilsen Jan
- 25c  Yes!! den startede fan...!!
1981 2,0 CU LBX Camper"Snigeln"
1989 1,6TD Caravelle Coach"Grisen"
1989 1,6TD Caravelle syncro "Isbjørnen"
1974 VW Type1 1200 Jeans (Billedet)
1990 1,6 TD Caravelle syncro 2 x spær "Finsk Brandbil"

Offline vw-grisen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
    • Vis profil
Visco kobling, shims under låsering
« Svar #6 Dato: 21. Februar 2013 kl: 06:34:48 »
Ingen som har nogle bud på dette??

 :)  Jan
- 25c  Yes!! den startede fan...!!
1981 2,0 CU LBX Camper"Snigeln"
1989 1,6TD Caravelle Coach"Grisen"
1989 1,6TD Caravelle syncro "Isbjørnen"
1974 VW Type1 1200 Jeans (Billedet)
1990 1,6 TD Caravelle syncro 2 x spær "Finsk Brandbil"

Offline vw-grisen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
    • Vis profil
Visco kobling, shims under låsering
« Svar #7 Dato: 24. Februar 2013 kl: 06:37:11 »
Sagen er afklaret :)

Ifølge en i et tysk forum findes der forskellige typer visco

Den ene type er med samme indre diameter skiver hele vejen igennem, også den første og den sidste som ikke er med i pakken.
Disse viscokoblinger er tilsyneladende ikke justeret med shims.

Den anden type har den første og den sidste skive med en større diameter, disse er justeret med shims antageligt til et mål 0,4mm-0,7mm spillerum.

Hilsen Jan
- 25c  Yes!! den startede fan...!!
1981 2,0 CU LBX Camper"Snigeln"
1989 1,6TD Caravelle Coach"Grisen"
1989 1,6TD Caravelle syncro "Isbjørnen"
1974 VW Type1 1200 Jeans (Billedet)
1990 1,6 TD Caravelle syncro 2 x spær "Finsk Brandbil"

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.250
    • Vis profil
Visco kobling, shims under låsering
« Svar #8 Dato: 24. Februar 2013 kl: 09:38:19 »
Håber du ikke blev snydt, man kender kun den ene visco.

Har du set på de her film? Her finder du mange fine oplysninger. Og når du ser ind i det første filmklip, så kommer der ved minut 3:47 tre af de såkaldte "Beilagescheiben". De her viste 3 skiver skal udligne det omtalte spil hen imod sikringsringen. Mon der mindst skal en skive ind mellem "Reibscheibe" og sikringsringen at undgå kræfter på lammellerne? det står ikke skrevet nogen steder...

Med lidt knofedt løser du problemet, den omtalte shims skal nok også sikre imod kræfterne. Mindre nuancer i bredden er ikke af betydning..

http://www.youtube.com/watch?v=slujJmXoSAo
http://www.youtube.com/watch?v=IkKAFpIMVlA
http://www.youtube.com/watch?v=ThUD-U2JPyo
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=PFn9-jnO5nc
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ThUD-U2JPyo
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline vw-grisen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
    • Vis profil
Visco kobling, shims under låsering
« Svar #9 Dato: 25. Februar 2013 kl: 05:58:47 »
Hej Jens

Jo det er da rigtigt at den tekniske tanke er at minimere slitagen på reibscheiben, men der er jo heller ikke monteret beilagescheiben ved den nederste låsering.

Jo jeg har set videoen, og må sige at den faktisk er god og det er jo rigtig fint at folk giver sig tid til dette.

Men hvis man ser i videoen er den første og den sidste skive som ikke er med i pakken med en større diameter end de andre inde i pakken, i min kundes visco som kom i en papkasse og indeholdte rette antal skiver , er alle skiverne med samme indre diameter.

Så hvis denne visco ikke er noget tilfuskede sager må der jo findes forskellige visco.
Tidligere i denne tråd blev der jo også nævnt at ved en af viscorenoveringerne fandtes viscoer uden shims, samme fik jeg at vide fra tysk forum.

Men selvfølgelig siger den tekniske troubleshooting at der burde være et justerbart spillerum, tror personligt at det kan ændre på hårdheden i viscoen.

Men må sige at jeg ved ikke til 100% om det forholder sig således.

Jeg giver en update på viscoen når den er monteret.

Hilsener Jan
- 25c  Yes!! den startede fan...!!
1981 2,0 CU LBX Camper"Snigeln"
1989 1,6TD Caravelle Coach"Grisen"
1989 1,6TD Caravelle syncro "Isbjørnen"
1974 VW Type1 1200 Jeans (Billedet)
1990 1,6 TD Caravelle syncro 2 x spær "Finsk Brandbil"

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.250
    • Vis profil
Visco kobling, shims under låsering
« Svar #10 Dato: 25. Februar 2013 kl: 08:00:30 »
De omtalte shims reducerer bare et spil og ikke alle viscoer har samme indre længde hhv. størrelse pga. produktionstolerancen, når man taler om mindre tiendele i milimeter. Derfor tages der shims inde i den når der sættes en sprængring ...

Du finder ud af det, find den rigtige tolerance og det spil der kan forsvares  B)

Mere er der ikke i det.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963