Forfatter Emne: Jeg ved ikke om det er en brugbar fidus, men  (Læst 1380 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Jeg ved ikke om det er en brugbar fidus, men
« Dato: 15. April 2013 kl: 20:08:40 »
Som jeg forstår det indkobles spærene ved hjælp af vaccum.

I en samtale med Niels Erik hos Sydfyns Autocamper, fik jeg den forståelse at det faktisk er et endog meget lavt vaccum en Syncro kan frembringe.

Nu har jeg læst nogle steder, at  spærene skal motioneres og det giver mening. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det rent faktisk er vaccumactuatorerne der bliver dovne, og specielt fordi, der ikke er ret meget vaccum. (Jeg kan tage helt fejl)

Jeg har en anden gammel bil, hvor der er myriader af vaccum slanger og actuatorer. Vaccummet dannes godt nok set i forhold til en VW motor mellem en karburator på størrelse med en skotøjsæske, og en 7,6 liters V8. Men på trods af det opstår der vaccumlækager og dovne actuatorer.

Man kan få nogle håndpumpe testere, man kan lave lidt vaccum med, men man kan også tage sin lille elektriske kompressor, pille luftfiltret af og erstatte det med en slangestuds, og så har man en vaccumpumpe der kan trække et hårdt vaccum. En ventil der kan afbryde og ditto kontakt til kompressor skal være indenfor rækkevidde, og kompressor skal stå hvor man ikke kan høre den, så kan man faktisk "motionere" og fejlfinde meget på vaccum, så man kan høre det.

mvh

Aakerman
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Jeg ved ikke om det er en brugbar fidus, men
« Svar #1 Dato: 15. April 2013 kl: 21:23:48 »
Man kan se det på flere måder:

- Vakumslanger bliver møre med tiden, efter 25 år anbefales udskiftning

- Vakumdåsener bliver møre med alderen ... samme proces - en cykelslange holder heller ikke evigt ...

- Og når man kigger ind i gearkassen, så ser man på et spær, at det er en metalstang der løber inde i en anden stang og bevæger en arm der skubber spærfunktionen ind i diffen ... og omkring de omtalte små stænger sidder der stål, aluminium og en gummi quadring, der med alderen også slides og oxidationsevne og rust er det så galt med i løbet af årene ...

Man kan købe nirosta spærbolte og nye vakumdåser og nye vakumslanger og så holder det igen i 20 til 25 år ... alt andet er spild af tid.

Nirosta spær bolte koster ca. 70 euro pr. gearkasse
Vakumdåser koster ca. 40 euro pr. gearkasse
Slanger bliver handlet i løbende meter ...

Så gælder det kun arbejdsindsatsen ... selvtrænet mekaniker er gratis ...
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Jeg ved ikke om det er en brugbar fidus, men
« Svar #2 Dato: 15. April 2013 kl: 23:10:07 »
Hej Jens

Selvfølgelig kan man se det på flere måder. (hvis man vil  :cheer: )

Jeg gentager lige årsagen til mit indlæg, en Syncro laver et meget svagt vaccum til actuatoren. Ejere af Syncro'er tænker måske ikke så meget over den sag, men måske mere over, "at noget har sat sig".
Det kunne så hænde at det måske ikke handlede om "motion" af de mekaniske dele, men "vaccum motion" således at tvivlsomme slangeforbindelser og actuatorer blev afsløret. som eventuelle syndere.

Jeg ville aldrig give vaccumslanger 25 år, uagtet at jeg har "silikagel gettere" der skal fange fugt i mine vaccum linier, dette for at beskytte membranen i actuatorne (de er nemlig dyre).

En V8 suger mere end en lille kompressor, der er faktisk ret begrænset sug i en hobby kompressor

Nå ikke mere "Kejserens skæg" det var bare en ide.

mvh

Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Jeg ved ikke om det er en brugbar fidus, men
« Svar #3 Dato: 15. April 2013 kl: 23:33:06 »
jeg er helt blank på størrelsen af trykket, men det er vel lig med bremse forstærkerens eller hva?

Måske er de små fine blå dåser ikke konstrueret til mere tryk; altså de klapper sammen hvis du mokker en lækker sugepumpe på.

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Jeg ved ikke om det er en brugbar fidus, men
« Svar #4 Dato: 16. April 2013 kl: 00:08:34 »
Jeg følger dine tanker Bent. Som jeg har erfaret, altid venlige tilmed.

 At eje en syncro giver mange tanker og teser til forståelse at dette vidunder af en maskine.

Min erfaring er at motion er godt, også for gamle biler i særdeleshed. Dog aldrig overdrevent jo!

Hvad angår mine spær, så var de ikke særlig villige, men da jeg alligevel havde gaerkasserne nede for et par år siden fik de en omgang let vold, smergellærred og olie og motion motion motion. Og så installerede jeg skidtet.

Siden har "Volkejeep`n" været skilsmisseramt og forsøgt rådnet op på en midtjydsk kartoffelmark. Og spærene... tjah jeg skal bare tænke på at føre mine beskidte lapper i nærheden af knapperne, førend de knalder i indgeb og lyser op som juletræer.

Vaccum har jeg, og når vi slutter dagen og jeg stilner min elskede WBX`er så summer hun let i et halvt minut og udligner vaccum i systemet.

Så...

Dont`try to fix it if i aint broken.... heller ikke på pudevåren ved slumringstide....

Godnat Bent og alle andre T3 elskere.
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688