Forfatter Emne: ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold  (Læst 16372 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Dato: 02. April 2013 kl: 17:02:41 »
Jeg roder lidt med en ADY motor, men den er bestemt ikke glad for at starte når den er kold...
Eller rettere, den starter men går så ud igen ret hurtigt og er derefter MEGET svær at få igang...

Når den laver nummeret lugter den af benzin, så mit bud er at den drukner når den er kold...

Jeg har lige, dd., fået fat i en anden, brugt, Luftmassemåler da et par stykker på min Facebook har påpeget at den kunne være synderen...

Er der nogle af jer herinde, som evt. ikke har fulgt med på Fjæsen, som har yderligere guldkorn?

Jeg har pt. ikke mulighed for at udlæse fejlkoder på den, der er ikke noget datastik på den lige nu...

Det skal lige siges at når den er varm, eller når den først er startet op, så har den ingen problemer med efterfølgende start...
Den har desuden MASSER af kræfter og giver ellers ikke tegn på at der er noget galt...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #1 Dato: 02. April 2013 kl: 18:44:01 »
Nu kender jeg godt nok ikke meget til din motor, men mange indsprøjtnings systemer er følsomme over for defekte termofølere. Har irl set hvor stor betydning det kan ha` da jeg på et tidspunkt havde en stående i tomgang efter følerskift. Den blæste noget sort ildelugtende stads fra udstødningen og gik ad hel.... til, lige indtil stikket blev sat på: Vupti den rettede sig og gik fløjlsblødt UDEN oseri.
Så MÅSKE ligger der en hund begravet der ?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #2 Dato: 02. April 2013 kl: 19:04:40 »
Der er så heldigvis kun en :) Det er den der sidder på siden af toppen, hvor instrumentpanelet også får signal fra..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #3 Dato: 03. April 2013 kl: 08:13:23 »
LMM er skiftet, men nu går den meget ujævnt i tomgang og kan næsten ikke holde sig igang heller ikke varm..
Ligesom den sætter ud når den er varm, også under kørsel...
Synes et eller andet sted det begynder at lugte lidt af rotor/fordeler der er fejlen :/
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #4 Dato: 03. April 2013 kl: 08:56:36 »
LLM og temperaturføler skal være i orden, derudover skal lambdasonden også være i god form og ikke sodet til, hvilket den nok er allerede?!

jeg ved ikke om den motor har rotor og fordelerdæksel, men de skal også være i god form, derudover kan du teste tændkablerne ved at sprøjte sæbevand over dem med en blomsterforstøver, det skal være sæbevand(sulfo) da det er derved er afspændt og trænger ind hvor det kan, ligesom regnvand.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #5 Dato: 03. April 2013 kl: 09:57:32 »
Kan man rense en lambdasonde?
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #6 Dato: 03. April 2013 kl: 12:38:14 »
Citat fra: "BlackChart" post=97073
Kan man rense en lambdasonde?


ja, en stål børste og noget skidtløsner på spray
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #7 Dato: 03. April 2013 kl: 12:44:13 »
OK, jeg var bare ikke lige klar over om den kunne tåle sådan en omgang :)

Satser på at få fat i rotor og fordeler dæksel i eftermiddag, og så måske en temperatur føler, afhængigt af hvad VW mener de skal have for den..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #8 Dato: 03. April 2013 kl: 17:17:15 »
Det blev i 1. omgang til rotor og fordeler dæksel...
Måske en kende tiltrængt, der var store hvide aflejringer på kontaktpunkterne i dækslet og rotoren var en smule hvid i spidsen...
Fik kradset aflejringerne af en af kontaktpunkterne og man kunne fornemme hvordan der var fordybninger ind i godset...

Nu kan den da i det mindste holde sig kørende i tomgang i varm tilstand samt den lugter ikke længere af benzin (det kneb den lidt tidligere idag)...

Som side gevinst fik jeg den til at gå ud da jeg trak stikket af LMM...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #9 Dato: 04. April 2013 kl: 18:33:40 »
Virker stadig ikke...
Dog er den knap så svær at flå gang i...
Synes bare det virker underligt at den starter, går HELT rent, for så efter et par sekunder at gå ud og så næsten ikke kunne startes igen...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #10 Dato: 04. April 2013 kl: 18:46:09 »
Det lyder også underligt, Morten. Hvis ellers alt virker skal den have lidt mere, at leve af når den er kold. Kan der være noget med, at den føler via lambda`en hvor fed blandingen er ? Og hvis den er sodet til får den måske for mager blanding til, at kunne holde sig i live ?
Det kan være så sa.... drilsk. Jeg sloges med en Fiesta på et tidspunkt, der lavede nogenlunde samme nummer. Pludselig gik den bersærk og koksede alt til på fem sekunder og ville ikke vågne til live før tændrør m.v. var skiftet. Det var gasspjæld potentiometeret der dels havde mistet isoleringen på tilledningerne, dels sad de så og gned sig op ad hinanden på bedste beskub.  Og sidst men ikke mindst kostede al den uforbrændte benzin en katalysator ( Blev så en brugt fra en Golf ) og som rosinen i pølseenden havde den også myrdet MAP sensoren undervejs.
MULIGVIS derfor jeg er gråhåret nu, men jeg fik da skovlen under den ! :woohoo:

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #12 Dato: 04. April 2013 kl: 20:17:59 »
Tak Bent, men tror ikke det hjælper ret meget...

Motoren er en årgang '94 og er født til en Golf III :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #13 Dato: 07. April 2013 kl: 10:12:29 »
Nogen der kan afkode nedenstående?


Kode: [Vælg]

Sunday, 07 April 2013, 10:00:44:0
VCDS-Lite Version: Release 1.2
Control Module Part Number: 037 906 025 A
  Component and/or Version: SIMOS 4S           1823
           Software Coding: 00000
            Work Shop Code: WSC 00000
                      VCID: 115536474871

3 Faults Found:
01247 -  Activated Charcoal Filter (EVAP) System Solenoid Valve 1 (N80)
        30-00 -  Open or Short to Plus
00625 -  Vehicle Speed Signal
        16-00 -  Signal Outside Specifications
00537 -  Lambda (Oxygen Sensor) Regulation
        18-10 -  Upper Limit - Intermittent
---------------------------------------------------------------------------


1. fejl, den med kul filtret - det er sløjfet, den slipper jeg nok ikke udenom...
2. fejl, den mangler VSS signal, den er grum - der er ikke en VSS indgang på styreboksen, det skal den have igennem datalinien fra det originale instrumentpanel, sådan som jeg læser det i hvert fald...
3. fejl, noget med lambda regulering, Upper Limit - Intermittent - hvad mener den med det?
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
ADY (2.0) er ikke helt stolt ved at starte kold
« Svar #14 Dato: 07. April 2013 kl: 10:42:39 »
intermittent betyder "periodisk", så det tyder måske på fejl på sonden.
VSS signal må kunne fikses hvis der er en ledig/fri pin på stikket i styreboksen til en kabling og så en lus til hvor VSS signalet oprindeligt skal komme fra instrumentet i donorbilen.
VSS signalet må så kunne dannes på samme måde som ved Subaru og lignende ombygninger f.eks. tandskive på trækaksel ell .lign setup.

Eksempel : http://subaruvanagon.com/tom/Speed%20sensor.htm
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug